اتفاقات خوب؛ در انتظار آکواریوم اصفهان
ریحانه سجادی- بعد از برپایی همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان در دی ماه 94، یکی از پروژه هایی که سر و صدای بسیاری به پا کرد پروژه تونل آکواریوم بزرگ اصفهان بود که با همکاری شرکت ترکیه ای، اوشن آکواریوم به عنوان مجری طرح و شهرداری اصفهان اجرا و در واپسین روزهای پایانی سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید. همزمانی این افتتاح با تعطیلات نوروزی و حضور مسافران به نصف جهان موجب شد زیبایی و جذابیت های این پروژه گردشگری به گوش مردم سراسر کشور برسد به گونه ای که تصاویر آن در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شد. در این راستا استقبال حدود 150 هزار گردشگر نوروزی و شهروند اصفهانی از مجموعه آکواریوم، بهانه ای برای گفتگو با رضا امیرپور مدیر دفتر ایران شرکت اوشن آکواریوم شد که در ادامه می خوانید.

دنیای اقتصاد: پروژه آکواریوم اصفهان در ایام نوروز با استقبال بالای مردم مواجه شد، با توجه به این موضوع وضعیت سرمایه گذاری در اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟

موضوع سرمایه گذاری در اصفهان نسبت به سال های گذشته بسیار مساعد شده است. به این معنا که دید مدیریت کلان شهری در حوزه سرمایه گذاری مثبت است. البته این نگاه پیش از این وجود نداشت بدین معنا که امروز سیاست های کلان مدیریت شهری به این سمت پیش رفته که سرمایه گذاری بالاخص در حوزه گردشگری اتفاق افتد. خوشبختانه در اصفهان بسترها فراهم شده و جا برای کار بسیار است تا جایی که به عنوان سرمایه گذار می توانم نسبت به گذشته نمره قبولی را به مجموعه مدیریت شهری بدهم.


دنیای اقتصاد: در مجموع از سرمایه گذاری که در مجموعه تونل بزرگ آکواریوم انجام داده اید رضایت دارید؟

به طور قطع بله؛ به گونه ای که اکنون نیز در حال مذاکره با شهرداری اصفهان برای سرمایه گذاری در جنس دیگری از حوزه گردشگری هستیم.


دنیای اقتصاد: در حال حاضر همکاری خود با شهرداری اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه همکاری این مجموعه سرمایه گذاری با شهرداری اصفهان به خوبی در حال انجام است. شهرداری اصفهان در حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بالاخص سرمایه گذار خارجی حمایت های لازم را انجام داده است و هر کجا که نیازمند کمک بودیم شهرداری ورود پیدا می کند و به عنوان جاده صاف کن در کنار سرمایه گذار قرار دارد و بسترهای لازم را فراهم کرده است. واقعیت این است که امروز در مدیریت شهری کلانشهر اصفهان، حمایت های خوب به خصوص از جانب شهرداری در حال اتفاق افتادن است موضوعی که در سایر کلانشهرها به این اندازه دیده نمی شود.


دنیای اقتصاد: تفاوت شهرداری اصفهان با سایر کلانشهرهای کشور در حمایت از سرمایه گذاران در چیست؟

دلسوزی و فعل خواستن برای ارتقا شهر اصفهان توسط مدیریت شهری است همچنین سرعت حرکت و نبض عملکرد کار در این کلانشهر بالاتر است.


دنیای اقتصاد: یکی از موارد مورد گلایه توسط برخی سرمایه گذاران، موضوع سرمایه گریز بودن اصفهان است، شما به عنوان مدیر دفتر شرکت اوشن آکواریوم در ایران، با این فضا مواجه شدید یا خیر؟

شاید این فضا در سال های گذشته در اصفهان وجود داشته اما ما در پروژه آکواریوم اصفهان به عنوان یک سرمایه گذار خارجی در حوزه گردشگری، سرمایه گریزی در این شهر را احساس نکردیم.


