بازگشت ناکام‌ها؟

گروه ورزش: بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام اعضای جدید هیات‌مدیره‌های پرسپولیس و استقلال معرفی شدند تا نخستین گام به سمت سامان گرفتن این تیم‌ها در لیگ پانزدهم برداشته شود. وقتی معاون وزیر ورزش برای بازدید از اردوی تیم ملی شمشیرزنی راهی محل تمرینات این ورزشکاران شده بود، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد مهم‌‎ترین خبر روز در چنین فضایی بر زبان او جاری شود، اما این اتفاق رخ داد و نصرالله سجادی نام اعضای جدید هیات‌مدیره دو باشگاه را در نامربوط‌ترین محل ممکن رسانه‌ای کرد! شاید همین که وزارت ورزش حتی یک اطلاعیه کوتاه و مستقل برای اعلام این خبر منتشر نکرد، به اندازه کافی نشان‌دهنده درجه اهمیت پرسپولیس و استقلال برای این مجموعه باشد!

با پرسپولیسی‌ها آشنا شوید

جعفر کاشانی، علی‌اکبر طاهری، حمیدرضا گرشاسبی، حسین عبدی و محمد زادمهر پنج عضو هیات‌مدیره پرسپولیس هستند. کاشانی در آغاز فوتبالش برای شاهین بازی می‌کرد و پس از انحلال این باشگاه در سال ۱۳۴۶، به پرسپولیس رفت و تا زمان خداحافظی از فوتبال، در این تیم حضور داشت. او همچنین کارمند سیاسی وزارت امور خارجه و کاردار و سرکنسول ایران در کشورهای انگلستان، آلمان، سوریه و امارات بوده است. محمد زادمهر هم دیگر بازیکن سال‌های دور پرسپولیس است. او در ۲۵ سالگی و بعد از ۹ سال حضور در این باشگاه از فوتبال خداحافظی کرد. زادمهر پس خداحافظی از فوتبال ادامه تحصیل داد و توانست مدرک دکترای خود را در رشته دندانپزشکی دریافت کند. او همچنین در مقطعی کوتاه، قائم مقام باشگاه پرسپولیس بود. این دو پیشکسوت در هیات‌مدیره قبلی پرسپولیس هم حضور داشتند، اما حسین عبدی پیشکسوت تازه‌وارد به جمع مدیران است. او که در مقطعی از فصل گذشته زیر نظر حمید درخشان به‌عنوان مربی پرسپولیس فعالیت می‌کرد، با آمدن برانکو رفتنی شد و حالا به‌عنوان عضو هیات‌مدیره به باشگاه برگشته است! طاهری از افراد نزدیک به وزارت ورزش و جوانان محسوب می‌شود. او در مقطعی مشاور امور اقتصادی وزیر بود. طاهری پیش از این در هیات‌مدیره پرسپولیس عضویت داشت و در مقطعی که سیاسی به زندان رفت، امور باشگاه را در اختیار گرفت. آخرین عضو هیات‌مدیره قرمزها که احتمالا مهم‌ترین‌شان هم هست، حمیدرضا گرشاسبی نام دارد. او مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران و از پیشکسوتان کشتی محسوب می‌شود. گرشاسبی در مقطعی دبیر فدراسیون کشتی بود و بعد از آن مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان خوزستان شد. بعد از ناکامی مزایده چهارم سرخابی‌ها، او اصرار داشت که پرسپولیس و استقلال برای مدتی زیر نظر اداره کل ورزش تهران -مجموعه متبوعش- قرار بگیرند تا کمی سروسامان بیابند.

بازگشت سیاسی؟

از همان اولین دقایق بعد از معرفی اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس، گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی در مورد قدرت یافتن دوباره حمیدرضا سیاسی در این باشگاه بر سر زبان‌ها افتاد. کار به جایی رسید که خبرگزاری فارس در این مورد یک گزارش تحلیلی منتشر کرد و در نهایت شامگاه سه‌شنبه خبرگزاری تسنیم موفق به برقراری ارتباط با این چهره جنجالی شد. مدیرعامل سابق پرسپولیس که فصل گذشته بیش از چهار ماه در بازداشت بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ارتباطش با هیات‌مدیره جدید پرسپولیس را نفی نکرد و گفت وظیفه خودش می‌داند هر زمان این باشگاه به کمک نیاز داشت، در خدمت سرخپوشان باشد! بعد از انتشار این مصاحبه، اعتراض‌ها به وزارت ورزش اوج گرفت و بسیاری از هواداران در فضای مجازی ناخرسندی خود را از انتخاب‌های صورت گرفته اعلام کردند. صبح دیروز اما سجادی در گفت‌وگو با رادیو ورزش، این موضوع را تکذیب کرد. بخشی از سخنان معاون وزیر را به نقل از «ایسنا» بخوانید: «شاید اگر بگویم تاکنون سیاسی را ندیده‌ام، باور نکنید. چنین ادعایی درست نیست. ایشان در دوره‌ای در باشگاه پر‌سپولیس مسوولیت داشته‌اند و زحماتی کشیده‌اند. قدردان این زحمات هستیم اما آقای سیاسی هیچ نقش و جایگاهی در هیات مدیره جدید نخواهد داشت.»

