می‌گویند برای برنامه‌ریزی سفر توجه به شرایط آب و هوایی یکی از مهم ترین نکات است. از این روست که برنامه‌های کویر و جنوب در نیمه دوم سال هواخواه زیادی دارد و شهرهای شمال غربی در بهار و تابستان میزبان گردشگران هستند. ما خواستیم قاعده را به هم بزنیم و در سرمای زمستان بازدیدی از زنجان و کردستان داشته باشیم. گرچه این خرق عادت در نهایت باعث شد بازدید و گشت‌زنی در زنجان و اتوبوس برگشت و در کل زمان‌بندی سفر را از دست بدهیم، اما با این حال تجربه ای بود در میان برف و یخ بالا رفتن از پله‌های غار کرفتو و نگاهی انداختن بر ماوایی که اجداد ما می‌زیستند.
شرح برنامه:
پنج‌شنبه عصر بود که به سمت زنجان راه افتادیم. قطار بهترین گزینه برای ما در سرمای هوا و جاده‌های یخ زده بود. ساعت هنوز به 9 شب نرسیده بود که به زنجان رسیدیم و پس از صرف شام مشغول بحث و گفت‌وگو با همسفران شدیم تا ساعت خواب فرا رسد.صبح روز جمعه ساعت 6 از خواب بیدار شدیم و پس از خوردن صبحانه با مینی بوس به سمت تخت سلیمان و غار کرفتو راه افتادیم. هواشناسی دمای هوا در صبح روز برنامه در شهرستان تکاب را 6- درجه اعلام کرده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم ابتدا از تخت سلیمان رد شده و غار کرفتو را ببینیم تا حوالی ظهر که هوا گرمتر شد به سمت تخت سلیمان بازگردیم. پس از سوار شدن به مینی بوس و مذاکره با راننده به این نتیجه رسیدیم ممکن است جاده دندی در این سرما و یخبندان مناسب نباشد. بنابراین به سمت جاده زنجان- بیجار راه افتادیم. فاصله زنجان تا تکاب از جاده دندی 175 کیلومتر است اما یخبندان و سرما موجب شد این مسیر را 4 ساعته طی کنیم. پس از رسیدن به بیجار بدون فوت وقت عازم کرفتو در 37 کیلومتری این شهر شدیم. جاده ای که از این شهر به غار منتهی می‌شود، اگرچه یک بانده و آسفالت است، اما از آنجا که سطح جاده را برف و یخ فرا گرفته بود به ناچار راننده تمام مسیر را با دنده سنگین حرکت کرد و باز هم اتلاف وقت دیگری در برنامه رخ داد. ساعت 11:30 بود که به غار رسیدیم. غار کرفتو یک غار آهکی است که در 31 کیلومتری شرق دیواندره واقع شده و از دوران سوم زمین‌شناسی به جای مانده است. بخش‌هایی از این غار باستانی با دست کنده شده و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ نیز در آن به چشم می‌خورد. در کتیبه‌ای یونانی که بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم غار وجود دارد از آن به‌عنوان معبد هراکلس نام برده شده است. نزدیک یک ساعت در میان طبقات مختلف غار گشتیم و عکس یادگاری گرفتیم. ساعت حدود 12:30 بود که دوباره سوار مینی بوس شده و به سمت تکاب راه افتادیم. خوشبختانه نزدیک شدن به ظهر و گرما موجب شده بود تا یخ و برف‌ها آب شوند و بتوانیم با سرعت بیشتری حرکت کنیم. ساعت 14:45 به زندان سلیمان رسیدیم، از ماشین پیاده شده و با یک کوهپیمایی خیلی سبک و کوتاه به سمت دهانه آن حرکت کردیم. این تپه که به ارتفاع 100 متر از سطح زمین قرار دارد در زمان ساسانیان محل نیایش و قربانی موبدان زرتشتی بوده است. برخی از کارشناسان بر این گمانند که این مخروط خالی در آن زمان پرآب بوده، اما به مرور زمان و بر اثر رسوبات این مخروط خشک شده است. اما اهالی محلی داستان دیگری برای این تپه دارند و معتقدند زندان سلیمان یا زندان دیو مکانی است که حضرت سلیمان دیوهای متمرد را در آن زندانی می‌کرده و از این رو نام زندان سلیمان را بر آن نهاده اند. پس از چند دقیقه نشستن بر دهانه این مخروط به پایین کوه بازگشته و عازم تحت سلیمان شدیم. در مجموعه تخت سلیمان برف سنگینی نشسته و تنها قسمت‌هایی از مسیر برای بازدید گردشگران برف روبی شده بود. این امر موجب شد تا زمان بازدید اندکی طولانی‌تر شود. ساعت از 16 گذشته بود که از تکاب به سمت زنجان راه افتادیم این در حالی بود که هنوز ناهار نخورده و به واسطه سرمای هوا و نداشتن وقت برای اسکان ناچار به صرف آن در مینی‌بوس شدیم. گرچه راننده را راضی کردیم که از جاده دندی بازگردد، اما پس از مدتی در گفت‌وگو با سایر رانندگان به این نتیجه رسیدیم که به خاطر لغزنده بودن جاده و وجود پرتگاه‌های متعدد از مسیر معمولی بازگردیم، تصمیمی‌که ما را از زمان‌بندی برنامه عقب انداخت و قطار را از دست دادیم. ساعت 20:30 دقیقه بود که به ترمینال زنجان رسیدیم و با اتوبوس ساعت 21 به سمت تهران حرکت کردیم. این برنامه نهایتا ساعت یک نیمه شب شنبه
به پایان رسید.

پیشنهادها:
بهترین فصل برای بازدید از تخت سلیمان و غار کرفتو در فصل بهار است. جاده‌ای که از زنجان به سمت تخت سلیمان می‌رود به جاده دندی مشهور است، این جاده باریک و پرپیچ و خم و بوران خیز است. در اطراف این جاده چند معدن وجود دارد که این امر موجب تردد ماشین‌های سنگین در این جاده شده است. از این رو تردد در این جاده در فصول سرد سال پیشنهاد نمی‌شود.
هزینه بازدید از غار کرفتو 300 و تخت سلیمان 500 تومان است که این وجه تنها در فصول گرم دریافت می‌شود. در فصل‌های سرد هزینه گرفته نمی‌شود و راهنمای گردشگران نیز به چشم نمی‌خورد.
لذا برای بازدید در این فصول حتما باید با میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم را داشته باشید.
از آنجایی که همه بخش‌های غار روشنایی و برق ندارد توصیه می‌شود حتما به همراه خود هدلایت داشته باشید.