آنچه باید درباره قابلیت ضد‌سرقت اندروید 1/ 5 بدانید
با عرضه اندروید 1/ 5، گوگل از قابلیت امنیتی جدیدی به نام Device Protection هم رونمایی کرد. این قابلیت ضد سرقت، استفاده از دستگاه هوشمند کاربر را برای سارقی که اطلاعات گوشی را پاک می‌کند تا از آن استفاده کند، غیرممکن می‌سازد. در حال حاضر تنها یک دستگاه وجود دارد که این قابلیت روی آن بهینه‌سازی و فعال شده است. نکسوس ۶ گوگل در حال حاضر می‌تواند از این قابلیت بهره ببرد و نکسوس ۹ هم پس از دریافت و نصب اندروید 1/ 5 می‌تواند از این قابلیت بهره ببرد. در نظر داشته باشید که نکسوس۴، ۵، ۷ (۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) و نکسوس ۱۰ قابلیت محافظت از دستگاه پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه را دریافت نخواهند کرد. در حال حاضر این شائبه وجود دارد که دستگاه‌هایی که در همان آغاز فروش از اندروید 1/ 5 یا نسخه‌های ممکن بعدی بهره نمی‌برند این قابلیت را دریافت نخواهند کرد، اما بنابر آنچه در سایت پشتیبانی گوگل اعلام شده دستگاه‌های مجهز به اندروید ۵ یا نسخه‌های بالاتر که به‌طور پیش‌ فرض و در همان آغاز ورود به بازار از این نسخه‌های اندروید بهره می‌برند هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

فعال‌‌سازی و استفاده از این قابلیت
برای استفاده از این قابلیت به یک دستگاه واجد شرایط، فعال ‌بودن قفل صفحه‌ نمایش (به شکل پین، الگو یا گذرواژه) و ورود به حداقل یک حساب کاربری گوگل روی دستگاه نیاز خواهید داشت. آسان‌ترین راه برای پی بردن به این موضوع که آیا این گزینه امنیتی فعال است یا خیر، تغییر قفل صفحه‌ نمایش از حالت ایمن به حالت معمولی است. در این حالت ممکن است با پیغامی برای حذف الگوی قفل صفحه نمایش مواجه شوید. در نظر داشته باشید که در دستگاه‌هایی که پشتیبانی کاملی از این قابلیت ندارند هم این پیغام می‌تواند ظاهر شود. نکسوس ۴،۵،۷ و ۱۰ هم این پیغام را نمایش می‌دهند، اما بنابر اعلام گوگل هیچ کدام از این دستگاه‌های از این قابلیت بهره نمی‌برند. Device Protection مجموعه وسیع‌تری از قابلیت‌ها است که هنوز توضیح کاملی از آنها ارائه نشده است، اما قابلیت اصلی آن جلوگیری از سوء‌استفاده سارقان از دستگاه شما است. اگر پیغام بالا را مشاهده نمی‌کنید به معنای آن است که این قابلیت فعال نشده یا اینکه شما از دستگاهی با بوت‌لودر آن لاک شده بهره می‌برید.
روش کار این سیستم حفاظتی
Deivce Protection، وایپ کردن دستگاه شما پس از سرقت را به جهنمی برای سارق مبدل خواهد کرد. استفاده از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه از داخل ریکاوری توسط سارق، اطلاعات دستگاه شما را به‌طور کامل پاک خواهد کرد، اما هنگامی که دستگاه مجددا راه‌اندازی می‌شود به برقراری ارتباط با اینترنت و وارد کردن گذرواژه حساب کاربری گوگل روی دستگاه نیاز خواهد داشت. اگر از چندین حساب کاربری روی دستگاه استفاده می‌کنید باید گذرواژه حساب اصلی خود را وارد کنید که معمولا اولین حساب کاربری است که با آن وارد شده‌اید. اگر سارق موفق به وارد کردن گذرواژه حساب کاربری شما نشود دستگاه به‌طور کامل راه‌اندازی نخواهد شد و تنها راه باقی‌مانده، فروش قطعات دستگاه خواهد بود!
