رستگاری در بامداد بروکسل
اتحادیه اروپا پس از 6 ماه در برزخ نگه داشتن آتن با کمک به یونان موافقت کرد. این اتحادیه بامداد دوشنبه (ساعت 4 به وقت محلی) یونان را مستحق دریافت کمک‌های مالی دانست و برای مدتی خطر را از سر یونان به دور کرد. یونانی که در این رزوها با بانک‌های تعطیل مواجه شده بود و تنها یک قدم با پرتگاه ورشکستگی مالی فاصله داشت. در این راستا روز دوشنبه سران کشورهای حوزه یورو موافقت کردند که بسته کمک مالی سومی در اختیار یونان قرار گیرد. دولت یونان طرحی را ارائه کرده بود که بر اساس آن در قبال دریافت این کمک اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای در این کشور صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، عضو حوزه یورو صبح دوشنبه، بر سر اهدای بسته کمک مالی جدید به یونان به توافق رسیدند.


به گفته دونالو توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، سران کشورهای حوزه یورو پس از حدود ۱۷ ساعت مذاکره موافقت کردند که از محل صندوق کمک‌های اضطراری اتحادیه اروپا به یونان کمک کنند.
توسک توئیت کرد که همه شرکت‌کنندگان در نشست سران حوزه یورو یک صدا با طرحی موافقت کرده‌اند که بر اساس آن در ازای اصلاحات اقتصادی گسترده در یونان، کمک مالی به این کشور پرداخت می‌شود. فعلا جزئیات بیشتری در مورد توافق یادشده منتشر نشده است.یونان در آخرین ساعات ضرب‌الاجل تعیین‌شده طرحی شامل رشته‌ای اصلاحات اقتصادی را ارائه کرد؛ طرحی که بر اساس آن از قرار معلوم مالیات در حوزه گردشگری تا حدود دو برابر افزایش می‌یابد، بازنشستگی پیش از موعد غیر از چند مورد انگشت‌شمار لغو می‌شود و مالیات بر املاک و مستغلات که قرار بود حذف شود، برقرار می‌ماند.

گفته شده است که این اصلاحات حدود ۱۲ میلیارد یورو در سال به درآمدهای دولتی اضافه می‌کنند.اصلاحات اقتصادی باید در پارلمان یونان به‌صورت قانون تصویب شود. همچنین در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان پرداخت کمک از صندوق کمک‌های اضطراری اتحادیه اروپا نیاز به همراهی پارلمان دارد؛ روندی که پرداخت کمک به یونان بحران‌زده را به تاخیر می‌اندازد. هنوز مشخص نشده که آیا تا زمان لازم برای طی مراحل قانونی و اداری، پولی به یونان پرداخت می‌شود یا نه. برخی مقامات اتحادیه اروپا از جمله فرانسه اعتقاد دارند باید روند کمک‌ها به یونان پس از ارائه اصلاحات شتاب بیشتری گیرد اما آلمانی‌ها هنوز به حسن نیت یونان شک دارند و نسبت به «هزینه کرد» درست این کمک‌ها مشکوک هستند.


پارانویای اروپایی بلای جان آتن
یونان در شرایطی که تا روز دوشنبه در برابر خواسته‌هایش کوتاه آمده بود اما اتحادیه اروپا قصد کوتاه آمدن در برابر آتن را نداشت. زیرا هنوز اتحادیه اروپا به آتن اعتماد ندارد. هنوز کشورهای اروپایی به نیت یونان شک و‌تردید دارند. برخی اما می‌گویند اتحادیه اروپا در این زمینه دو شقه شده است. در حالی که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سوسیالیست فرانسه اعتقاد دارد اصلاحاتی که آتن ارائه داده قابل اعتماد است اما آلمان با این مساله کنار نیامده است. آلمان در این‌باره به حدی بدبین شده است که خواستار «تعلیق موقت» یونان از ناحیه یورو شده بود.


