آمـاده‌بـاش وزارتی برای زمستان سرد
نامه‌ای که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره هشدار زمستان سخت ناشی از وقوع پدیده ال نینو، به نهادها و دستگاه‌های مسول امر بحران ابلاغ کرده است، یک مستند کارشناسی دارد که به گزارش وزارت نیرو برمی‌گردد.

در این باره، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: وزیر نیرو براساس اطلاعات کارشناسان، نامه‌ای را خطاب به بنده نوشت و احتمال وقوع سرمای زودرس و پایدار را متذکر شد، این نامه درون سازمانی بود. هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در یک مناظره تلویزیونی و در پاسخ به اینکه وزیر نیرو براساس چه اطلاعاتی این نامه را نوشت؟ گفت: صنعت برق کشور برای اینکه برق را به‌صورت مطمئن و پایدار تامین کند همواره برنامه‌ریزی‌های لازم را مبتنی بر شرایط پیش‌رو انجام می‌دهد. وی افزود: برای تابستان باید نیروگاه‌هایمان را برای پوشش اوج مصرف بار آماده کنیم و تعمیرات اساسی آن را انجام دهیم و برای زمستان هم از اواسط شهریور جلساتی را برگزار می‌کنیم و پیش‌بینی‌های لازم برای زمستان و پاییز را انجام می‌دهیم. وزیر نیرو براساس اطلاعات کارشناسان، نامه‌ای را خطاب به بنده نوشت و احتمال وقوع سرمای زودرس و پایدار را متذکر شد. کارشناسان ما نیز در بخش آب با حساسیت ویژه‌ای این موضوع را رصد کردند و در شورای عالی آب هم این موضوع بررسی شد و با توجه به آن برای زمستان باید سوخت مورد نیاز نیروگاه را تامین کنیم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: این نامه درون سازمانی بود و ضرورت نداشت در رسانه‌ها منعکس شود. چرا که اصولا باید خود را برای شرایط مختلف آب و هوایی آماده کنیم و بنا نبود این نامه رسانه‌ای شود. اما پرویز رضازاده مشاور رئیس سازمان هواشناسی معتقد است: «ال نینو» پدیده‌ای است که در اقیانوس آرام شکل می‌گیرد و دوره تناوب آن سه تا ده سال است و دوره‌های مشخص «ال نینو، خنثی و لانینا» دارد. وی ادامه داد: در دوره «ال نینو» دمای آب اقیانوس آرام بالاتر از نُرم است ولی در دوره «لانینا» سردتر است. رضازاده گفت: شش دوره سرمای سخت داشتیم که آخرین آن سال 86 بود که در چهار دوره تحت تاثیر پدیده «لانینا» و دو دوره تحت تاثیر پدیده «خنثی» بود. در ادامه مشاور رئیس سازمان هواشناسی گفت: ما گفتیم پدیده «ال نینو» هوای کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نگفتیم سردتر یا گرم‌تر می‌شود.


رضازاده با بیان اینکه انتظار داریم در پاییز بارش زودرس و بیشتر از نرمال داشته باشیم، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم بارش زودرس و دما هم حدود ۵ دهم بالای نرم باشد و برای زمستان به‌ویژه نیمه دوم آن افزایش یک و نیم درجه‌ای و بارش نرمال داشته باشیم. وی ادامه داد: در سال‌هایی که پدیده «ال‌نینو»ی قوی داریم باران بیشتر اما سیلاب، کمتر است و در سال‌هایی که پدیده «لانینا» داریم، بارش کمتر اما سیلاب بیشتر است. در ادامه این مناظره تلویزیونی بهنام سعیدی، معاون سازمان مدیریت بحران کشور درباره مبنای اعلام هشدار سازمان گفت: در ابتدای زمستان طبق معمول برای پیشگیری تمهیداتی اندیشیده می‌شود و مراتب را به اطلاع استانداران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران می‌رسانیم تا اقدامات لازم را انجام دهند. وی افزود: با استناد به اطلاعات و گزارش‌های سازمان هواشناسی یا وزارت نیرو یا هر کدام از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران پیگیری می‌کنیم. سعیدی گفت: به محض دیدن نامه وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم را با سازمان هواشناسی و استان‌ها داشتیم و در برخی استان‌ها شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد و از سازمان هواشناسی هم در این باره استعلام گرفتیم. معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: پیش‌بینی‌های ما مختلف است؛ برخی بلندمدت و برخی هم فصلی است که با توجه به آن اقدامات پیشگیرانه، توصیه‌ای و احتیاطی انجام می‌شود. به‌طوری که هر اطلاعیه سازمان هواشناسی به‌طور جدی مد نظر قرار می‌گیرد و به آن توجه می‌شود. وی افزود: هر سال برای فصل زمستان اعلام می‌کنیم که باید اقداماتی انجام شود و با توجه به اینکه وزارت نیرو پدیده «ال نینو» را اعلام کرد، ما هم این موضوع را به مکاتبات هر ساله اضافه کردیم. در آن نامه نیز مطلب یا واژه‌ای از اتفاق حتمی ذکر نکردیم بلکه فقط احتمال دادیم و این موجب می‌شود آمادگی‌ها افزایش یابد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا هشدارهای پی در پی اما بدون اتفاق افتادن، حساسیت‌ها را کاهش نمی‌دهد گفت: احتمال وقوع زمستان سخت خیلی جنبه هشدار ندارد بلکه احتمالی است.


در ادامه رضازاده گفت: از سال 1330 که شش دوره هوای سرد داشتیم در سال 86 تهران برای 10 روز متوالی دمای بالای صفر نداشت و 34 روز کمینه دمای آن زیر صفر بود و در اردبیل هم منفی 32 درجه بود و حاد بود اما چنین شرایط حادی در زمستان امسال پیش‌بینی نمی‌شود. در ادامه سعیدی گفت: ما براساس اطلاعات مراجع رسمی داخلی اقدام می‌کنیم و 14 گروه تخصصی داریم و برنامه ما برای آمادگی بیشتر دستگاه‌ها بود و این آمادگی‌ها به نفع جامعه است. وی افزود: ما برای هر هشدار که از مرجع رسمی به ما اعلام شود تمهیدات لازم را می‌اندیشیم و آمادگی لازم را در دستگاه‌های مربوط خواهیم داشت. در ادامه رضازاده گفت: در اطلاعیه‌ای که در سایت سازمان هواشناسی گذاشتیم اشاره شد که پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌های بزرگ مقیاس بالا است و این سازمان ادعا دارد که حداقل یک تا دو هفته قبل از رخداد این پدیده‌ها، پیش‌بینی با دقت بالا انجام دهد. وی افزود: با توجه به تعاملی که با ستاد مدیریت بحران و سازمان‌های ذی‌ربط داریم و با توجه به توانایی‌هایشان، آنها در سه تا چهار روز می‌توانند اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. در ادامه سعیدی درباره سیلاب‌های قبلی رخ داده گفت: قطعا هر اقدامی که انجام می‌شود برای حفظ جان انسان‌ها و اقدامات ما در حد همان حادثه است و مسوولیت‌پذیری ما بالا است.