تمام ظرفیت ها در خدمت توسعه ‌شهری
دنیای اقتصاد: شهردار اصفهان ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت خواهر خوانده‌ها در دیپلماسی‌شهری، بر لزوم افزایش قدرت‌نرم نظام از طریق کلان‌شهرها تاکید کرد. مهدی جمالی‌نژاد در بیست و پنجمین نشست کمیته روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور اظهارکرد: اکنون که کلان‌شهرها در حال پوست‌اندازی و در آغاز یک دوره جدید هستند به طور حتم روابط عمومی‌ها نقش اساسی و بهینه خواهند داشت. وی با اشاره به تعاریف قدرت در جهان افزود: قدرت سخت، قدرت نرم و قدرت هوشمند از تعاریف قدرت در جهان محسوب می‌شود که مدیریت افکار عمومی به نوعی قدرت نرم و یا قدرت هوشمند تلقی شده و این مدیریت در سازمان‌ها بر عهده روابط عمومی‌ها است. شهردار اصفهان تصریح کرد: در هزاره سوم و در قرن جدید تعریف قدرت نرم تغییر کرده است.
جمالی‌نژاد با اشاره به ساختار قدرت نرم خاطرنشان کرد: تفکیک مرز قدرت‌نرم وسخت و کارکرد قدرت نرم درحوزه اقتصادی، فرهنگی موضوعی است که در دنیا مطرح شده است. وی به ارتباط قدرت نرم و نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها اشاره و اظهارکرد: روابط عمومی‌ها در استفاده از ابزارهای رسانه‌ای نقش مهمی دارند. شهردار اصفهان ادامه داد: تعاریف جدید قدرت معاملات جهانی را تغییر می‌دهد و به نوعی قطب قدرتی را در جهان تعریف می‌کند.جمالی‌نژاد اضافه کرد: بسیاری از کشورها در حال فروپاشی و تغییر معادله هستند تا قدرت جدیدی را کسب کنند البته همه اینها به قدرت نرم، قدرت سخت و هوشمند بر می‌گردد.شهردار اصفهان به ۸ اصل شاخص قدرت‌‌نرم اشاره کرد و ادامه داد: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اجماع‌پذیری، کارآیی و اثربخشی، پاسخگویی از شیوه‌های قدرت نرم محسوب می‌شوند. وی با اشاره به اینکه دوره قدرت سخت و استفاده از ابزارهای نظامی گذشته، اضافه کرد: امروزه صحبت از قدرت هوشمند است اما فعلا قدرت نرم برد بیشتری دارد.جمالی‌نژاد تاکید کرد: در شهر هوشمند، خلاق و پایدار بخش زیادی از همت مدیران باید صرف افزایش قدرت نرم شود. شهردار بیان کرد: اگر می‌خواهیم شهرهای پایدار، پیشرفته و توسعه یافته داشته باشیم باید محلات توسعه یافته و مناطق توسعه یافته داشته باشیم در واقع باید حس تعلق شهروندان در مناطق به قدری زیاد باشد که مردم مشکلات محله خود را از آن خود بدانند و بخشی از مدیریت شهری محله خود باشند. وی افزود: افزایش حس تعلق در محلات همدلی را بین مناطق شهری تسری می‌دهد و این موضوع باعث افزایش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن انسجام اجتماعی را به همراه دارد. جمالی‌نژاد اضافه کرد: انسجام اجتماعی عدالت و امنیت اجتماعی و به دنبال آن امنیت ملی را فراهم می‌کند.

شهردار بر ضرورت مشارکت شهروندان تاکید کرد و ادامه داد: قدرت نرم به ساختار مشارکتی و مشارکت شهروندان ارتباط پیدا می‌کند. جمالی‌نژاد بیان کرد: باید رویکردها را تغییر بدهیم چراکه تا دیروز عصر کشاورزی و صنعت بود اما اکنون عصر ارتباطات و اطلاعات است. وی با اشاره به اینکه عصر آینده عصر مجازی است، گفت: باید باور کنیم مسائل عوض شده، بنابراین رویکرد روابط عمومی به تبع تغییر سیاست کشورها و شهرها نیز تغییر یافته است.شهردار اصفهان با بیان اینکه در عصر جدید باید به سمت تغییرات برویم و باید درک درستی از مسائل داشته باشیم، افزود: اگر ما به دنبال توسعه هستیم، باید از تمام ظرفیت‌ها بهره گرفته و قدرت نرم خود را در اداره و مدیریت شهر به کار بگیریم. جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها باید با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های جدید دیپلماسی‌شهری را ارتقا داده و در ایجاد ارتباطات‌شهری و توسعه شهر خلاق فعال باشند، تصریح کرد: دیپلماسی شامل ۲ نوع دیپلماسی‌ رسمی و عمومی است و دیپلماسی رسمی فرایند بین دولت‌ها و دیپلماسی عمومی ارتباط بین مردم را مطرح می‌کند.وی به دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه اشاره کرد و ادامه داد: دیپلماسی دوجانبه مربوط به ارتباط خواهرخوانده‌ها و دیپلماسی چندجانبه مربوط به ارتباط با سازمان‌های بین المللی است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان با شهرهای زیادی روابط دیپلماسی برقرار کرده و با سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط است، اضافه کرد: اصفهان با ۱۳ شهر دنیا خواهر خوانده و عضو ۹ سازمان بین‌المللی است.جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم این همایش انتقال تجربیات مختلف شهرها در زمینه‌های گوناگون شهری است، اظهارکرد: متأسفانه شهرهای ایران در هر منطقه کار خاصی را در راستای ارتقای دیپلماسی شهری صورت می‌دهند و این همایش باید در راستای هم‌افزایی این فعالیت‌ها کمک کند.

کلان‌شهرها در راستای ارتقای قدرت نرم نظام حرکت کنند
وی با بیان اینکه فعالیت همه کلان‌شهرها باید در راستای ارتقا قدرت نرم جمهوری اسلامی باشد و از همه ظرفیت‌ها برای بالا بردن دیپلماسی‌فرهنگی کشور استفاده شود، پیشنهاد داد: دفتری مشترک تشکیل شود و کلان‌شهرها به صورت مشترک از ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده و سازمان‌های بین المللی یکدیگر استفاده کنند.شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در یک شهر خلاق قدرت نرم مبتنی بر خلاقیت حرف اول را می‌زند، گفت: امیدواریم با استفاده از ارتباط بین روابط عمومی‌ها بتوانیم قدرت‌نرم شهرها و ایران را ارتقا دهیم.