به گزارش رویترز، واکنش‌های اولیه برخی از وام دهندگان به پیشنهادهای جدید دولت یونان مثبت بوده است اما اعضای کلیدی یوروگروپ و وام دهندگان همچنان نسبت به عزم دولت یونان در اجرای پیشنهادهایی که ارائه کرده است همچنان به دیده تردید می‌نگرند. ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان که ظاهرا از برگزاری رفراندوم توسط دولت چپگرای یونان ناخرسند است، گفت شرایط امیدوارکننده در ماه‌های گذشته به‌طور باورنکردنی «تباه» شده است. «یرون دایسلبلوم»، رئیس یوروگروپ هم پیش از شروع نشست روز یکشنبه نسبت به عملی بودن و تضمین اجرای اصلاحات پیشنهادی از سوی آتن ابراز ‌تردید کرد.


وی گفت: «از نقطه نظر مالی و اصلاحات همچنان انتقادات زیادی متوجه پیشنهادهای یونان است و البته اصلی‌ترین موضوع، موضوع اعتماد است. آیا می‌توان به وعده‌های دولت یونان در اجرای اصلاحات در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو اعتماد کرد؟»
وزیران مالی کشورهای ناحیه یورو می‌گفتند یونان باید برای دریافت بسته سوم مالی دست به آزادسازی بازار تولید، بازار کار، خصوصی‌سازی و اصلاحات دولتی بزند. این گروه همچنین می‌گفتند یونان باید در عمل هزینه‌های دفاعی خود را کاهش دهد.
گفته می‌شود جلسه روز شنبه نزدیک به 9 ساعت طول کشیده است. اگر وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا تصمیم نهایی را در مورد یونان نگیرند، این کشور یک قدم دیگر به ورشکستگی نزدیک می‌شود. بازارهای یونان تا امروز بسته بوده و قرار است امروز بازگشایی شود. تصمیمی که اتحادیه اروپا قرار است بگیرد، برای بازار یونان بسیار حیاتی است.


آتن در حالی که زیر فشار کشورهای ناحیه یورو قرار داشت، سعی کرده بود از کانال‌های دیگری نیز برای فرار از مشکلات اقتصادی استفاده کند. این کشور چندی پیش از فنلاند تقاضای کمک مالی کرده بود که دیگر پارلمان فنلاند زیربار یک تعهد به آتن نرفته است. در حالی که روز شنبه در ادامه اقدامات مورد درخواست اتحادیه اروپا، سیپراس طرح‌های اصلاحی مد نظر آنها را برای تصویب به پارلمان یونان سپرد و پارلمان نیز آن را تایید کرد، مقامات اروپایی به این مقدار از اصلاحات واکنش مثبتی نشان نداده ‌بودند. این در شرایطی است که یونان مهم‌ترین بند درخواستی اتحادیه اروپا را که همان افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده است، در این طرح لحاظ کرده است.


پیش‌تر رسانه‌های آلمانی از قول شوبله، وزیر دارایی آلمان نوشتند برلین اعتقاد دارد یونان تنها دو راه پیش روی خود دارد یا اینکه 50 میلیارد یورو از دارایی‌های دولتی را به‌عنوان سپرده قرار دهد تا بدهی‌های خود را پرداخت کند یا اینکه به مدت 5 سال از کشورهای اروپایی مهلت بگیرد تا بتواند بدهی‌های خود را تسویه کند. یونان برای بازپرداخت بدهی‌های خود تقاضای مهلت 20 ساله کرده بود.
آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین وام دهنده به یونان بیش از هر کشور دیگری نسبت به اصلاحات سیپراس بدبین است. هر چند هنوز مرکل، پس از برگزاری همه‌پرسی واکنش تندی علیه آتن نداشته است اما برخی مقامات آلمانی از جمله شوبله نسبت به دولت چپگرای یونان بدبین است و خواستار تن دادن این کشور به تمامی اصلاحات مدنظر یورو است. برلین بر این باور بوده یونان با رویه فعلی نمی‌تواند از ورشکستگی نجات پیدا کند و باید این کشور زودتر تکلیف اعتباردهندگان خود را مشخص کند.