خودروسازان مشتری سرخابی‌ها
دنیای اقتصاد: ایران‌خودرو و سایپا روز گذشته رسما در مزایده چهارم سرخابی‌ها شرکت کردند تا برای در اختیار گرفتن این تیم‌ها با سایر متقاضیان رقابت کنند. بعد از گشایش پاکت‌ها در سازمان خصوصی‌سازی روشن شد ایران‌خودرو برای تصاحب استقلال و سایپا برای خرید پرسپولیس اقدام کرده است. برندگان نهایی مزایده حداکثر تا یکشنبه آینده معرفی خواهند شد. روزنامه «دنیای اقتصاد» در صفحه باشگاه اقتصاددانان موضوع واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان را از منظر صاحب‌نظران و متخصصان بررسی کرده است.

گمانه‌زنی‌ها محقق شد؛ سایپا و ایران‌خودرو برای خرید سرخابی‌ها جلو آمدند

ناگهان خودروسازان!

گروه ورزش:
روز گذشته چهارمین مزایده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شد؛ جلسه‌ای که به احتمال بسیار زیاد آخرین مزایده سرخابی‌ها هم خواهد بود! این دو تیم در دو مزایده نخست مشتری نداشتند تا کار به مزایده سوم بکشد. در مزایده سوم که نهم اردیبهشت برگزار شد، استقلال کماکان متقاضی نداشت، اما سه خریدار برای تصاحب برند پرسپولیس پیش آمدند. معظمی‌نیا که ظاهرا یک سرمایه‌گذار مستقل بود، سپرده‌اش را به موقع واریز نکرد. شرکت بهنام پیشرو هم مشکل مشابهی داشت تا در نهایت تنها حسین هدایتی و شرکت استیل‌آذین ایرانیان باقی بمانند. این شرکت برنده مزایده شد، اما در فاز احراز اهلیت به مشکل برخورد تا مزایده چهارم روز گذشته برگزار شود.

در این مزایده اما اتفاقی که هفته‌ها در موردش گمانه‌زنی می‌شد به وقوع پیوست و خودروسازان رسما وارد کارزار خرید سرخابی‌ها شدند. این در حالی است که در تمام طول این مدت چنین مساله‌ای به ویژه از سوی مسوولان ایران‌خودرو تکذیب می‌شد. حالا اما هم این شرکت و هم سایپایی‌ها جلو آمده‌اند، هرچند دو مشتری قدیمی پرسپولیس کماکان پای کار حضور دارند و عقب‌نشینی نکرده‌اند.

رقابت داغ برای پرسپولیس

روز گذشته مشخص شد پرسپولیسی‌ها سه مشتری دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت نیوان ابتکار که از زیرمجموعه‌های سایپا محسوب می‌شود با رقم ۲۹۰ میلیارد تومان که همان قیمت پایه است برای خرید پرسپولیس پیشنهاد داده است. شرکت بهنام پیشرو که در مزایده قبلی نیز حضور داشت، رقم ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ تومان را برای خرید پرسپولیس پیشنهاد داده و این در حالی است که این بار هم بالاترین رقم به حسین هدایتی تعلق دارد. شرکت استیل‌آذین ایرانیان برای خرید سرخپوشان رقم ۳۳۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان را پیشنهاد داده است. نمایندگان این شرکت امیدوار هستند با رفع مشکلات قبلی، اهلیت‌شان برای تصاحب باشگاه تایید شود. امیر عابدینی در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «تمامی ایرادات گذشته برطرف شده و با شفافیت کامل مدارک خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کردیم. شرکت استیل‌آذین ایرانیان سهامی عام بدون هیچ بدهی در مزایده شرکت کرد و نقش فرزندان که اعلام کرده بودند در سهام شرکت حضور دارند کمرنگ‌تر شد. ما هم بالاترین رقم را ارائه کردیم و از لحاظ صلاحیت هم که سرباز نظام هستیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.» همچنین منصور عرفانیان نماینده شرکت بهنام پیشروی کیش هم به همین رسانه می‌گوید: «ما تابع قانون هستیم و هرچه قانون بگوید آن را می‌پذیریم. همان طور که پوری حسینی گفت نباید از الان در این باره گمانه‌زنی کرد، چرا که این موارد تشنج‌ساز می‌شود.»

کار راحت استقلال با یک پیشنهاد

باشگاه استقلال که در مزایده قبلی خریدار نداشت، این بار هم فقط با یک پیشنهاد مواجه شده است؛ آنچه اتفاقا به نظر می‌رسد کار واگذاری این باشگاه را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. روز گذشته و بعد از گشایش پاکت‌ها، مشخص شد شرکت سرمایه‌گذاری سمند با قیمت ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان متقاضی خرید استقلال است. این شرکت زیرمجموعه ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بسیار بعید است که در فاز احراز اهلیت، با مشکل خاصی روبه‌رو شود.

یکشنبه سرنوشت‌ساز

در پایان مزایده اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی از مشخص شدن برنده نهایی ظرف روزهای آتی خبر داد. پوری‌حسینی در جمع خبرنگاران گفت: «خوشبختانه چهار متقاضی خرید پرسپولیس و استقلال به موقع سپرده‌های خود را برای شرکت در مزایده واریز کردند. فقط مانده که هیات سه نفره واگذاری اهلیت دوستان را تایید کند. به این ترتیب برنده مزایده نهایتا تا یکشنبه آینده اعلام می‌شود تا دو تیم برای فصل آینده مشکلی نداشته باشند.» مسلما بررسی اهلیت خریداران پرسپولیس از شرکت استیل‌آذین آغاز خواهد شد. حالا باید دید سناریوی واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان که از چندی پیش مطرح شده بالاخره به وقوع خواهد پیوست یا اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

صفحه 29 (باشگاه اقتصاددانان) را نیز بخوانید