در صورت سرقت دستگاه و عبور از قفل‌ صفحه ‌نمایش چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تصور کنید که گوشی شما سرقت شده و سارق با توجه به استفاده از قابلیت اتصال دستگاه‌های بلوتوثی برای باز کردن قفل صفحه ‌نمایش یا با توجه به زمان طولانی مورد نیاز برای قفل شدن صفحه ‌نمایش وارد دستگاه شما شود. در این صورت آیا سارق می‌تواند با حذف حساب کاربری گوگل به غیر فعال کردن قابلیت محافظت از دستگاه اقدام کند؟ پاسخ یک کلمه است، خیر! در نظر داشته باشید که سارق می‌تواند همه حساب‌های کاربری به جز یکی را حذف کند. در این صورت برای حذف حساب کاربری آخر نیاز به تایید از طریق پین، الگو یا گذرواژه است و او نمی‌تواند قابلیت محافظت از دستگاه را غیر فعال کند. هر گوشی یا تبلت مجهز به قابلیت محافظت از دستگاه به پین، الگو یا گذرواژه برای افزودن به تعداد حساب‌های کاربری گوگل نیاز خواهد داشت و در صورتی که بخواهد از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه از داخل منوی سیستم‌ عامل هم بهره ببرد این موضوع باز هم صادق است. با این اوصاف هیچ امکانی وجود ندارد تا سارق بتواند حساب کاربری خود را به دستگاه افزوده و حساب‌های شما را حذف کند. نکته منفی اینکه مادامی که قفل صفحه ‌نمایش فعال نشده باشد، سارق می‌تواند به کلیه اطلاعات موجود روی دستگاه شما دسترسی داشته باشد و در نهایت به تغییر گذرواژه شما اقدام کند. در صورت تغییر و بازنشانی گذرواژه حساب کاربری شما توسط سارق که مطمئنا بدترین اتفاق ممکن است، باز هم گوگل تمهیداتی اندیشیده است. زمانی که گذرواژه حساب کاربری شما تغییر می‌کند دیوایس پروتکشن یا همان قابلیت محافظت از دستگاه، زمانی ۷۲ ساعته را برای دستگاه حفاظت ‌شده شما در نظر می‌گیرد. در صورتی که در این مدت ۷۲ ساعت دستگاه وایپ شود (اطلاعات آن به‌طور کامل پاک شود) حساب کاربری مورد استفاده را نمی‌توانید به منظور ورود به دستگاه یا باز کردن قفل آن استفاده کنید. این رابط کاربری ممکن است روی دستگاه‌های مختلف کمی متفاوت به نظر برسد، اما حذف کردن حساب کاربری گوگل روی دستگاه و در نتیجه غیر‌فعال کردن محافظت از دستگاه به پین، الگو یا گذرواژه نیاز خواهد داشت. در صورتی که سارق گذرواژه حساب گوگل شما را تغییر دهد شما ۷۲ ساعت وقت خواهید داشت که مجددا کنترل حساب کاربری خود را به دست بگیرید و از ورود وی به دستگاه وایپ‌ شده جلوگیری کنید. اگر او بتواند وارد دستگاه وایپ شده شود، قابلیت حفاظت از دستگاه غیرفعال خواهد شد. به همین جهت از این سه روز باید به‌عنوان زمان تعیین‌کننده یاد کرد.
با این حال اما این قابلیت به بازگرداندن دستگاه به صاحب اصلی کمکی نخواهد کرد. Android Device Manager همچنان ابزار وایپ از راه دور و رهگیری دستگاه‌های اندرویدی است که می‌توانید از آن به این منظور استفاده کنید. در حال حاضر قابلیت حفاظت از دستگاه با این رابط کاربری ادغام نشده است. در صورتی که از وایپ دستگاه به واسطه استفاده از برنامه مدیریت دستگاه‌های اندرویدی بهره ببرید هم نمی‌توانید بعد از بازگشت به تنظیمات کارخانه و پاک ‌شدن اطلاعات به رهگیری آن اقدام کنید. از طرفی هنوز نمی‌توان در صورت آنلاک کردن بوت‌لورد از این قابلیت استفاده کرد. به نظر می‌رسد قابلیت حافظت از دستگاه به‌‌رغم مشاهده پیغامی متناقض با این فرضیه روی دستگاه شما، همچنان قابل استفاده باشد، با این وجود فراموش نکنید که با باز کردن بوت‌لودر دستگاه این امکان وجود دارد که سارق یا سارقین از مشکلات امنیتی موجود در فیرمویر‌های دست‌‌ساز یا دیگر تغییرات سوء‌استفاده کنند.
اگر گزینه OEM Unlock را فعال کنید این روند ممکن است قابلیت حفاظت از دستگاه را به‌طور کامل غیرفعال کند. اگر بوت‌لودر دستگاه را باز کنید اما تیک مقابل این گزینه را نزنید، قابلیت حفاظت از دستگاه ممکن است همچنان قابل استفاده باشد. در نهایت قابلیت حفاظت از دستگاه‌های اندرویدی روش جدیدی است که می‌تواند سوء‌استفاده از دستگاه شما توسط سارقین را تا حد زیادی مختل کند، اما همچنان به پیش ‌زمینه‌هایی مانند بهره‌گیری از قابلیت قفل صفحه ‌نمایش نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که این قابلیت قادر به رهگیری دستگاه سرقت‌ شده شما نیست و تنها یک روش امنیتی برای حفاظت بیشتر از دستگاه‌ شماست.