فضای جدید در معاملات مسکن

فرید قدیری

دبیر گروه مسکن
معاملات مسکن در ماه گذشته ۳۰ درصد نسبت به آخرین ماه پاییز افزایش پیدا کرد و خرید و فروش آپارتمان در تهران بدون آنکه قیمت رشد کند، از فضای رکودی نیمه اول امسال خارج شد.

آمارها بیانگر آن است که در دی ماه امسال نزدیک به ۱۶ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شده که عمده این حجم معامله، توسط متقاضیان مصرفی انجام گرفته است. این پرسش مطرح است که چه عاملی در سردترین فصل سال که معمولا نقل و انتقالات ملکی در آن نسبت به تابستان کاهش پیدا می‌کند، هم‌اکنون باعث رفتار معکوس تقاضای مسکن شده و تنور معاملات را گرم کرده است؟پاسخ این پرسش در «وام خرید مسکن» خلاصه می‌شود.

افزایش سقف وام بدون سپرده خرید مسکن در ماه گذشته، بلافاصله اثر خود را بر تحریک تقاضا برای بازگشت به بازار گذاشت؛ اما در عین حال، به عاملی برای تحریک قیمت مسکن منجر شد که این موضوع، از تحقق هدف سیاست‌گذار برای خروج غیرتورمی از رکود معاملات مسکن حکایت دارد.

با این حال رشد معاملات مسکن تحت تاثیر وام ۷۰ میلیون تومانی، می‌تواند به یک شرط ماندگار باشد و آن اینکه، سقف فعلی تسهیلات متناسب با تورم آینده، در میان‌مدت، مجددا تقویت شود. وام بدون سپرده خرید مسکن دی ماه سال ۹۲ از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت که با احتساب وام جعاله، سقف آن در سال ۹۳ به ۴۵ میلیون تومان رسید. اکنون نیز سقف تسهیلات معادل ۷۰ میلیون تومان است که حدود ۳۰ درصد قدرت خرید مسکن را تامین می‌کند و باید حداقل به ۵۰ درصد برسد