رفته‌رفته به زمان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برزیل نزدیک می‌شویم و بحث کسب سهمیه ورزشکاران ایرانی در این رقابت‌ها داغ‌تر و جدی‌تر می‌شود. در همین راستا روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی وضعیت ورزشکاران ایرانی از حیث کسب سهمیه پرداخته و شرایط فعلی را با المپیک قبلی مقایسه کرده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: المپیک ۲۰۱۲ لندن آخرین دوره از بازی‌های المپیک تابستانی بود که ایران در آن شرکت کرد. ۵۳ ورزشکار در ۱۴ رشته کاروان اعزامی ورزش ایران به این بازی‌ها را تشکیل دادند.

براساس سهمیه‌های به دست آمده در رقابت‌های گزینشی، ۸ ورزشکار زن در کنار ۴۵ ورزشکار مرد برای ورزش ایران در این دوره به میدان رفتند که حاصل آن رقم خوردن بهترین نتیجه - از نظر تعداد مدال - بود؛ جایی که کاروان کشورمان با کسب ۱۲ مدال (۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) در رده هفدهم جهان قرار گرفت. حالا ورزش ایران در آستانه یک المپیک دیگر قرار گرفته تا شانزدهمین حضور در این رویداد بزرگ جهانی را تجربه کند. کسب سهمیه برای شرکت در این رقابت‌ها، بهمن ماه سال گذشته توسط احسان روزبهانی و با پیروزی وی مقابل حریف آفریقایی در مرحله چهارم مسابقات بوکس حرفه‌ای جهان (صوفیه بلغارستان) آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

در مجموع با احتساب ۵ سهمیه‌ای که بنا به اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به ایران اختصاص داده شد و بعد از آن سهمیه‌هایی که در تکواندو برای ایرانی‌ها قطعی و نهایی شد، تاکنون ۲۷ سهمیه ورزش ایران برای شرکت در این دوره بازی‌ها قطعی شده است. این در حالی است که کمتر از ۸ ماه به آغاز سی‌ویکمین دور بازی‌های المپیک در ریودوژانیرو باقی مانده و ورزش ایران برای اینکه حداقل به شرایطی مشابه المپیک پیشین برسد باید در این مدت زمان نه چندان زیاد ۲۶ سهمیه دیگر کسب کند، آن هم در شرایطی که تغییرات اعمال شده در قوانین کسب سهمیه، المپیکی شدن در برخی رشته‌ها مانند دوومیدانی را سخت‌تر کرده است، برخی رشته‌ها مانند کشتی هم با کاهش اوزان المپیکی مواجه شده‌اند و البته هستند رشته‌هایی که تعداد اوزان المپیکی آنها دو برابر شده است.