پس از روشن شدن چراغ بنزین...

هنوز این سوال بین دارندگان خودرو مطرح است که باید باک خودرو خالی و چراغ اخطار بنزین روشن شود بعد باک خود را پر کنند یا اینکه قبل از خالی شدن باک اقدام به بنزین زدن کنند. این سوال در شرایطی مطرح است که از قدیم عنوان می‌شد که اگر عقربه بنزین به آخرین درجه برسد یا به اصطلاح امروزی‌ها چراغ اخطار بنزین روشن شود رسوبات ته باک وارد سیستم سوخت‌رسانی می‌شود و مشکلاتی را برای خودرو ایجاد می‌کند ازسوی دیگر این نکته نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد که رسیدن عقربه بنزین به خط آخر منجر به کاهش عمر پمپ بنزین خودرو می‌شود، چراکه این بنزین است که پمپ را خنک می‌کند. در این زمینه کارشناسان توصیه جدی می‌کنند که اجازه ندهید بنزین شما به پایان برسد و سپس بنزین بزنید و باید زمانی که باک حدودا نیمه یا یک سوم است برای بنزین زدن به پمپ بنزین مراجعه کنید. اما چرا وقتی باک خودرو به نیمه رسیده باید اقدام به زدن بنزین کنیم؟

این سوال را بنابر مشاهدات پاسخ می‌دهیم.حتما هنگام باز کردن در باک، مخصوصا در تابستان با بخار یا بنزین بخار شده در باک مواجه شده‌اید، این بخار مربوط به تبخیر بنزین در باک شما است هر چند برخی از خودروهای جدید قطعاتی دارند که از تبخیر و هدر رفت بنزین جلوگیری می‌کنند اما به‌طور حتم خودرو شما از داشتن چنین قطعاتی محروم است. در این مورد کارشناسان تاکید دارند که بنزین به سرعت تبخیر و به گاز تبدیل می‌شود پس هرچقدر فضای داخل باک بیشتر خالی باشد هوای بیشتری هم موجود است و در نتیجه بنزین بیشتری هم در داخل باک مخصوصا در دمای گرم‌تر به بخار تبدیل شده و به راحتی از دست می‌رود بدون اینکه شما از آن استفاده کرده باشید.پس فضای کمتر داخل باک به معنی هدر رفت کمتر است. بنابر این کارشناسان توصیه می‌کنند که در حالت ایده‌آل باید قبل از اینکه باک به یک چهارم برسد آن را پر کنیم تا خودرو از صدمات جدی در این زمینه دور باشد.

اما سوال دیگری که در مورد بنزین زدن خودرو مطرح می‌شود این است که چه زمانی را در این مورد انتخاب کنیم؟ در این مورد برخی از رانندگان که به خط آخر بنزین رسیدند در هر زمان و مکانی اقدام به پرکردن باک خود می‌کنند بدون اینکه بدانند برای نیمی از باک خالی خود نیز هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که بهترین زمان برای بنزین زدن صبح زود است، مخصوصا در فصل گرما. اما دلیل انتخاب این زمان برای پر کردن باک بنزین چیست؟ گفته می‌شود که دلیل این موضوع این است که مخازن تمامی پمپ بنزین‌ها در زیرزمین قرار داده شده است و هر چقدر هوا خنک‌تر باشد بنزین ذخیره شده در مخازن زیر زمین هم متراکم‌تر می‌شوند این در حالی است که در دمای بالا‌تر بنزین این چگالی و تراکم را از دست می‌دهد و بخشی از مخزنی که زیرزمین قرار دارد را گاز و بخار بنزین تشکیل می‌دهد. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که در ساعت گرم ظهر به‌خصوص تابستان سراغ پمپ بنزین نروید، چراکه بالا رفتن عقربه بنزین، نشانه پربودن باک نیست، بلکه بخشی از باک را بخار و هوا پر کرده است و شما برای بنزین نزده پول پرداخت می‌کنید.

پس اگر در گرما بنزین بزنید آن مقداری که پمپ نشان می‌دهد و عدد می‌اندازد و البته باک شما پر می‌شود بنزین نیست و قسمتی از آن تنها بخار و هوا است که شما باید هزینه آن هوا و گاز را هم به عنوان بهای بنزین بپردازید. به همین جهت بسیاری از کسانی که راننده مخازن و تانکر‌های موادی از این دست از جمله سوخت‌های بنزین، گازوئیل و غیره هستند بسیار به این نکته توجه می‌کنند. اما کارشناسان به غیر از ساعات اوج گرما یک زمان دیگر را نیز برای بنزین زدن توصیه نمی‌کنند و آن زمانی است که تانکر تخلیه بنزین در پمپ بنزین‌ها حضور پیدا می‌کند. زمانی که در پمپ بنزین هستید شاهد تانکر‌ها و خودرو‌هایی هستید که درحال تخلیه بنزین هستند و بسیار با این صحنه مواجه شده‌اید. توصیه کارشناسان این است که در این هنگام بنزین نزنید. زمانی که این تانکر‌ها در حال تخلیه هستند بنزین با فشار به سمت مخازن پمپ‌بنزین‌ها سرازیر می‌شود و در این حالت بر اثر فشار بنزین ورودی بنزین‌های در حال تخلیه و بنزین در ته مخزن مانده، مخلوط و بسیاری از آلودگی‌ها و ذراتی که در ته مخزن ته‌نشین شده بودند به سطح آمده و زمانی که شما بنزین می‌زنید به حتم این ذرات و آلودگی‌ها را به باک خودروی خود منتقل می‌کنید و خود می‌دانید چه دردسر‌هایی می‌توانند این ذرات باعث شوند.

اگر این رسوبات وارد سیستم سوخت رسانی خودروی شما شود ممکن است این سیستم را با مشکلات پرهزینه‌ای همراه کند. اما یک زمان دیگر هم هست که بنزین به بخار تبدیل می‌شود. اگر به نازل‌ها و دستگیره آنها در پمپ بنزین دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که معمولا در بسیاری از نازل‌های استاندارد سه درجه آرام، متوسط و سریع وجود دارد که اشاره به جریان بنزین وارد شده به باک دارد. شما باید سعی کنید این سرعت را کم کنید، چراکه همه و اکثر شلنگ‌های پمپ‌های بنزین مجهز به سیستم برگرداندن بخار هستند و زمانی که سریع بنزین زده یا دستگیره را تا انتها فشار می‌دهید بخشی از بنزین مجددا بخار شده و با سیستم یاد شده ی بازگشت، این بخار مکیده شده و دوباره وارد و برگرداننده می‌شود و بخشی از شماره‌هایی که پمپ نشان می‌دهد بنزین نیست، بلکه بخار بنزین است که برای شما شماره می‌اندازد و باید هزینه کنید.اما در کنار توجهاتی که باید در هنگام بنزین زدن داشته باشید باید حواستان به برخی کارکنان و پرسنل بیشتر پمپ بنزین‌ها که قصد فروش مکمل را به شما دارند نیز باشد.