خداحافظی با ADSL

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: در سال های انتهایی عصر حاضر مبنای توسعه یافتگی کشورها میزان دسترسی آنها به پورت های پر سرعت به منظور بهره گیری از (IPIV) ها و (IP media) ها و مالتی مدیاها خواهد بود؛ در آینده شبکه های سلامت، دولت و مراودات علمی بین دانشگاهی و استاد و دانشجو تنها از طریق اینترنت های پر سرعت میسر خواهد شد و اینترنت های ADSL کارایی امروز خود را از دست خواهند داد.

حسین کشایی در تبیین ویژگی پروژه های بهره برداری شده شرکت مخابرات استان اصفهان در بهار و تابستان جاری اظهار کرد: از اردیبهشت ماه جاری و مقارن با هفته ارتباطات تاکنون ۷۳۴ پروژه مخابراتی با ارزشی بالغ بر ۴۲۸ میلیارد ریال مورد بهره برداری عملی قرار گرفته که از مهمترین این دستاوردها در حوزه مخابراتی و ارتباطی می توان به رونمایی از طرح طوبی (FTTH) اشاره کرد. وی با اشاره به تعداد کمی و ارزش ریالی پروژه های مخابراتی اصفهان در دو سال گذشته افزود: شرکت مخابرات استان اصفهان از هفته دولت سال ۹۲ تا هفته دولت سال ۹۵ موفق به اجرای پنج هزار و ۹۴۷ پروژه با ارزشی بالغ بر ۴۴۱ میلیارد و ۶۲۱ میلیون تومان شده است . وی در خصوص چرایی لزوم توسعه طرح طوبی (FTTH) با بیان اینکه تقاضای بالا برای باند پهن و سرویس های سه گانه نیازمند توسعه مطمئن شبکه است، تصریح کرد: سرویس های جدید نیازمند پهنای باند بالا هستند که از این میان تنها (FTTH) در بلند مدت می تواند پاسخگوی آنها باشد چرا که فیبرهای نوری بر خلاف کابل های مسی می توانند تا سرعتی بیش از ۴۰ گیکا بیت بر ثانیه (Gbps) را با سرعتی مطلوب در اختیار کاربرانی قرار دهد که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سیری صعودی علاقه مندی خود را به استفاده از سرعت های بالاتر نت نشان داده اند.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان با اعلام اینکه استان اصفهان نخستین استان پیشرو در اجرای طرح (FTTH) بود، اضافه کرد: استان اصفهان در طول دو سال گذشته اولویت اصلی خود را در پیاده سازی این طرح تعریف کرد و بر این اساس با حذف کابل های پر ظرفیت کانالی و بعدها با کم رنگ سازی کابل های مسی به جز در موارد خاص، زمینه تحقق این هدف را در شرکت مخابرات استان اصفهان فراهم کرد. مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان اضافه کرد: آنچه در واقعیت وجود دارد این است که سرعت اتصال فیبر نوری در حال حاضر ۲۵۰ هزار بار بیشتر از شبکه بی سیم است؛ در محیط آزمایشی و به صورت عملی فیبرمی تواند ۶۹ هزار بار بیشتر از یک سایت BTS انتقال اطلاعات را بر بستر خود انجام دهد .

