طارمی زیر فشار قد می‌کشد؟

گروه ورزش: ۷ گل در ۱۲ بازی. این تازه فقط آمار ستاره تازه طلوع کرده پرسپولیس در لیگ برتر است. او درجام حذفی و بازی‌های تیم ملی هم در این چند ماه گل زده است. این آمار می‌گوید پرسپولیس بعد از محسن خلیلی می‌خواهد آقای گل دیگری را به فوتبال ایران معرفی کند. بازیکنی با استانداردهای بالا که دوست و دشمن لب به تحسینش گشوده‌اند. این تعداد گل و قابلیت‌های ویژه می‌گوید مهدی طارمی این روزها باید در عرش سیر کند اما موقعیت‌های بسیاری که مقابل استقلال اهواز از دست داد چنان چشمگیر و عجیب بود که گل سه امتیازی‌اش را به سایه برد تا ناگهان انتقادها از تمجیدها پیشی بگیرند. طارمی گل زده بود اما این بارعکس شادی گلش روی جلد روزنامه‌های ورزشی نرفت و تیترها رنگ و بوی هشدار بابت موقعیت‌های از دست رفته را گرفت. روزنامه هوادار باشگاه او را به «کفران نعمت» متهم کرد. روزنامه دیگری به او لقب: «آقای گل نزن» داد. اما چه اتفاقی افتاده که ناگهان بخت از استعداد بوشهری روی برگردانده است؟

صادقیان نشود

برای جواب به سوال بالا می‌توان دلایل فنی و غیر فنی را از هم جدا کرد. هفته پیش نقل قولی از برانکو ایوانکویچ سرمربی پرسپولیس منتشر شد که در آن به طارمی و عالیشاه هشدار داده بود که زندگی شخصی خود را مدیریت کنند. اظهار نظری که اگرچه بعد از انتشار، برانکو سعی کرد زهر آن را بگیرد اما مشخص بود که سرمربی تیم نگرانی‌های جدی در این خصوص دارد. شاید این نگرانی‌ها بی‌دلیل هم نباشد همین فصل پیش پرسپولیس یکی از سرمایه‌های خود یعنی پیام صادقیان را به همین واسطه از دست داد. بازیکنی که اگر در اوج می‌ماند می‌توانست تا مدت‌ها میانه میدان قرمزها را بیمه کند اما او چنان به سرعت غرق حاشیه شد و سیرقهقرایی را پیمود که باشگاه عطای ماندنش را به لقای آن بخشید. طبیعی است اگر آنها بترسند این سرنوشت برای طارمی هم تکرار شود.

انتقادها را تاب می‌آورد؟

اما برای ثبت رکورد پنج موقعیت از دست رفته گل در یک بازی، از دلایل دیگری هم نام برده می‌شود. از جمله خستگی ناشی از همراهی تیم ملی در سفر دور و دراز به گوام. برخی اهالی فن هم به دلایلی مثل جوانی و ناپختگی طارمی اشاره می‌کنند. فرشاد پیوس گلزن افسانه‌ای باشگاه قرمز معتقد است طارمی زیادی گلزنی را آسان گرفته و او باید با دقت و تمرکز بیشتری ضربه آخر را بزند. حمید درخشان اما بیشتر روی کم تجربگی او تاکید دارد. او به سایت کاپ گفته: «این اتفاق برای هر مهاجمی ممکن است رخ دهد. شاید یک بازیکن در یک دیدار شرایط خوبی نداشته باشد و این اتفاق روز شنبه برای طارمی رخ داده بود. او تمرکز لازم را نداشت و این اتفاق برای یک فوتبالیست کاملا طبیعی است. فکر می‌کنم برخی به دنبال سوژه بودند تا این اتفاق کوچک را خیلی بزرگ جلوه دهند. مطمئن باشید خود طارمی از همه بیشتر به خاطر هدر دادن موقعیت‌ها زیر فشار است.» حال نگرانی مهم در مورد او این است که پسر جوان فوتبال ایران می‌تواند فشار روزنامه‌ها و منتقدان را به‌صورت همزمان تحمل کند؟ سفارش محمود خوردبین به او را به نقل از خبرگزاری تسنیم بخوانید: «به نظر من این انتقادها و فشارها هیچ ایرادی ندارد. یک بازیکن حرفه‌ای باید منتظر چنین روزهایی هم باشد و این انتقادها به او بر نخورد و سعی کند که ایراداتش را برطرف کند. مهم این بود که طارمی برای ما گل سه امتیازی زد.»