گروه ورزش: سیل حضور بازیکنان ایرانی در لیگ قطر همچنان ادامه دارد؛ طوری که چیزی نمانده فوتبال ایران به اندازه یک تیم ملی کامل در این کشور بازیکن داشته باشد! در حال حاضر وضع هر سال بدتر از سال قبل می‌شود. در این مورد تحلیل‌های متناقض زیادی وجود دارد و خیلی‌ها به خاطر نوع سیاست‌گذاری قطری‌های سردرگم هستند. به‌طور مثال چندان مشخص نیست چطور ممکن است هافبک طراح یک تیم در لیگ ستارگان قطر ژاوی هرناندس باشد، اما در تیمی دیگر از همین سطح برای این پست محمد نوری جذب شود؟

آماری که قابل افزایش است!

در حال حاضر حضور ۶ بازیکن ایرانی در مسابقات فصل آتی لیگ قطر مسجل شده است: مهرداد پولادی، اشکان دژاگه، پژمان منتظری، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و محمد نوری که همین هفته گذشته قراردادش را با المسیمر، تیم تازه صعود کرده به لیگ ستارگان منعقد کرد.

تازه این در حالی است که هر لحظه احتمال دارد بر تعداد ایرانی‌های حاضر در لیگ قطر افزوده شود و آمار آنها به یک تیم کامل فوتبال نزدیک شود! دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب، بازیکنی مثل مسعود شجاعی شانس پیوستن به تیمی باشگاهی در این کشور را دارد. او به تازگی به پیشنهاد غیررسمی باشگاه پرسپولیس پاسخ منفی داده و گفته فعلا حاضر نیست به فوتبال ایران برگردد، بنابراین اصلا بعید نیست همین روزها خبری در مورد حضور او در یک باشگاه قطری روی خروجی خبرگزاری‌ها برود. کریم انصاری‌فر و رضا قوچان‌نژاد هم دو بازیکن دیگر ایرانی با شرایط مشابه هستند که احتمال ترانسفرشان به این لیگ تجملاتی وجود دارد. همه اینها در حالی است که اخیرا ادینهو، آقای گل برزیلی لیگ ایران نیز به السیلیه پیوسته تا تراکتورسازان ناچار شوند به دنبال یک مهاجم دیگر بگردند!

برنده یک اختلاف

به نظر می‌رسد رکورد بی‌سابقه‌ای که هم‌اکنون در زمینه حضور بازیکنان ایرانی در لیگ قطر به ثبت رسیده، بیش از هر چیز دیگری محصول قطع رابطه فوتبالی ایران و امارات است. پیش از این، لیگ قطر به‌عنوان یک بازار جانبی برای فوتبال ایران به شمار می‌رفت و بیشتر بازیکنان کشورمان راهی باشگاه‌های اماراتی می‌شدند، اما از دو سال پیش که مسوولان ورزش این کشور یک نام جعل شده از اسم «خلیج‌فارس» را برای لیگ امارات برگزیدند و به دنبال آن محمدرضا خلعتبری با پرداخت غرامت به ایران بازگردانده شد، مراودات فوتبالی ما و آنها به هم ‌خورد. از اینجا به بعد لیگ قطر نقش اول را در جذب ستاره‌های کشورمان ایفا کرد و بسیاری از آنها را به سمت خودش کشاند. ما سال گذشته لژیونرهای زیادی در این کشور داشتیم و امسال تعداد این دسته از بازیکنان بیشتر هم شده است. این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟

مزایای لیگ قطر

برای بسیاری از ستاره‌های ایرانی که یا پیشنهاد جدی از اروپا ندارند یا نمی‌توانند با شرایط دشوار بازی در قاره سبز کنار بیایند، لیگ قطر یک فرصت استثنایی است؛ یک موقعیت پولساز و آسان که می‌تواند آینده آنها و خانواده‌شان را تضمین کند. تنها اشکان دژاگه بابت حضور در فوتبال این کشور چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده و درآمد سایر بازیکنان ایرانی نیز بین یک‌ونیم تا ۴ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این گروه از بازیکنان اطمینان دارند تا ریال آخر پول‌شان را از باشگاه می‌گیرند و شرایط مثل ایران نیست که وصول مطالبات عمدتا در هاله‌ای از ابهام باقی باشد. از دیگر جاذبه‌های لیگ قطر، یکی هم همان فاکتوری است که بعضا بزرگان فوتبال جهان را به این کشور می‌کشاند؛ دریافت دستمزد خالص و معاف از مالیات!

خصوصی‌سازی؛ مانع کوچ به لیگ‌های عربی

رئیس کمیته ورزش فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های جلوگیری از جذب فوتبالیست‌های ایرانی به لیگ‌های عربی را خصوصی‌سازی باشگاه‌ها عنوان کرد. به گزارش خانه ملت، بهروز نعمتی درباره موج اشتیاق فوتبالیست‌های ایرانی برای بازی در لیگ‌های عربی گفت: «تمایل بازیکنان برای حضور در لیگ قطر کاملا شخصی است ولی زمانی که دوران خوبی در فوتبال ایران وجود داشت بیشتر بازیکنان به لیگ‌های اروپایی به خصوص آلمان می‌رفتند، اما اکنون به نظر می‌رسد بیشتر بحث مسائل مادی موجب این شور و اشتیاق شده زیرا لیگ‌های عربی پول خوبی به بازیکنان پرداخت می‌کنند.» وی راهکار این مساله را خصوصی‌سازی می‌داند: «خصوصی‌سازی باشگاه‌ها حتما می‌تواند به عدم حضور فوتبالیست‌ها در لیگ‌های عربی کمک کند، زیرا وقتی مجموعه‌ای در اختیار یک بخش خصوصی باشد ممکن است به یک بازیکن رقم میلیاردی و به بازیکن دیگری رقم میلیونی بدهد، چرا که درواقع بازیکنان بر مبنای ارزش و توانمندی‌هایشان پول می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود فوتبالیست‌ها به راحتی جذب لیگ‌های عربی نشوند.»