اولین مسابقه شتاب، اولین رکوردشکنی

مسابقات درگ که سال‌های گذشته از جمله جذاب‌ترین مسابقات اتومبیلرانی در کشور بود، بالاخره بعد از مدت‌ها تعطیلی دوباره از سر گرفته شد. این بار مسابقات به‌صورت رسمی توسط کمیته درگ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برگزار شد. مسابقه‌ای که باز هم مثل گذشته میزبانش بوستان ولایت تهران و بخش شهر ورزش بود.

باند فرودگاه سابق قلعه مرغی و بوستان ولایت فعلی، تنها پیست فعال درگ در کشور است که احتمالا باید از این به بعد به‌رغم همه اشکالاتی که دارد، بار مسابقات درگ را همچنان به دوش بکشد. هر چند مسوولان کمیته درگ در فدراسیون خبر از درخواست میزبانی چند استان برای برگزاری مرحله دوم مسابقات درگ قهرمانی کشور دادند، اما باید دید آیا این استان‌ها فضای مناسب و از همه مهم‌تر امکانات برگزاری این مسابقه مثل دستگاه تایم‌گیری را در اختیار دارند یا خیر. با این حال استارت مسابقات درگ باز هم تنور این رشته را گرم کرد تا خودروهایی که به بهانه عدم برگزاری مسابقات در پارکینگ‌ها بودند دوباره راهی خط استارت شوند. هر چند اعلام قوانین جدید مسابقات درگ از سوی مسوولان این کمیته در هفته‌های گذشته باعث شده بود عده‌ای از شرکت‌کنندگان نسبت به بعضی از بندهای این قوانین معترض باشند اما، با این حال دهم اردیبهشت‌ماه بوستان ولایت تهران جایی بود که درگ استرها دوباره بعد از مدت‌ها گرد‌هم آمدند. این مسابقه به میزبانی هیات‌ موتورسواری و اتومبیلرانی تهران برگزار شد و حتی دستگاه تایم‌گیری مسابقات نیز به کمیته شتاب هیات تهران تعلق داشت. دستگاهی معروف به Chrismas Tree که مختص مسابقات درگ است و به گفته همایون نصیری مسوول کمیته شتاب هیات تهران از آمریکا خریداری شده. این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری ری اکشن تایم راننده را نیز دارد. در واقع ری اکشن تایم از لحظه سبز شدن چراغ تا لحظه استارت راننده را محاسبه می‌کند و در آخر به تایم خودرو می‌افزاید. در واقع در یک دور حرکت خودرو از لحظه سبز شدن چراغ تا عبور آن از خط پایان ۴۰۲ متر، دو تایم توسط دستگاه به ثبت می‌رسد. ابتدا تایم ری اکشن راننده و دوم تایم حرکت خودرو که در مجموع می‌شود تایم کلی.

مرحله اول مسابقه در کلاس‌های ۴ سیلندر اتمسفریک، ۴ سیلندر توربو، ۶ و ۸ سیلندر، آزاد و ۲۰۶ اختصاصی برگزار شد. در مجموع کمیته شتاب فدراسیون برای کل خودروهای شرکت‌کننده در مسابقات درگ یکسری قوانین کلی که عمدتا ایمنی هستند را وضع کرده است و هریک از کلاس‌ها نیز دارای قوانین تخصصی هستند. رقابت در کلاس‌های مختلف به شکل فشرده‌ای برگزار شد و در بیشتر کلاس‌ها رکوردهای جدیدی به ثبت رسید. اما در کل بهترین رکورد متعلق به محسن فرهمند با خودرو BMW قرمز رنگش بود که ۱۰ سیلندر داشت. این خودرو که به تازگی به توربوشارژر نیز مجهز شده است توانست تایم ۱۱.۵۰۵ را به خود اختصاص بدهد و بعد از چند سال رکورد رسمی میتسوبیشی لنسر برنادر عیوضی که ۷۹/ ۱۱ بود را بشکند. این در حالی است که فرهمند در گفت‌وگویی کوتاه با ضمیمه هفتگی دنیای ماشین اعلام کرد در آینده این بی‌ام‌و را در بخش فنی ارتقا خواهد داد تا رکوردهای بهتری به ثبت برساند. در پایان مسابقه در کلاس ۴ سیلندر اتمسفریک سید حسام منفرد، حسین ابراهیمی و مقداد کیارستمی به ترتیب اول تا سوم شدند. در کلاس ۴ سیلندر توربو، امیرحسین میرزایی، عباس فرهودی راد و مهدی علمایی بر سکوهای برتر تکیه زدند. در کلاس ۶ و ۸ سیلندر گارنیک عیسی‌ولی، رضا فرهادی و سامان خنجری سریع‌تر از بقیه از خط پایان عبور کردند. کلاس آزاد یا اورال با قهرمانی محسن فرهمند، مرتضی خلف نژاد و شهروز فرمنش به پایان رسید.

اولین مسابقه شتاب، اولین رکوردشکنی

اولین مسابقه شتاب، اولین رکوردشکنی

اولین مسابقه شتاب، اولین رکوردشکنی