کمپینی در مسیر ملی شدن

برنامه‌های کمپین «از خودمان شروع کنیم» در ۱۵ نقطه پرتردد پایتخت شامل میدان امام خمینی(ره)، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان تجریش، میدان انقلاب، میدان ولیعصر(عج)، چهارراه پارک‌وی، میدان هفت‌تیر، میدان مادر، میدان هفت حوض، میدان صادقیه، میدان رسالت، میدان منیریه، میدان توحید و میدان ونک و همچنین پنج ایستگاه متروی دروازه دولت، شوش، امام خمینی(ره)، تئاترشهر و تجریش برگزار می‌شد. این کمپین با استقبال گسترده شهروندان تهرانی مواجه شد و برگزار‌کنندگان کمپین را مجاب کرد که دوباره در بازه زمانی بیشتری همین برنامه را در سطح شهر و در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

نخستین‌بار در اسفندماه سال گذشته بود که نام کمپینی با عنوان «از خودمان شروع کنیم» همزمان در شبکه‌های اجتماعی و در سطح شهر شنیده شد. در این کمپین ضمن انتشار بسیاری از تصاویر و ویدئوها و متن‌ها در فضای مجازی، گروه‌های نمایشی در سطح شهر با اجرای پانتومیم، بعضی از رفتارهای شهروندی را آموزش می‌دادند. هجدهم اسفندماه سال گذشته، نخستین روزی بود که نمایش‌های خیابانی با مضمون ترافیک در تهران اجرا شدند. سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۰ نقطه از شهر را برای اجرای این نمایش‌ها انتخاب و برای حضور گروه‌های نمایشی در این محل‌ها برنامه‌ریزی کردند. «شهر، شهر فرنگه»، «نظم و قانون»، «شهر طلایی»، «سه‌شنبه‌های بدون خودرو»، «آسمان آبی»، «بایسیکل‌ران» و «درست‌برانیم» از جمله نمایش‌هایی هستند که در قالب این کمپین در تهران اجرا شدند.

این کمپین به مدت ۱۰ روز تا ۲۸ اسفند هرروز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به‌صورت دو نمایش خیابانی اجرا شد و بازیگران و هنرمندان نامی کشور نیز حامی این پویش شدند؛ تهمینه میلانی، رامبد جوان، مهتاب کرامتی، هدی ایزدی، منصور ضابطیان، گلنوش انتظامی و امیرحسین رستمی از جمله بازیگرانی بودند که به این کمپین پیوستند. محور اصلی برنامه‌های این کمپین موضوعاتی از جمله حریم عابر پیاده، رفتار صحیح عابر، راننده و موتورسیکلت‌سوار در قبال خط‌سفید، روش صحیح پارک، جلوگیری از پارک دوبله و فرهنگ صحیح استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی بود. برنامه‌های کمپین «از خودمان شروع کنیم» در ۱۵ نقطه پرتردد پایتخت شامل میدان امام خمینی(ره)، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان تجریش، میدان انقلاب، میدان ولیعصر(عج)، چهارراه پارک‌وی، میدان هفت‌تیر، میدان مادر، میدان هفت حوض، میدان صادقیه، میدان رسالت، میدان منیریه، میدان توحید و میدان ونک و همچنین پنج ایستگاه متروی دروازه دولت، شوش، امام خمینی(ره)، تئاترشهر و تجریش برگزار می‌شد. این کمپین با استقبال گسترده شهروندان تهرانی مواجه شد و برگزار‌کنندگان کمپین را مجاب کرد که دوباره در بازه زمانی بیشتری همین برنامه را در سطح شهر و در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

فاز دوم کمپین

کمپین دوم از خودمان شروع کنیم، پنج ماه پس از اجرای دوره اول این کمپین از مردادماه امسال آغاز به‌کار کرد. در واقع بیستم خردادماه امسال بود که فراخوان عمومی این کمپین در رسانه‌ها منتشر شد. طی این فراخوان، از هنرمندانی که مایل بودند در پروژه‌ تولید نمایش‌های خیابانی، میدانی و محیطی با موضوع ترافیک و در راستای اهداف همایش همکاری کنند، دعوت شد تا آمادگی خود را اعلام کنند. یک ماه بعد، معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز به‌کار فاز دوم پویش از خودمان شروع کنیم با موضوع احترام به عابرپیاده و برای هوای پاک شهر رکاب بزنیم خبر داد. محمدرضا زمردیان گفت: پس از تجربه موفقیت‌آمیز فاز نخست این کمپین که با استقبال شهروندان روبه‌رو شد، این‌بار با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک در رابطه با نوع رفتار عابر و قوانین و تکالیفی که عابرپیاده در رفتارهای ترافیک روزانه و همچنین قوانین و تکالیفی که راکبین خودرو و موتورسیکلت در قبال عابران دارند، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته ۶۰ گروه نمایشی بیش از ۳۷۰ اجرا در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک خواهند داشت. معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه گروه‌ها در ۲۰ تقاطع پر تردد، ۵ بوستان شهری و ۴ مسیر دوچرخه‌سواری تهران فعالیت خود را آغاز می‌کنند، بیان کرد: در بوستان‌های ملت، پرواز، پلیس، ولایت و دریاچه شهدای خلیج‌فارس نمایش و پرفورمنس‌هایی با موضوع احترام به عابر پیاده و حمل‌و‌نقل پاک اجرا می‌شود. وی در ادامه با اشاره به ۴ منطقه پایلوت طرح جامع دوچرخه‌سواری یادآور شد: مناطق۱۲،۱۱،۷ و۶ در حال طراحی مسیر دوچرخه‌سواری ایمن و برنامه‌ریزی بلندمدت برای این حوزه هستند و به همین دلیل ۴ گروه ۱۰ نفره دوچرخه سوار با شعار برای هوای پاک شهر رکاب بزنیم در خیابان‌های بلوار کشاورز، خیابان شهید بهشتی، محدوده بازار تهران و میدان منیریه فعالیت خواهند کرد. یک هفته بعد، از بیست و هشتم تیرماه اولین اجراهای نمایشی در تهران برگزار شد تا فاز دوم کمپین از خودمان شروع کنیم رسما وارد فاز اجرایی شود. این کمپین قرار بود از ۲۸ تیر ماه تا پایان مردادماه به مدت یک ماه اجرا شود که در واقع هم‌اکنون در هفته پایانی خود قرار دارد.

