چرا نباید بیش از حد بر عادت‌های گذشته متکی بود؟

مترجم: مریم رضایی

بسیاری از انسان‌ها از یک زمانی سعی می‌کنند روی عادات خوب خود کار کنند و همیشه همان‌ها را دنبال کنند. اما این عادات خوب و کارهای روتین با اینکه می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان شوند و کمک کنند مسیری به سوی موفقیت شکل دهید، به گفته رود فاوارون، مدیرعامل و رئیس شرکت تکنولوژی رسانه‌های اجتماعی اسپردفست (Spreadfast)، گاهی باید کنار گذاشته شوند.

فاوارون در سال ۲۰۱۰، زمانی که اسپردفست یک استارت‌آپ نوپا بود، به این شرکت پیوست. دو سال بعد او متوجه شد عادت‌های خوبش مانع رشد شرکت می‌شود. او می‌گوید: «در یک فضای کارآفرینانه سعی می‌کنید جرات به خرج دهید و ریسک کنید. من عادت داشتم به این شیوه تصمیم‌گیری کنم. اما وقتی شرکت‌ها رشد می‌کنند، باید نحوه تصمیم‌گیری‌های خود را تغییر دهید، چون عادت‌های خوبتان می‌تواند به عادت‌های وحشتناک تبدیل شود. وقتی شرکتی در مرحله رشد قرار دارد، با داده‌‌های فراوان، درون دادهایی از مشتریان و اطلاعات بازار مواجه می‌شود. فاوارون می‌گوید: «وقتی سازمان بالغ‌تر می‌شود، کمتر باید روی غرایزمان حساب کنیم. برای من کنار گذاشتن این عادت سخت بود. همیشه با دومین اسلایدی که از عملکرد شرکت نشانم می‌دادند، آماده تصمیم‌گیری بودم.» استوارت سیدل، استاد فلسفه صنعتی و سازمان در دانشگاه نیو هاون می‌گوید: «مردم به‌طور متداول بر عادت‌های خوب و نقاط قوتی که باعث موفقیت‌شان شده متکی هستند. متاسفانه، برخی از این نقاط قوت می‌تواند با تحول در موقعیت‌های کار در شغلتان انحرافاتی ایجاد کند.»

کارایی در برابر عدم کارآیی یک تصمیم

مثلا اگر فردی از کار فروش به یک سمت مدیریتی برسد، عادت‌هایی که در به سرانجام رساندن کار فروش دارد، می‌تواند در نقش‌های مدیریتی جدید به او ضربه بزند. سیدل می‌گوید: «اقدامات یک فرد در جلب توجه و تمایل به ریسک کردن می‌تواند در کار فروش کمک زیادی به او بکند. از سوی دیگر، به عنوان یک مدیر ممکن است لازم باشد توجه خود را روی افرادی که آنها را هدایت می‌کنید معطوف کنید و برای آنها به الگویی که به قوانین شرکت پایبند است، تبدیل شوید. بنابراین، برخی عادت‌های فروش با عادت‌های مدیریتی هم‌خوانی ندارد.»فاوارون می‌افزاید که به جای پایبند شدن به استانداردهایی که برای همه موقعیت‌ها مناسب نیستند، انرژی خود را صرف بهره‌برداری از هر فرصت یا چالش‌های تازه کنید.

عادت‌ها پتانسیل‌ها را محدود می‌کنند

به گفته بیترایس چستنات، نویسنده کتاب «۹ گونه رهبری: مهارت هنر افراد در محیط کار قرن ۲۱» عادت‌های خوب اغلب به عنوان نقاط قوت تلقی می‌شوند، اما استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند به‌کار طاقت‌فرسایی تبدیل شود. بیترایس می‌گوید: «وقتی عادت‌های خوبمان را زیاد تکرار می‌کنیم، تبدیل به عادت‌های بد می‌شوند، چون در انجام کارهایی که برایمان آشنا هستند گیر می‌کنیم و پرورش عادت‌های جدید را متناسب با تغییر فضا و نیاز برای توسعه خودمان، متوقف می‌کنیم.»

