سبک «مدیریت مشارکتی» الگوی ماست
یونس مظلومی‌مدیرعامل بیمه رازی تنها بیمه‌گرایرانی حاضر در دومین گردهمایی فعالان تجاری ایران - اروپا بود که با تمرکز بر خدمات بازار مالی و ارتباط تجاری،در شهر ژنو برگزار شد. وی در این همایش به شاخصه‌های مهم حضور صنعت بیمه ایران در عرصه بین‌المللی و ایجاد محیط مناسب کسب و کار برای شرکت‌های بیمه ایرانی به منظور ارتقای حضور در بازار‌های پیشرفته اشاره کرد. مظلومی‌اعتقاد دارد اولین رویکرد صنعت بیمه ایران در دوره پسا تحریم باید گرفتن Credit Ratings یا رتبه اعتبار از موسسات معتبر بین‌المللی باشد. زیرا بعد از آن می‌توانیم در قبولی اتکایی فعالیت‌های خود را توسعه دهیم و در کنار واگذاری اتکایی و خرید بیمه ازسایر کشورها قبولی اتکایی یا فروش بیمه به بازار بین المللی داشته باشیم. مظلومی‌در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به تشریح مدل مدیریتی خود در بیمه رازی پرداخت که درادامه می‌آید:

نظرتان در خصوص آیین نامه توانگری مالی شرکت‌های بیمه چیست؟
سال‌ها این سوال برای بیمه‌گذاران و مشتریان بالقوه شرکت‌های بیمه وجود داشت که چگونه در انتخاب شرکت‌های بیمه می‌توانند بین آنها تمیز و تفاوت قائل شوند. تصویت آیین‌نامه توانگری اولین قدم در این راستا بود. اکنون براساس گزارش‌های سالانه منتشره توسط بیمه مرکزی مشتریان می‌توانند در تصمیم گیری خود برای انتخاب بیمه گر با آگاهی بیشتری نسبت به قبل تصمیم بگیرند.

شرکت تحت مدیریت شما دارای چه نسبت توانگری است و برای ارتقای آن چه برنامه‌ای دارید؟
شرکت بیمه رازی با تدابیری که اندیشیده است، توانسته هر سال خود را در سطح یک توانگری مالی حفظ کند. قرار گرفتن در سطح یک توانگری هم به بیمه‌گذاران موجود این اطمینان را می‌دهد که ایفای تعهدات بیمه گر در صورت بروز خسارت دچار خدشه نخواهد شد.

مدل مدیریتی شما چیست؟
اصولا در بنگاه‌ها سبک‌های مدیریتی یا سبک‌های رهبری مختلفی به کار گرفته می‌شود. در شرکت بیمه رازی سبک «مدیریت مشارکتی» مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که کلیه راهبردها با حضور و مشارکت کلیه لایه‌های سازمانی اعم از کارکنان ، سرپرستان و مدیران تدوین و توسط همان‌ها نیز پیاده سازی و اجرا می شود.بالا رفتن بهره‌ وری، افزایش رضایتمندی کارکنان مشتریان و نمایندگان، کاهش زمان‌های ارائه خدمت اعم از خدمات صدور و پرداخت خسارت و بهبود شاخص‌های مالی همه ناشی از استفاده از سبک مدیریت مشارکتی در این شرکت است.

تجربه شما از این مدل مدیریتی چیست؟
استفاده از نظرات کارکنان در اداره امور شرکت باعث شده است آنان در جریان کلیه تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرند. در نتیجه نه تنها در مقابل تصمیم های اتخاذ شده مقاومت نمی‌کنند بلکه در راستای به ثمر رسیدن تصمیم ها و سیاست‌ها تمامی‌تلاش خود را به عمل می‌آورند. از سوی دیگر، کلیه کارکنان بیمه رازی خودشان سهامدار شرکت هستند، بنابراین موفقیت شرکت را موفقیت خودشان می‌دانند.