مقایسه کمپین اول و دوم

کمپین دوم از خودمان شروع کنیم، سه تفاوت اساسی با کمپین دور اول داشت. نخست دوره زمانی برگزاری کمپین بود، دوره اول این کمپین در طول ده روز برگزار شد و با توجه به استقبال عمومی از آن، در دور دوم طول مدت برگزاری کمپین به یک ماه رسید. اما ویژگی دوم این کمپین همراه شدن دیگر شهرها با تهران برای اجرای کمپین بود. برای مثال شهردار کرمانشاه چندی پیش با حمایت از پویش از خودمان شروع کنیم، به این کمپین پیوست تا کرمانشاه به‌عنوان اولین شهر بعداز تهران از این پویش فرهنگی پشتیبانی و آن را اجرا کند. گسترده شدن دامنه این کمپین از تهران به دیگر شهرها به احتمال بسیار زیاد در دوره‌های آتی این کمپین بیشتر خواهد شد و بعید نیست به‌زودی این کمپین به صورت ملی در سراسر کشور برگزار شود. نکته سوم در مقایسه با دوره اول، گستردگی اجراها و تعداد آنها در شهر تهران بود که توانست توجه تعداد بیشتری از شهروندان تهرانی را به خود جلب کند.

توفان رضا کیانیان در چهار‌راه‌های تهران

نوزدهم مردادماه در میانه زمان برگزاری کمپین، تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که اشتیاق و استقبال گسترده کاربران فضای مجازی را به‌دنبال داشت.رضا کیانیان بازیگر شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در برخی معابر اصلی شهر تهران، ضمن پیوستن به پویش «از خودمان شروع کنیم»، از مردم خواست به اصلاح برخی رفتارهای خود در خیابان‌ها بپردازند و با برخی از شهروندانی که به این سوء‌رفتارها مبتلا بودند، هم‌کلام شد. این رفتار کیانیان قطعا یک اتفاق کم‌سابقه بود، چون هنرمندان معمولا خود را فراتر از چنین رفتارهایی می‌دانند و جایگاهشان به‌عنوان مصلح فرهنگی را در سطح یک توییت یا یک پست اینستاگرامی می‌دانند و عملا حاضر به درگیر شدن با اینچنین فعالیت‌هایی نیستند. کیانیان با حضور در چهارراه‌ها و تلاش برای آموزش رفتار صحیح ترافیکی، نشان داد، یک هنرمند می‌تواند تا چه حد وارد صحنه شود و در یک فرهنگ‌سازی عمومی نقش ایفا کند.

حمایت گسترده کاربران فضای مجازی و شهروندان از حضور رضا کیانیان، موج‌های گسترده از تمجید از او را به‌دنبال داشت و تصاویر و ویدیوهای حضور او در این کمپین بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این موضوع حتی انتقادهای گسترده‌ای از دیگر هنرمندان را در پی داشت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هنرمندانی که فالوورهای متعددی در اینستاگرام دارند انتقاد کردند که چرا در کمپین‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند؟ برخی از کاربران با برجسته کردن موضوع تبلیغات در صفحات اینستاگرامی هنرمندان که با قیمت‌های بالا انجام می‌شود،‌ از دارندگان این صفحات خواستند به جای فروش فالوورهای خود به صاحبان آگهی‌ها، تلاش کنند تا از محبوبیت و معروفیتشان برای اصلاح رفتارهای شهروندی استفاده کنند. این موضع در رسانه‌های رسمی نیز بازتاب پیدا کرد و برخی از سایت‌های خبری نیز مطالبات این دسته از کاربران را منتشر کردند. سایت خبری تابناک در یادداشتی در همین رابطه نوشت: انتظار می‌رود دیگر هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران و... نیز به صحنه بیایند و خود، بخشی از کوشش عملی برای اصلاح سوءرفتارها باشند. آیا دیگر سلبریتی‌ها در مسیر کیانیان گام می‌نهند؟

کمپینی در مسیر ملی شدن

کمپینی در مسیر ملی شدن

کمپینی در مسیر ملی شدن

کمپینی در مسیر ملی شدن