گامی برای روان سازی تجارت

شورای مشترک ایران و آذربایجان پس از یک سال پیگیری و کار کارشناسی از سوی اتاق اردبیل با انتخاب اعضای هیات مدیره آغاز به کار کرد. جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی است که زمینه بسیار خوبی برای همکاری و توسعه صادرات با ایران دارد اما از یک سو وضع تعرفه‌های سنگین برای کالای ایرانی از سوی این کشور و از سوی دیگر مشکلات و تعلل در صدور ویزا و روادید، حضور بازرگانان ایرانی را در این کشور همسایه شمالی با مشکل مواجه کرده است.

اتاق اردبیل به منظور روان‌سازی جریان مبادلات میان تجار و بازرگانان ایران و آذربایجان برای راه‌اندازی شورای مشترک اقدامات زیادی صورت داد تا سرانجام این شورا آغاز به کار کرد. این شورا با هدف ایجاد و توسعه شبکه کسب و کار بین فعالان تجاری دو کشور و ارتباط موثر و مستمر با تشکل‌های صادراتی کشور ایجاد شده است. ایجاد دفاتر نمایندگی و عندالامکان کنسولگری کشور جمهوری آذربایجان در شهرهای مرزی، ایجاد تمهیدات لازم جهت تسهیل در صدور ویزا، کاهش نرخ صدور ویزا، صدور روادید در فرودگاه‌ها و گمرکات خروجی، صدور ویزای یکساله برای فعالان اقتصادی دو کشور و تدوین و ارائه جدول تعرفه‌های ترجیهی کالاهای صادراتی مورد معامله طرفین جهت تصویب نهایی و اجرا در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور از اقدامات اولویت دار شورای مشترک در راستای گسترش و همگرایی بیشتر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

در همین حال پیگیری مستمر موارد مربوط به انجام اقدامات اساسی بانک ملی ایران در فعال‌سازی شعبه آن بانک در آذریجان و سایر بانک‌های کشور در راستای حل و فصل نهایی مشکلات مربوط به انتقال ارز، مبادلات پولی و تقلیل مدت زمان اقدامات مرتبط با آن، پیگیری اتصال خطوط ریلی باقیمانده کشور آذربایجان به گمرک آستارای ایران، پیگیری رفع مشکلات و تنگناهای فعالیت صندوق ضمانت صادرات ایران و کارگزاری مربوطه در پوشش‌دهی بیمه محموله‌ها و خدمات صادراتی فعالان اقتصادی و پیگیری امر ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات کشور در جمهوری آذربایجان در دستور کار شورای مشترک ایران و آذربایجان است. از سوی دیگر تعامل با گمرک جمهوری آذربایجان برای به‌روز رسانی و تثبیت قیمت‌های پایه صادراتی از موضوعاتی است که در این شورا برای تحقق آن تلاش خواهد شد. ضمن اینکه تلاش در جهت توسعه تجارت چمدانی و فعالیت مجدد بازارچه‌های مرزی طرفین، رفع مشکلات بیمه‌ای برای مسافران ترانزیتی دو کشور و تلاش در راستای رفع موانع غیرتعرفه‌ای فراروی تجار و فعالان اقتصادی کشور در ارتباط با هزینه‌های تحمیلی حمل و نقل محموله‌های صادراتی از درخواست‌های تجار و بازرگانان ایرانی از این شورا به شمار می‌رود.

تقویت زیرساخت‌های توریستی درمانی و ایجاد درمانگاه‌های تخصصی در مناطق مرزی و در کشور آذربایجان با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام یافته در راستای ارتقای توانمندی‌های بهداشتی و درمانی کشور. از سوی دیگر برای استفاده از پتانسیل‌های دو کشور در خصوص محصولات کشاورزی نیز این شورا به دنبال عقد تفاهم‌نامه‌های قرنطینه دامی - نباتی، همکاری دستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه بذور، نهال و مباحث ژنتیکی مرتبط در حوزه‌های کشاورزی و سایر حوزه‌های موردعلاقه و نیاز طرفین، امکان‌پذیری مبادله دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بین دو کشور در علوم پایه، پزشکی و کشاورزی، تفاهم‌نامه ایجاد شهرک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های عمرانی، صنعتی، گردشگری، تولیدی و تجاری و بررسی ساز و کارهای اجرایی کشت فراسرزمینی (با توجه به نقش کلیدی وزارت جهاد کشاورزی) است.