نقش سهامداران در مدیریت یک شرکت بیمه چیست؟
مهمترین نقش را در موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی سهامداران ایفا می‌کنند. آنها هستند که انتخاب هیات مدیره را به عهده دارند و عملا با انتخاب هیأت مدیره و با انتقال خواسته‌ها و انتظاراتشان به هیأت مدیره منتخب مسیر حرکت شرکت بیمه را مشخص می‌کنند.

آیا با آیین نامه 90 موافق هستید؟ نقاط قوت و ضعف این آیین‌نامه چیست؟ راهکار شما چیست؟
نبود موسسات آموزش حرفه‌ای صنعت بیمه در ایران باعث شد که در این آیین نامه به جای درج مدارک مربوط به صلاحیت‌های حرفه ای از مدارک تحصیلی دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی استفاده شود. اما باید توجه داشت که مهارت صرفا از راه تحصیل به دست نمی‌آید، تحصیل در کنار تجربه باعث ایجاد تخصص و مهارت می‌شود. همانگونه که در قوانینی از جمله طبقه‌بندی مشاغل تجربه می‌تواند جایگزین بخشی از تحصیلات شود، در آیین‌نامه نیز می‌توان شرایط احراز پست‌های مربوط به مدیران کلیدی و عملیاتی تجربه را به شرط مرتبط بودن، جایگزین مدارک تحصیلی کرد.

الزامات مدیریت درست یک شرکت بیمه چیست؟ نقش نهاد ناظر در این خصوص چیست؟
مدیران شرکت بیمه در سطح هیأت مدیره باید تخصص‌های مختلف داشته باشند و اصولا ترکیب هیأت مدیره مهم تر از توانایی‌ها و تخصص تک تک اعضای هیات مدیره است. با توجه به پیشرفت‌‌های تکنولوژی به‌خصوص فن‌آوری اطلاعات بهتر است افرادی که در این زمینه دانش کافی دارند در هیات مدیره حضور داشته باشند.همچنین لازم است اعضا هیأت مدیره دانش لازم در زمینه امور مالی، قانون تجارت، مسوولیت‌ها و وظایف مدیران داشته باشند. حضور مدیران متخصص که اشراف کامل به آیین نامه‌ها و قوانین صنعت بیمه و دانش بیمه گری داشته باشند نیز ضروری است. اگر هیات مدیره چنین ترکیبی داشته باشد می‌توان از آن به عنوان یک ترکیب کامل یاد کرد.طبیعی است خود سهامداران بیشتر از هر نهاد دیگری دلسوز دارایی‌ها و سرمایه‌های خود هستند و منطقی است که آنها نیز دنبال آن باشند که ترکیب هیأت مدیره شرکت بیمه ترکیب کاملی باشد؛ اما نهاد ناظر نیز می‌تواند در زمان صدور تاییدیه‌های مربوط به احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران، داشتن چنین ترکیبی از تخصص‌های مختلف را مدنظر قرار دهد.

به نظر شما برای مدیریت یک شرکت بیمه باید بیمه گر بود یا مدیر؟
مدیرعامل یک شرکت بیمه باید در درجه اول فردی باشد که به اصول، قوانین، مقررات و دانش بیمه گری تسلط کافی داشته باشد. دوم باید واجد مهارت‌های مدیریتی بوده و توانایی تحلیل صورت‌های مالی را داشته باشد و به خصوص به مباحث حسابداری شرکت‌های بیمه اشراف کامل داشته باشد. از ابزارهای پیشرفته مدیریتی اطلاع داشته و در اداره شرکت مربوطه استفاده کامل را از این ابزارها به عمل آورد. دانش و مهارت لازم را در رشته‌های مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت ریسک داشته باشد. حالا اگر چنین مدیری در مباحث فنی و تکنیکی رشته‌های بیمه‌ای نیز تسلط داشته باشد می‌توان تصور کرد که ایده‌آل‌ترین فرد برای مدیریت آن شرکت برگزیده شده است.