6 پیش‌بینی داووس برای سال 2016
حملات تروریستی، آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی بازارهای سهام؛ با توجه به این مسائل منصفانه است که بگوییم سال جدید میلادی آغاز ناآرامی داشته است. اما بقیه سال 2016 چگونه خواهد بود؟ گرچه ارائه پیش‌بینی‌های دقیق دشوار است، اما برخی از رهبران حاضر در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس پیش‌بینی‌هایی را مطرح کردند. در اینجا این پیش‌بینی‌ها ارائه می‌شود:

1. رشد اقتصادی چین کند می‌شود اما به آن بدی که برخی تصور می‌کنند نیست

نوریل روبینی، استاد اقتصاد و کسب و کار بین‌المللی در دانشگاه نیویورک، به شرکت‌کنندگان اجلاس داووس گفت تحلیلگران بازار معمولا در پیش‌بینی‌های خود افراط و تفریط می‌کنند. به همین دلیل تمایل نداریم همه آنچه را که آنها اخیرا درباره بحران اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان گفته‌اند، بخوانیم.«نظر من درباره چین این است که ما نه شاهد یک فرود دشوار و نه یک فرود آرام خواهیم بود. بلکه چین یک فرود ناهموار خواهد داشت.» او همچنین گفت:« بازارها مجنون شده‌اند. آنها از خوش‌بینی مفرط به بدبینی مفرط دچار می‌شوند». کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی مشابهی کرد: «درشرایطی که چین به اصلاحات اقتصادی خود ادامه می‌دهد، رشد اندکی کند خواهد شد. اما احتمالا همچنان در حدود ۵/ ۶ درصد خواهد بود که کاملا نرخ قابل قبولی است.»


۲. توافق صلح در قبرس

رهبران قبرس طی سخنرانی ویژه در داووس گفتند پس از دهه‌ها درگیری‌های لجوجانه، در سال 2016 شاهد صلح در این جزیره خواهیم بود. نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهور قبرس، به شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس گفت امسال برای دست‌یابی به صلح سالی حیاتی خواهد بود: «منطقه پهناورتر و جهان پهناورتر فرصت‌های تعیین‌کننده‌ای برای قبرس هستند». مصطفی آکینجی، رهبر بخش ترک‌نشین قبرس نیز با این مساله موافق بود. اوگفت:« ما به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنیم تا به یک راه‌حل قابل قبول متقابل دست یابیم».


3. بحران پناهجویان اروپا پیش از اینکه بهبود یابد، وخیم‌تر می‌شود

سال گذشته میلادی شاهد بودیم تعداد بی‌سابقه‌ای از مهاجران، کشورهای جنگ‌زده و فقر‌زده را ترک کردند و خود را به اروپا رساندند. رهبران اروپا هنوز نتوانسته‌اند این بحران را حل کنند و به نظر می‌رسد بحران پناهجویان بدتر می‌شود. مارک روته، نخست‌وزیر هلند، گفت:«در سه هفته نخست امسال ۳۵ هزار نفر از طریق دریا از ترکیه به یونان رفته‌اند. در سال گذشته فقط هزار و ۶۰۰ نفر در کل ماه ژانویه این مسیر را طی کردند. ما نمی‌توانیم به این تعداد پناهجو رسیدگی کنیم.»


۴. انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌تر خواهد بود

ال گور، فعال محیط زیست و سیاستمدار آمریکایی، گفت:«پیشرفت‌های بسیار خوبی در کاهش شدید قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است و این روند در سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت. این کاهش قیمت تا جایی ادامه خواهد یافت که انرژی‌های تجدیدپذیر را به ارزان‌ترین منابع برق در همه جا تبدیل خواهد کرد.»


5. قیمت نفت افزایش خواهد یافت

خالد الفالح، مدیرعامل شرکت نفت و گاز آرامکو که ارزشمندترین شرکت جهان است، به شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس گفت:«کاهش قیمت نفت نامعقول است. حتی اگر شرکت‌های تولیدکننده نفت به تولید بالا ادامه دهند، قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ فقط در یک جهت حرکت خواهد کرد: بالا.» او همچنین گفت: «بازار نفت به اشتباه در سطح پایین قرار گرفته است و چاره‌ای ندارد که شروع به بالا رفتن کند».


۶. جهان جای بهتری خواهد شد و این مساله تداوم خواهد داشت

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت در داووس گفت:«ما برخی مواقع بر جنبه‌های منفی تمرکز می‌کنیم و فراموش می‌کنیم چقدر پیشرفت کرده‌ایم. شگفت‌انگیز است که طی 25 سال گذشته مرگ و میر کودکان را به نصف کاهش داده‌ایم و نوآوری تضمین خواهد کرد که این پیشرفت تسریع خواهد شد. اساسا جهان به جای بهتری تبدیل می‌شود.»