دنیای اقتصاد: به حوزه گردشگری اشاره کردید. چرا سرمایه گذاری های اخیر اصفهان بیشتر در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است؟

اولا؛ اصفهان یکی از مراکز مهم در عرصه گردشگری کشور است و در دنیا نیز صاحب برند است. دوما؛ هیچ راهی به جز حوزه گردشگری نمی تواند به اقتصاد ما کمک کند. به طور مثال در بازدید نوروزی وزیر نفت از آکواریوم اصفهان، وی تاکید کرد که "امروز درآمدهای پایدار، از ستون های درآمدی یک شهر است". سوال اینجاست که ما تا کی می توانیم تراکم بفروشیم و به شهر خدمات ارائه دهیم؟ به هر حال مراکزی از قبیل آکواریوم در حوزه گردشگری، ستون های ثابت درآمد پایدار برای شهر هستند و این موضوع در همه جای دنیا از قبیل آکواریوم آنتالیا، پاریس، بارسلونا و یا شانگهای نیز صدق می کند. این طرح ها در حوزه گردشگری درآمد ایجاد می کنند. در مجموع ابتدا هدف ارائه خدمات شهری و در کنار آن درآمد است. حوزه گردشگری امروز پربارترین، جوان ترین و پررونق ترین حوزه می تواند باشد البته این حوزه در کشور زیرساخت های ضعیفی دارد. امروز شهروند ما برای ارائه خدمات با کیفیت حاضر به هزینه کردن است و ما این اتفاق را طی نوروز 95 در آکواریوم شاهد بودیم. به هر حال امروز حوزه گردشگری در اصفهان و شیراز جای خوبی برای سرمایه گذاری دارد.


دنیای اقتصاد: بازدیدهای آکواریوم اصفهان در نوروز 95، چه تعداد بود؟

بیش از ۱۴۰ هزار نفر از هموطنان کشور در ایام نوروز از آکواریوم اصفهان بازدید کردند. با این وجود به شهروندان اصفهانی که تاکنون به دلیل استقبال بالای مسافران نوروزی از آکواریوم، موفق به دیدن این مجموعه نشده اند توصیه می کنم تا پیش از تابستان و ترافیک گردشگران از این مجموعه بازدید کنند.


دنیای اقتصاد: با توجه به استقبال خوب مردم از این پروژه گردشگری، برای رسیدن به سرمایه گذاری انجام شده چقدر به زمان نیاز دارید؟

مجموعه آکواریوم برنامه و هدف مشخصی دارد. در حقیقت ما بر اساس هدف خود حرکت می کنیم و در مجموع این سرمایه گذاری را مثبت و قابل قبول ارزیابی می کنیم.


دنیای اقتصاد: آینده آکواریوم اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟

آکواریوم در حوزه هایی مختلف گردشگری، علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی، کودک و پایه های مختلف آموزشی مخاطبان بسیاری دارد به گونه ای که در ایام غیر پیک تعطیلات نوروزی و تابستان به مرکز علمی - تفریحی تبدیل می شود و در مجموع آینده خوبی را برای این پروژه بزرگ پیش بینی می کنیم.


دنیای اقتصاد: با توجه به استقبال مردم از پروژه آکواریوم، این شرکت در حوزه سرمایه گذاری در شهر اصفهان در آینده چه برنامه هایی دارد؟

ما در جمع بندی های خود برنامه مدونی برای مجموعه آکواریوم داریم و قرار است اتفاقات خوبی در فصول مختلف سال برای پروژه تونل آکواریوم بیفتد همچنین در حوزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری در حال مذاکره با شهرداری هستیم که بعد از مشخص شدن چارچوب کار، اطلاعات کامل آن رسانه ای خواهد شد.


دنیای اقتصاد: با توجه به اجرای برجام در کشور، شما به عنوان سرمایه گذار خارجی فضای کنونی را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در حوزه کاری خود هم اکنون فضا را مساعد ارزیابی می کنم به گونه ای که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری وجود دارد و در این راستا به سایر شرکای خود در خارج کشور، این پیام را می دهم که بستر آرامی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم است و به اعتقاد بنده امروز بهترین آدرس برای هر سرمایه گذاری در خارج از کشور، ایران است.