4 توصیه مالی برای  پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

جیاف ویلیامز

اگر به‌تازگی به‌شما خبر داده‌اندکه به زودی پدربزرگ یا مادربزرگ خواهید شد، احتمالا حسی آمیخته از آرامش و لذت دارید. شما می‌توانید بدون اینکه بی‌خواب شوید یا هزینه زیادی برای پوشک و شیرخشک بپردازید، از نوه‌دار شدن لذت ببرید. اما به هر حال، جیب شما نیاز به نگاهی دوباره دارد. همه می‌دانیم که بزرگ کردن بچه‌ها مخارج ما را به شدت افزایش می‌دهد، پس اگر می‌خواهید به نوه‌های خود و در نتیجه به فرزندان خود کمک کنید، ممکن است بتوانید از برخی از اقدامات مالی که در ادامه می‌آید، در زمان حال یا آینده، استفاده کنید.

به دانشگاه فکر کنید

در همه کشورها حساب‌های خاص بدون مالیات جهت پس‌انداز پول برای دانشگاه وجود ندارد. اما اگر می‌توانید،‌ برای نوه‌های خود پس‌اندازی داشته باشید. همه ما تجربه پس‌انداز برای فرزندان را داریم و بسیار خوب خواهد بود اگر بتوانیم برای فرزندان فرزندان خود هم کاری بکنیم. با این همه بسیار مهم است که شرایط بازنشستگی خود را تحت تاثیر قرار ندهید. در واقع شما می‌توانید هر کاری برای نوه‌های خود بکنید، هرچقدر می‌خواهید آنها را لوس کنید، اما شرایط زندگی خود را بدتر نکنید. بازنشستگی شما باید راحت باشد.

وصیت‌نامه خود را به روز کنید

همه وصیت‌نامه ندارند و همه هم به آن نیاز ندارند. اما اگر زندگی مالی خوبی داشته‌اید و بناست برای فرزندان خود پولی به ارث بگذارید، ممکن است بخواهید علاوه بر افزایش ثروت، چیزی هم برای نوه‌های خود بگذارید. می‌توانید نکات خاصی را در وصیت‌نامه بگنجانید، مثلا برای به ارث بردن یک دارایی خاص، سن خاصی را تعیین کنید یا شرط دیگری بگذارید. راجر بل، مشاور سرمایه‌گذاری می‌گوید: «دیدن تدارکات کافی برای آیندگان در وصیت‌نامه از اهمیت بسیاری برخوردار است که حتی می‌تواند اشتیاق شخصی آنها را بازتاب دهد یا مسائلی را به بازماندگان دیکته کند. وصیت‌نامه، چهره از دست‌رفتگان است وقتی دیگر در این دنیا نیستند و نمی‌توانند راهنمایی و مشاوره فراهم کنند، اما بقیه به آنها فکر می‌کنند.» حتی ممکن است بخواهید به نوه‌هایی که نیستند هم فکر کنید. فرزندان شما ممکن است اکنون فرزندی نداشته باشند یا بعدا فرزندان بیشتری داشته باشند.

حساب پس‌انداز جدید باز کنید

مایک فالکو، مشاور مالی که خود پدربزرگ است می‌گوید که شما می‌توانید حساب پس‌انداز تازه‌ای باز کنید و آن را به نوه‌های خود اختصاص ‌دهید. چنین حسابی می‌تواند آینده نوه‌ها و حتی فرزندان شما را دگرگون کند. حتی چنین حسابی می‌تواند به کار خود شما بیاید. اگر حسابی برای مخارج نوه خود داشته باشید می‌توانید وقتی هدیه‌ها گران‌تر و گران‌تر می‌شوند، از آن حساب برای گرفتن هدیه بهره ببرید. به این ترتیب، هم نوه شما، هم فرزند شما و هم خود شما خوشحال‌تر خواهید بود.

زمان بدهید، نه پول

خب خیلی عالی است که برای نوه‌های خود همه چیز بخرید و برای دانشگاه رفتن آنها هم پس‌انداز کنید و مطمئن شوید که بهترین زندگی ممکن را برای آنها فراهم کنید. اما اگر اوضاع مالی خوبی ندارید، باید بدانید که زمان هم پول است و راه‌های زیادی برای کمک به فرزندان و نوه‌ها بدون نابود شدن دوران بازنشستگی شما وجود دارد. اگر پول ندارید، کمک‌های دیگری بکنید. شبی را با نوه خود بیرون بروید. وقتی پدر و مادر او در خانه نیستند، از نوه خود پرستاری کنید. تعطیلات را با آنها بگذرانید. حتی می‌توانید در مسائلی مانند لباس خریدن و نظافت نوه‌ها کمک کنید.

منبع: ‌یواس‌نیوز