کشایی در بیان تفاوت های بی سیم (Wireless) و فیبر (FTTH) خاطر نشان کرد: در بی سیم، سرعت و پهنای باند به پوشش بستگی دارد، پهنای باند دریافتی تابعی از فاصله تا BTS است، پهنای باند به تجهیزات lndoor و outdoor وابسته است، سرعت انتقال اطلاعات محدود است، میزان کیفیت و پایداری ارتباطات کم و متوسط است، پهنای باند به واسطه عواملی فیزیکی کاهش می یابد، محدودیت های طیف فراکانسی وجود دارد اما فیبر دائمی و مستقل از پوشش است، پهنای باند مستقل از فاصله است، پهنای باند مستقل از نوع تجهیزات است، سرعت انتقال اطلاعات نامحدود است، کیفیت ارتباطات پایدار و عالی است، هیچ محدودیتی وجود ندارد و مستقل از فرکانس بوده و محدودیتی در فیبر وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان با اشاره به آزمون گنجایش و ظرفیت پینگ، دانلود و آپلود اینترنتی در استفاده از فیبرهای نوری تصریح کرد: فیبرهای نوری این امکان را فراهم می کنند تا کاربر حجمی بالغ بر ۵۰۰ مگ را دانلود و تا ۷۰۰ مگ را در کمترین زمان ممکن آپلود کند؛ این در حالی است که مردم به واسطه توسعه روز افزون شبکه های اجتماعی به ارتباطات قوی تر شبکه های تلفن همراه نیازمند هستند و روزی فرا خواهد رسید که ارتباطات شبکه های تلفن همراه نیز از طریق وای فای ها میسر شود . کشایی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک دیگر وجود اینترنت مبنای توسعه یافتگی جوامع جهان نخواهد بود، اضافه کرد: در عصر پیش رو مبنای توسعه یافتگی کشورها میزان دسترسی آنها به پورت های پر سرعت به منظور بهره گیری از (IPIV) ها و (IP media) ها و مالتی مدیاها خواهد بود؛ در آینده شبکه های سلامت، دولت و مراودات علمی بین دانشگاهی و استاد و دانشجو تنها از طریق اینترنت های پر سرعت میسر خواهد شد و اینترنت های ADSL کارایی امروز خود را از دست خواهند داد.

وی درباره راهکار شرکت مخابرات استان اصفهان برای بهره مندی هر چه بیشتر مردم از (FTTH) با توجه به هزینه های نصب بالای آنها تصریح کرد: شرکت مخابرات در شروع این طرح برای مقابله با فشار هزینه های سنگین استفاده از فیبرهای نوری، بسته کاملی از خدمات (FTTH) را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد؛ این بسته شامل یک خط تلفن ثابت به ارزش ۲۰۰ هزار تومان، ۵۰ گیگ ترافیک اینترنت به همراه استفاده رایگان از سرویس های ارزش افزوده (سرویس های نیکو) و یک مودم ویژه خطوط فیبر نوری با ارزشی معادل ۵۹۹ هزار تومان است. مودم ارائه شده در این بسته امکان استفاده از دو خط به طور هم زمان را ممکن می کند. کشایی تعداد نقاط استقرار سایت های پوشش دهنده موبایل را یک هزار و ۳۵۰ نقطه اعلام و خاطر نشان کرد: از این تعداد ۴۸۰ نقطه مجهز به تجهیزات ۳G و ۵۰ نقطه نیز مجهز به ۴G هستند و قرار است تا پایان سال جاری تعداد امکانات نقاط ۳G و ۴G به ۷۳۰ نقطه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تعداد مشترکین تلفن ثابت در استان اصفهان دو میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۳۱ نفر هستند، گفت: این تعداد برای کل کشور ۳۰ میلیون و ۴۴۸ هزار نفر برآورد شده و مقایسه این دو عدد در اصفهان و سایر نقاط کشور نشان می دهد که اصفهان ۷.۹۲ درصد مشترکین تلفن ثابت کشور را به خود اختصاص داده است؛ ضریب نفوذ تلفن ثابت در اصفهان ۴۶.۴۳ درصد بوده که این رقم برای کل کشور ۳۸ درصد گزارش می شود. همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت برای شهر اصفهان با رشد رضایت بخش رقمی معادل ۵۲.۵۱ درصد را نشان می دهد. مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان اضافه کرد: تعداد مشترکین صاحب خطوط ثابت و همراه ثبت شده در شرکت مخابرات استان اصفهان چهار میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۵ نفر بوده که ۷.۴ درصد از استفاده کنندگان خطوط تلفن همراه کل کشور را شامل می شود، همچنین بررسی ها نشان می دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان اصفهان نسبت به کشوری با ضریب ۸۰ درصدی با رشد بیش از ۹ درصدی به رقم امیدوار کننده ۸۹.۷۱ درصدی رسیده است. کشایی با بیان اینکه استان اصفهان ۱۱.۱۷ مشترکین اینترنت کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ۵۰۶ هزار و ۱۲۵ مشترک اینترنتی در استان اصفهان از سامانه ۲۰۲۰ استفاده می کنند که بر اساس بررسی ها میزان رضایت مندی همشهریان اصفهانی از اینترنت مخابرات استان اصفهان در بهار سال جاری به میزان تقریبی پنج درصد افزایش یافته است.