فلسفه کارلوس!

گروه ورزش: تیم ملی ایران غروب سه‌شنبه در یک بازی دوستانه برابر ژاپن به تساوی یک- یک دست پیدا کرد. از زمان حضور کارلوس کی‌روش در ایران، تیم کشورمان همیشه برای برگزاری مسابقات تدارکاتی با مشکل مواجه بوده و به ندرت موفق شده برابر رقبای قدرتمند قرار بگیرد. این اما، سومین بازی بزرگ تدارکاتی ایران در سال ۹۴ بود. تیم کشورمان که نوروز امسال را با دو مصاف ستایش‌برانگیز برابر شیلی و سوئد آغاز کرده بود، این بار در تهران مقابل ژاپن ایستاد و اتفاقا باز هم نمایش در خور تحسینی ارائه داد؛ هرچند در نهایت با کمی بدشانسی و البته در اثر اشتباه فردی علیرضا حقیقی پیروزی را از دست داد و به نتیجه‌ای بهتر از مساوی دست نیافت.

آزمایش و خطا

بازی با ژاپن برای کارلوس کی‌روش یک «تدارکات» واقعی بود. او در این مسابقه تا جایی که می‌توانست دست به آزمایش و خطا زد و امکانات تیمش را سنجید. نیمکت‌نشینی آندرانیک تیموریان به‌عنوان کاپیتان و پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی ایران همانقدر مایه تعجب بود که بیرون ماندن مهدی طارمی آماده از ارنج؛ با این وجود کی‌روش تصمیم گرفت در این نبرد بسیار جدی به سعید عزت‌اللهی که جوان‌ترین لژیونر ایران است میدان بدهد و البته با یک تغییر مهم تاکتیکی، برای اولین‌بار رامین رضاییان را به خط میانی منتقل کند. این جابه‌جایی‌ها نشان می‌داد کی‌روش به هیچ‌وجه تحت تاثیر قدرت ژاپن و ستاره‌های پرشمارش قرار نگرفته و در این بازی بیشتر ازآنکه در پی کسب نتیجه و ساکت کردن منتقدانش باشد، دنبال استفاده از ظرفیت یک بازی تدارکاتی است. کی‌روش صابون باخت احتمالی در این بازی و تشدید اعتراضات مخالفان بعد از توقف برابر عمان را به تنش زد، اما ایستاد و استفاده‌اش را از این بازی بزرگ برد. هرچند اتفاقاتی مثل مصدومیت وریا غفوری و البته اشتباه وحشتناک علیرضا حقیقی او را در دستیابی کامل به اهدافش ناکام گذاشت.

بوی کل‌کل

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کارلوس کی‌روش بدش نمی‌آمد کمی هم بوی کل‌کل به بازی با ژاپن بدهد و مصاف با این ابرقدرت آسیا را به ابعاد روانی بکشاند. او برای اولین بار در طول پنج سال گذشته ترکیب اصلی تیم ملی را شب قبل از مسابقه در تلویزیون اعلام کرد تا در اردوگاه حریف هم همه از ارنج عجیب ایران مطلع باشند. این موضوع چنان برای مجری برنامه نود عجیب بود که او گفت: «ما همیشه ترکیب را از آقای کی‌روش می‌پرسیدیم و او جواب نمی‌داد، اما این بار نپرسیدیم و خودش نفرات اصلی را معرفی کرد!» به علاوه عبور از آندو و طارمی به‌عنوان دو بازیکن مهم باعث شد سرمربی تیم ملی ارفاق قابل توجهی برای سامورایی‌ها قائل شود. این‌طور به نظر می‌رسد که بازی ایران و ژاپن کمی هم برای کی‌روش جنبه شخصی داشته و به معنای دوئل او با وحید حلیل هوزیچ، به‌عنوان دیگر مربی بزرگ شاغل در آسیا بوده است.

راز محبوبیت کی‌روش

اواخر نیمه دوم بازی با ژاپن، اتفاقی در زمین مسابقه رخ داد که شاید به خوبی فلسفه کاری کی‌روش و راز محبوبیت این مربی بین بازیکنانش را نشان داد. وقتی سردار آزمون با بازیکن حریف درگیری پیدا کرد، کی‌روش به سرعت خودش را به صحنه رساند و از مهاجم تیمش حمایت کرد. این راز کارلوس است؛ اینکه برای شاگردانش سنگ تمام بگذارد و به‌عنوان مربی، درون و بیرون از زمین حامی آنها باشد. فراموش نکنیم کی‌روش در جام ملت‌های آسیا نیز همه توانش را به کار گرفت تا بازیکنانی که مشکل سربازی پیدا کرده بودند بتوانند به اردوی تیم ملی ملحق شوند. شاید اوج این قبیل رفتارهای کی‌روش، پشتیبانی شورانگیز او از بازیکنان کشورمان در حاشیه بازی با کره‌جنوبی در اولسان بود؛ مسابقه‌ای که سرنوشت صعود تیم کشورمان به جام جهانی برزیل را مشخص می‌کرد و البته به‌طور کامل تحت‌تاثیر ادعاهای بی‌ادبانه سرمربی کره قرار گرفته بود. مربی پرتغالی آن روزها با تمام توان از مردانش دفاع کرد و باعث شد آنها درون زمین از جان مایه بگذارند. بیهوده نیست که هر زمان زمزمه‌های جدایی کی‌روش اوج می‌گیرد، بازیکنان تیم ملی در صف اول مخالفت با این موضوع قرار می‌گیرند. کی‌روش یک مربی-روانشناس مهم است که می‌داند چطور باید از همه پتانسیل تیمش به نحو احسن استفاده کند.