شوخی 5 ساله!

گروه ورزش: یکی از اتفاقات عجیبی که بعد از پایان بازی‌های هفته سیزدهم لیگ برتر و در آغاز تعطیلات چند روزه این مسابقات رخ داد، تغییر و تحول در مدیریت باشگاه راه‌آهن بود. به این ترتیب علیرضا رحیمی که چند صباحی بود زمزمه‌های خداحافظی‌اش با این سمت به گوش می‌رسید، سرانجام از راه‌آهن رفت تا رضا صادق‌پور جای او را بگیرد. صادق‌پور یکی از اعضای هیات‌مدیره راه‌آهن است که پیش‌تر در مقطعی از همین سمت در باشگاه استقلال هم برخوردار بود.

یک تصمیم باورنکردنی

اصولا اینکه علیرضا رحیمی به اشکال عجیب و غریب از باشگاه‌های مختلف جدا شود حادثه کم‌نظیری نیست؛ چه اینکه طی سال‌های اخیر این اتفاق در باشگاه‌هایی مثل سپاهان، پرسپولیس و راه‌آهن برای او رخ داده است. با این وجود چیزی که کنار رفتن رحیمی از مدیریت راه‌آهن را شگفت‌انگیز‌تر می‌کند، یکی از آخرین تصمیمات مدیریتی او در قبال کادر فنی است. در حقیقت این مدیر اصفهانی چهارم آذر از سرمربی تیمش خواست قراردادش را به مدت ۵ سال با راه‌آهن تمدید کند که این اتفاق هم رخ داد؛ اما خود رحیمی تنها یک هفته بعد از این اقدام، از مدیریت باشگاه کنار رفت! رحیمی در آن زمان راجع‌به تمدید طولانی مدت و بی‌سابقه قرارداد با تارتار می‌گفت: «ما از همان ابتدای حضور مهدی تارتار طبق خواسته مالک باشگاه و هیات‌مدیره از این مربی خواستیم برنامه ۵ ساله‌ای به ما بدهد تا ببینیم نگاه او چقدر به برنامه مورد نظر باشگاه نزدیک است. خوشبختانه وقتی نزدیکی نگاه دو طرف را در مسائل فنی دیدیم با این مربی قرارداد خود را به مدت ۵ فصل تمدید کردیم تا در چارچوب برنامه‌ای که با نام «راه آهن یزدان ۱۴۰۰» تهیه شده گام‌های ابتدایی را برداریم.»

رحیمی در ادامه به سایت رسمی باشگاه راه‌آهن گفته بود: «ما از هم‌اکنون برای تعطیلات پایان فصل برنامه داریم که تارتار را به یک دوره مربیگری در پرتغال یا برزیل اعزام کنیم. همچنین تصمیم داریم نسبت به دعوت از مدرسان مطرح خارجی هم اقدام کنیم.» با این وجود رحیمی تنها اندکی بعد از تمدید قرارداد با تارتار از راه‌آهن جدا شد تا وضعیت کادر فنی این باشگاه در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. جالب‌تر اینکه رحیمی کمی بعد از تمدید طولانی مدت با تارتار، دو بازیکن هم از پرسپولیس برای راه‌آهن خرید؛ محمد عباس‌زاده که پدیده لیگ سیزدهم بود، اما امسال محو شد و البته بازیکن جوانی به نام مدنی که در رده پایه فعالیت می‌کرد و از او به‌عنوان ایمون زاید ایرانی سرخپوشان یاد می‌شد. با این حال رحیمی بعد از اتخاذ این تصمیمات مهم برای راه‌آهن از این تیم خصوصی رفت تا هیچ‌کس به درستی نداند چه اتفاقی در حال وقوع است. این در حالی است که کمی پیش‌تر، سردار مرتضی طلایی هم که رئیس هیات‌مدیره باشگاه راه‌آهن محسوب می‌شد از سمتش استعفا داده بود. در مورد کناره‌گیری طلایی گفته می‌شد او به‌خاطر مخالفت با برخی تصمیمات مدیران باشگاه و از جمله نوع برکناری فرهاد کاظمی چنین تصمیمی گرفته است!

به دایی نگاه کن

فارغ از حاشیه‌ها، نقاط ابهام و علامت سوال‌های زیادی که در مورد اتفاقات این روزهای باشگاه راه‌آهن وجود دارد، به نظر می‌رسد این ماجراها حداقل یک اصل قدیمی را بار دیگر در فوتبال کشورمان ثابت کرد؛‌ اینکه به زور نگه‌داشتن مربیان نمی‌تواند افزایش ثبات در باشگاه‌های ورزشی را به دنبال بیاورد. در واقع این طرز تفکر که بستن قرارداد طولانی مدت با یک مربی می‌تواند باعث تثبیت اوضاع در باشگاه‌ها شود، چندان نزدیک به حقیقت به نظر نمی‌رسد؛ چه اینکه محمد رویانیان قراردادی ۳ ساله با علی دایی بست، اما وقتی کادر مدیریتی در باشگاه تغییر کرد، هیچ‌کس به چنین قول و قراری متعهد نماند. هنوز به یاد داریم که چطور تغییرات مدیریتی در ابتدای لیگ چهاردهم باعث شد دایی با وجود باقی ماندن دو سال از مدت قراردادش با پرسپولیس از این باشگاه اخراج شود و حتی مدیران وقت پرسپولیس از هزینه‌های مالی هنگفت چنین تصمیمی هم نهراسند.

مدیرعامل جدید راه‌آهن کارش را شروع کرد

رضا صادق‌پور دیروز رسما کارش را در باشگاه راه‌آهن شروع کرد. او در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در مورد مهم‌ترین هدفش گفت: «برنامه من این است که تیم را حفظ کنیم تا در لیگ برتر بماند و همچنین تفکراتمان پایه محور است.» مدیرعامل جدید در مورد قرارداد طولانی مدتی که با تارتار امضا شده هم گفت: «تفکر من در مدیریت حذف نیست، بلکه من به‌دنبال تقویت هستم.»