رشد110درصدی  اما ناکافی بودجه ورزش

گروه ورزش: فراکسیون ورزش مجلس یکی از شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین فراکسیون‌های مجلس است که به گفته وزیر ورزش با۲۵۲ عضو بسیاری از آنها به این حوزه علاقه‌مندند و اتفاقات ورزش را رصد و در مورد تصمیم‌ها در آن اظهارنظر می‌کنند. در مورد علاقه نمایندگان و حساسیت‌های مجلس نسبت به این وزارت گواه دیگری هم وجود دارد. وزیر ورزش آخرین وزیر کابینه بود که از مجلس رای اعتماد گرفت چراکه آنها پیش از او دست رد به سینه سه گزینه دیگر روحانی یعنی: صالحی امیری، سلطانی‌فر و سجادی زدند. تعامل و ارتباط گودرزی با این مجلس هم فراز و نشیب زیادی داشته است اما طبق آنچه به‌عنوان قدردانی ۲۵۲ نماینده مجلس از وزیر و عملکرد او در ورزش طی روزهای گذشته منتشر شد این روزها را باید اوج تفاهم و نزدیکی او با نمایندگان خانه ملت دانست. آنچه وزیر به گسترش آن و استفاده بیشتر از ظرفیت نمایندگان مجلس امیدوار است. آمارها می‌گوید ۱۵۵نماینده مجلس همزمان در هیات مدیره‌های باشگاه‌های ورزشی یا هیات رئیسه‌های فدراسیون‌ها عضو هستند و به این ترتیب نقش بسیار تعیین‌کننده و بسزایی در سیاستگذاری‌های ورزش و تصمیم‌سازی‌ها در این حوزه دارند. ازجمله سرشناس‌ترین آنها می‌توان به مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال، هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی و گروسی عضو هیات رئیسه فدراسیون‌های رزمی اشاره کرد. اما این تعداد نماینده توانسته‌اند از ظرفیت و توان خود برای کمک به ورزش کشور استفاده کنند؟

گودرزی، وزیر ورزش در آخرین جلسه خود با روسای هیات‌ها و فدراسیون‌های ورزشی می‌گوید: «آنچه مسلم است این است که این قوه به فعلیت برسد. باید از ظرفیت ۲۵۲ نماینده فراکسیون ورزش برای کمک به توسعه ورزش بهره‌مند شد. روسای کمیسیون‌های مختلف و نایب رئیسان مجلس عضو این فراکسیون هستند که نباید از این توانمندی غافل شد. چرا که ما نمی‌خواهیم شرمنده مردم و نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف باشیم.»

رشد ۱۱۰درصدی

یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت ورزش بودجه است. اگرچه هنوز عدد دقیق بودجه وزارت ورزش برای سال جدید اعلام نشده است و فقط به عبور آن از مرز هزار میلیارد تومان اشاره شده اما طبق اعلام مجلس و تایید وزارت ورزش این عدد رشدی ۱۱۰ درصدی داشته است. اتفاقی میمون و خجسته برای ورزش که البته نتوانسته نظر آنها را به شکل صددرصدی برآورده کند. مسوولان میانی وزارت ورزش و جوانان بارها در مصاحبه‌های خود از الزام به رشد بیشتر بودجه گفته‌اند و خواستار افزایش بیشتر آن بودند. در همین حال برخی منابع خبری غیر رسمی مدعی هستند کل بودجه وزارت ورزش که باید برای کل کشور تخصیص داده شود از بودجه فقط ورزش شهرداری تهران کمتر است. اتفاقی که با تحقق شعار‌ها درخصوص تمرکززدایی منافات دارد. از طرف دیگر وزارت ورزش وارث نزدیک به ۴ هزار پروژه نیمه تمام ورزشی درسراسر کشور است.

استادیوم‌ها و اماکن ورزشی که به سرانجام رساندن آنها نیازی به رقمی سرسام آور دارد. کم نیستند پروژه‌های بزرگی که آنقدر دوره ساخت آنها به طول انجامیده که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده، مستهلک شده‌اند.

دکتر احمدی، معاون وزیر ورزش پیش از این درسفر خود به یزد گفته بود: «در کل کشور ۳۷۸۰پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که یکی از معضلات دست و پا گیر مدیریت ورزشی کشور همین‌ها هستند که بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد. متاسفانه یک آسیبی که وجود داشته در ورزش کشور این بوده که فکر کردیم هر جایی که کلنگی بزنیم و بنایی را بخواهیم احداث کنیم، یک مزیت است در حالی که نه تنها این مزیت نیست بلکه ضرر هم هست.»

پروژه‌های وبال گردن ورزش

از نظر احدی، مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان عدم کار کارشناسی روی ساخت و بهره‌برداری از این پروژه‌ها آنها را به وبال گردن ورزش کشور تبدیل کرده است: «پروژه‌هایی که بیش از ۱۰ سال از شروعشان می‌گذرد، در طول این سال‌ها از سرمایه‌گذاری انجام شده روی آنها هیچ بهره‌برداری نکرده‌ایم و گاهی اوقات پروژه‌هایی افتتاح می‌شود که دیگر موضوعیتی ندارد. در کشور ما بحث احداث فضاهای ورزشی یک موضوع است، اما به این مساله هم باید توجه کنیم که از همین فضاهای موجود درست استفاده نمی‌کنیم علاوه بر اینکه این تعداد پروژه نیمه‌تمام در سال‌های قبل وبال گردن مدیریت ورزش کشور شده و هزینه‌های بسیار هنگفتی را برای آن پرداخت کردیم و هنوز آماده بهره‌برداری هم نیست.»

آخرین اطلاعاتی هم که خادم، معاون پارلمانی وزیر ورزش می‌دهد باز هم تشکر و گله از مجلس برای افزایش بودجه را باهم دارد. او دیروز به «ایسنا» گفته: «متاسفانه از قبل پیمانه ورزش کوچک گرفته شده است. در رایزنی‌هایی که در این مدت داشتیم، خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم. بودجه ورزش به‌ویژه در بخش عمرانی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. امیدوارم همه بودجه تخصیص یابد و بتوانیم اقدامات مربوط به بخش عمرانی را به نحو مطلوب انجام دهیم. این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس بودجه موردنظر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود. هرچند ما با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی امیدوارم حداقل در حوزه عمرانی بتوانیم اقدامات مطلوبی انجام دهیم.» متوجه باشید که نمایندگان مجلس غیر از مساله بودجه در مواردی مثل تعیین قانون برای پرداخت حق پخش توسط تلویزیون به ورزش یا به رسمیت شناختن حق کپی رایت برای باشگاها که می‌تواند محل درآمدی جدی برای آنها باشد هم می‌توانندکمک حال ورزش کشور باشند.