جذاب کردن منظر شهری در نگاه مردم و گردشگران
دنیای اقتصاد-دبیر علمی همایش معماری وتوریسم گفت: یکی از اهداف این همایش جذاب کردن منظر شهری در نگاه مردم و گردشگران است. فرناز فتاحی در نشست خبری دومین همایش معماری وتوریسم با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: شناسایی و شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت توریسم از طریق معماری معاصر، معرفی معماری به‌عنوان نماد جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی، فراهم کردن بسترهای جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های خارجی با شناساندن ظرفیت‌های ایران در سطح جهان و برقراری ارتباط با مجامع علمی و نهادهای مطالعاتی در سطح خاورمیانه و بین‌المللی از اهداف برگزاری سلسله همایش‌های بین‌المللی معماری و توریسم در درازمدت است. وی با اشاره به محورهای همایش خاطر نشان کرد: این همایش با موضوع توریسم و شهر، با حضور 3سخنران اصلی بین‌المللی، برگزاری 3پنل تخصصی و حضور 17استاد بین‌المللی و داخلی به‌طور همزمان با محورهای گردشگری فرهنگی شهری و معماری، گردشگری شهری و جهانی‌سازی و صنعتی‌سازی در گردشگری شهری برگزار می‌شود.
۵درصد تولید خام داخلی جهان
به صنعت گردشگری اختصاص دارد
فتاحی افزود: آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی توریسم حکایت از آن دارد که صنعت گردشگری هر ساله به طور تقریبی ۵درصد تولید خام داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و معماری با به‌وجود آوردن طرح‌های تاثیرگذار می‌تواند خاطره‌ای مثبت در ذهن گردشگر ایجاد کند. وجود بناهای تاریخی در مجاورت بناهای مدرن که بیانگر روند معماری و نشانه سبک زندگی مردم باشد، تضمینی برای تبدیل آن منطقه به قطب گردشگری است.
دبیر اجرایی همایش در توضیح چارچوب این سمینار گفت: این همایش در دو روز متوالی در تاریخ‌های 8و9خرداد ماه سال جاری با حضور جمعی از معماران و صاحب‌نظران حوزه‌های شهرسازی وگردشگری برگزار خواهد شد.
لزوم استفاده از ظرفیت‌های معماری سنتی برای جذب مهمانان خارجی همایش
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شایسته است در همایش دو روزه «معماری و توریسم» که در مشهد برگزار می شود، از ظرفیت‌های معماری سنتی برای جذب گردشگران خارجی مهمان در همایش استفاده شود. محمد رییسی اظهار کرد: ظرفیت‌های ما در حوزه معماری به‌ویژه در مشهد مقدس به‌عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام بسیار زیاد است.وی دو پیشنهاد برای همایش معماری و توریسم ارائه کرد و گفت: یک پیشنهاد این است که مهمانان همایش در پله‌های پهن منتهی به سمت باغ ملی که یکی از بخش‌های معماری سنتی مشهد و آمیخته با فرهنگی اصیل ایرانی است، بنشینند و با برگزاری برنامه‌هایی مانند شاهنامه‌خوانی از این ظرفیت معماری سنتی برای جذب مهمانان خارجی استفاده شود. پیشنهاد دوم این است که مذاکره درباره سوابق توریسم فرهنگی نیز یکی از برنامه‌های اصلی این همایش باشد تا ظرفیت‌های شهر مشهد به‌عنوان شهر میزبان به مدعوین معرفی شود، هر مهمان سفیری برای جذب گردشگران بعدی باشد.
رییسی تصریح کرد: اگر برگزاری این همایش بین‌المللی موفق نباشد، زیان آن بیشتر از برگزار نشدن همایش است، در نتیجه باید رسانه‌های مختلف به موضوع معماری و توریسم به‌عنوان یک اصل فرهنگی مورد توجه بپردازند. وی با استقبال از خبر حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این همایش خاطرنشان کرد: این همایش بدون کمک دولت برگزار می‌شود و شایسته است که نماینده دولت با دست پر در این همایش حضور پیدا کند.