کمیسیون جوانان جوابگوی استعدادهای بالقوه جوانان

با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان قم کمیسیون جوانان، کارآفرینی، بازار سرمایه و تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی استان قم در اوایل سال ۱۳۹۵ در اتاق بازرگانی این استان تشکیل شد. هادی راد رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی قم در این خصوص معتقد است: در استان قم جوانانی بااستعدادهای بالقوه وجود دارند که در صورت شناسایی و هدایت درست در کارآفرینی و توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار خواهند بود؛ بنابراین تشکیل این گروه یکی از ضرورت‌های اتاق بازرگانی بود.

هدف اصلی از تشکیل کمیسیون جوانان، بازار سرمایه و تجارت الکترونیک چیست و این هدف بر چه فاکتورهایی نهادینه ‌شده است؟

اهداف اصلی و کوتاه مدت این کمیسیون که در اوایل سال گذشته در اتاق بازرگانی استان قم تشکیل شد شامل شنیدن صدای جوانان ایجاد زمینه‌ای برای دیده شدن قشر جوان، سوق دادن جوانان به سمت کارآفرینی و پرهیز از کارمند محوری، کمک به تغییر شیوه‌های سنتی کسب است. البته در پس این اهداف کوتاه‌مدت به دنبال نگرشی بلندمدت همچون ایجاد اعتمادبه‌نفس در آن‌ها، پرورش خلاقیت ایجاد زمینه برای همکاری بیشترنیز هستیم.

آیا در این خصوص کمیسیون جوانان برنامه‌های خاصی در نظر دارد؟

این کمیسیون ۵ برنامه شامل، تهیه لیست جوانان فعال حوزه کسب‌وکار، برگزاری همایش استارت آپ‌ها با رویکرد کارآفرینی، ارتباط بیشتر مسوولان دانشگاه‌ها با کمیسیون، برپایی بازدیدهای علمی با چاشنی تجربه و سخنرانی افراد فعال در دانشگاه‌ها را در دستور کار خود دارد. در خصوص برگزاری همایش استارت آپ‌ها با رویکرد کارآفرینی باید گفت رویداد کارآوا با حمایت این کمیسیون تشکیل‌ شده و برنامه‌های بلندمدت زمانی آنها تعیین‌شده است. در این رویدادها علاوه بر تبادل تجربیات افراد نوپا در حوزه کسب‌وکارهای نوپا باعث آشنایی بیشتر آنها با یکدیگر می‌شود. البته فرهنگ کارمند محوری و وجود صنایع بزرگ در قم باعث شده است تاکنون استارت آپ‌ها پیشرفت چندانی در استان نداشته باشند در خصوص برنامه ارتباط بیشتر مسوولان دانشگاه‌ها با کمیسیون نیز باید گفت شکاف عمیق بین دانشگاه‌ها با صنایع یکی از دلایل عدم جذب جوانان در بازار کار است. این کمیسیون در نظر دارد مشکلات بخش خصوصی را با مسوولان دانشگاه‌های استان در میان بگذارد.

اهداف، وظایف و اختیارات این کمیسیون بر چه مبنایی است؟

شاخص‌ترین وظایف این کمیسیون شامل گسترش و توسعه کارآفرینی و تجارت حرفه‌ای، کمک به جامعه هدف جهت دستیابی به موقعیت‌های والای اجتماعی، اقتصادی، معنوی و مذهبی، فراهم کردن ابزار مناسب برای راهنمایی، مشاوره آموزش، توسعه مهارت‌های رهبری و راهبردی، ایجاد صندوق‌های حمایت از طرح‌های توجیه‌پذیر جوانان باهدف توسعه اقتصادی، تاسیس مرکز مشاوره بازاریابی صادراتی و... است.

چشم‌انداز و ماموریت آینده این کمیسیون را چگونه می‌بینید؟

به‌طورکلی کمیسیون در افق مطلوب خود تشکلی است؛ الگوساز، فرهنگ‌ساز و تصمیم‌ساز، در این راستا به دنبال ارتقای بستر مناسب جهت مشارکت بازرگانان و فعالان اقتصادی جوان در تحقق اهداف ۱۴۰۴ و با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ شهر مقدس قم هستیم؛ بنابراین این کمیسیون قرار است با بهره‌گیری از قابلیت‌های ویژه فرهنگی و مذهبی، گردشگری، تجاری، صنعتی و... ماموریت انتقال، بسط، تعمیق و تبلیغ چشم‌انداز و بیانیه ماموریت خویش را در بین جوانان سراسر کشور داشته باشد.

تاکنون چه فعالیت‌هایی در این عرصه صورت گرفته است؟

در حال حاضر آموزش‌های استارتاپ تبدیل به یک جنبش فراگیر در راستای حمایت از کارآفرینان، موسسات نوپا و تقویت روابط کاری آنان در جامعه شده است از این‌رو کمیسیون جوانان اتاق بازرگانی با همکاری مرکز کارآفرینی و شتاب‌ده‌ کارنوا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان قم، اداره کل ارتباطات و فناوری و مرکز رشد دانشگاه قم اقدام به طراحی و برگزاری دوره‌هایی در این خصوص کرده است. در این کارگاه‌ها علاقه‌مندان به فرآیند کارآفرینی و استارتاپ، گرد هم می‌آیند تا در این دوره دانش مقدماتی جهت ورود به حوزه کارآفرینی را فراگیرند. حضور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در محل اتاق بازرگانی فرصتی مناسب برای سهیم شدن در تجربیات کسب‌وکار حرفه‌ای یک کارآفرین است و این مساله عامل انگیزه‌سازی، بالا بردن توان ریسک‌پذیری و فراهم کردن بستر خوداشتغالی برای جوانان خواهد شد.

در خصوص ضرورت توجه به جوانان و کارآفرینی نیز مطالبی بفرمایید؟

در حال حاضر استان قم از لحاظ وضعیت آماری اشتغال در سطح متوسط روبه پایین است این در حالی است که در این استان جوانانی بااستعدادهای بالقوه‌ای وجود دارد که در صورت شناسایی و هدایت درست در کارآفرینی و توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار خواهد بود. چه‌بسا بتوان یک ایده ساده را تبدیل به یک محل درآمد و بستری برای اشتغال نمود و ازاین‌رو کمیسیون جوانان تمام تلاش خود را خواهد کرد در رویدادهای آموزشی با دیدی کارشناسی‌تر نسبت به مسائل حوزه کارآفرینی؛ بازده اثرگذارتری را در جهت آموزش کسب‌وکارهای نوین و کارآفرینی در استان داشته باشد.