با استقلالی‌ها آشنا شوید

تا لحظه تنظیم این مطلب، وزارت ورزش تنها نام چهار عضو هیات‌مدیره جدید استقلال را اعلام کرده و هنوز حاضر به معرفی نفر پنجم نشده است. بر این اساس فعلا عباس کردنوری، شهاب جهانیان، مسعود معینی و مقداد نجف‌نژاد اعضای هیات‌مدیره آبی‌ها هستند. کردنوری تا اواخر دهه ۶۰ در سمت‌های مدیرعاملی، مدیر اجرایی و سرپرستی باشگاه استقلال حضور داشته است. او سه سال پیش هم تا آستانه مدیرعاملی استقلال پیش رفت اما در نهایت این عنوان به علی فتح‌الله‌زاده خوئی رسید. وی این اواخر در کمیته مشورتی استقلال هم حضور داشت؛ کمیته‌ای که بنا داشت سرمربی استقلال را برای فصل بعد انتخاب کند اما به دلیل اعلام تغییر هیات‌مدیره به کارش ادامه نداد. شهاب جهانیان سابقه حضور در هیات‌مدیره دو باشگاه ملوان و گهر دورود را دارد. به گزارش «ایسنا»، وی به‌عنوان مشاور اجرایی محمود گودرزی فعالیت می‌کند. جهانیان احتمالا نماینده شخص وزیر در هیات‌مدیره استقلال است. نجف‌نژاد هم حدود یک دهه است که در ترکیب مدیریتی استقلال حضور دارد و همزمان نماینده مجلس نیز هست. او این اواخر تلاش‌های گسترده‌ای را برای متوقف کردن روند واگذاری سرخابی‌ها، در بهارستان آغاز کرده بود. مسعود معینی هم مثل نجف‌نژاد در ترکیب هیات‌مدیره قبلی استقلال حضور داشت. معینی فردی دانشگاهی است و از پیشکسوتان استقلال به شمار می‌رود.

بازگشت قلعه‌نویی؟

درست از لحظه‌ای که مسابقات لیگ چهاردهم به پایان رسید، امیر قلعه‌نویی از فهرست مربیان احتمالی استقلال برای فصل آینده حذف شد. باشگاه محترمانه او را کنار گذاشت و هیچ اسمی از وی در میان گزینه‌های هدایت آبی‌ها دیده نشد. با این حال امیر سکوت کرد و منتظر ماند؛ انتظاری که ظاهرا چندان هم بی‌نتیجه نبوده است! با معرفی اعضای جدید هیات‌مدیره، به شکل عجیبی شانس قلعه‌نویی برای باقی ماندن روی نیمکت استقلال احیا شده است. دیروز معینی در این مورد به «ایلنا» گفت: «قلعه‌نویی همچنان یکی از گزینه‌های اصلی هدایت استقلال است. باید به امیر با دید مثبت نگاه کنیم. او زحمات زیادی برای ‌استقلال متحمل شده و قهرمانی‌های زیادی به ارمغان آورده است. نباید راضی شویم این مربی باتجربه و موفق به راحتی از استقلال کنار گذاشته شود.»

چرا مردم ناراضی هستند؟

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی هواداران از هیات‌مدیره‌های جدید این است که تغییرات بنیادین مورد انتظار آنها اعمال نشده است. در پرسپولیس زادمهر و کاشانی که معلوم نیست در دوره‌های گذشته دستاوردشان چه بوده، همچنان در ساختار مدیریتی باقی مانده‌اند و حسین عبدی کم‌تجربه هم به آنها افزوده شده است. در استقلال نیز معینی سر جایش مانده و مقداد نجف‌نژاد که در دوره قبلی مدیریتی‌اش آبی‌ها به دلیل عدم ارسال به موقع اسامی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند، ابقا شده است. اگر این مسائل با قدرت گرفتن دوباره سیاسی و قلعه‌نویی هم همراه شود، احتمالا کلکسیون کامل خواهد شد!

بازگشت ناکام‌ها؟