فاوارون می‌افزاید: «عادت‌ها انعطاف‌ناپذیرند و به همین دلیل جلوی نوآوری را می‌گیرند. صرف زمان زیاد در تکرار این عادت‌ها مغز را از رشد کردن بازمی‌دارد. در این صورت نمی‌توانید درون محدودیت‌ها و مرزهای موجود دست به نوآوری یا رشد بزنید. چه کسی می‌داند بدون وجود این مرزها چه کارهایی از دست شما برمی‌آید؟» هر چیزی که برای تکرار عادت انجام کارهای حرفه‌ای به‌کار می‌گیرید، باید به صورت منطقی مورد بازنگری قرار بگیرد. به جای دنبال کردن کورکورانه عادت‌های قبلی، انتخاب‌های آگاهانه داشته باشید. فاوارون می‌گوید: «اگر به دنبال بهینه‌سازی و جایگزین کردن عادت‌های قبلی نباشید، همیشه فرض را بر این می‌گذارید که پاسخ سوال‌ها را می‌دانید. اگر فرض کنید پاسخ همه سوال‌ها را می‌دانید، از پیشرفت کردن و یافتن راه‌های تازه بازمی‌مانید. تکرار کاری که دیروز انجام دادید خوب است، اما دیگر شگفت‌انگیز نخواهد بود.» فاوارون همه عادت‌هایش را مورد بازنگری قرار می‌دهد. حتی می‌‌گوید گاهی مسیر رفتن به محل کارش را عوض می‌کند تا خودش را مجبور کند در مورد کارهای روتین جور دیگری فکر کند. «اگر خودتان را برای انجام کارهای متفاوت به چالش نکشید، راه پیشرفت را گم می‌کنید. عادت‌ها هر چقدر هم موثر باشند، در نهایت کسالت‌آور می‌شوند.»

عادت‌ها شما را در زمان معلق نگه می‌دارند

استفاده از یک فرمول همیشگی شما را در گذشته گیر می‌اندازد. وقتی یک نفر از فاوارون خواسته بود خودکاری به او قرض دهد، متوجه شده بود سال‌ها است هیچ کاغذ یادداشت و خودکاری با خود حمل نمی‌کند. او می‌گوید: «در شغل قبلی‌ام همه چیز را در کلاسورهای بزرگ یادداشت می‌کردم و کل تاریخچه شرکت را به صورت مستند به این شیوه در اختیار داشتم. اما در اسپردفست هیچ چیزی را یادداشت نکرده‌ام.» تکنولوژی نحوه ارتباطات ما را تغییر می‌دهد و دیگر نیازی به یادداشت کردن همه چیز با خودکار احساس نمی‌شود. فاوارون می‌گوید: «حالا عادت‌های جدید یعنی ارسال ایمیل، اسلک، پیامک، توییت کردن، لینکداین و غیره وجود دارند. به‌طور دائم عادت‌هایی را که دارید کنار بگذارید تا همیشه بتوانید بهتر و سریع‌تر عمل کنید و بهره‌وری خود را بالاتر ببرید.»

فاوارون می‌افزاید: «واقعیت این است که متدهای گذاشته به ندرت برای همیشه کاربرد دارند. اگر هر کسی عادت‌هایی را که در شرکت قبلی خود داشته همه جا ببرد، دچار تناقض می‌شود. مشکل اینجا است که به‌ندرت پیش می‌آید با موقعیتی عین موقعیت‌هایی که در محل کار قبلی داشته‌ایم مواجه شویم.» به احتمال زیاد در موقعیت جدید کاری محصول متفاوت، بازار متفاوت و زمان‌بندی متفاوت خواهید داشت. به گفته فاوارون «تجربه کردن خوب است و به شما امکان می‌دهد خیلی زود از تصمیم‌گیری‌های بد مطلع شوید و از آنها اجتناب کنید. در ضمن می‌تواند ده‌ها راه جدید را برای انجام کارهای متفاوت قبل از اینکه شانس فکر کردن در مورد آن را داشته باشید، مسدود کند.»

منبع: Inc