موتور جدید پورشه

در سی و هفتمین سمپوزیوم خودرو در وین پورشه از موتور جدیدش رونمایی کرد. این موتور به‌عنوان نسل دوم از موتورهای پورشه معرفی شده که در محصولاتی مانند پانامرا و کاین SUV استفاده خواهد شد و همچنین اصول طراحی آن به‌گونه‌ای بوده که قرار است در محصولات آینده این شرکت آلمانی استفاده شود. این موتور ۸ سیلندر و دو توربو شارژر دارد که که پایش به محصولات فولکس واگن به‌عنوان مالک شرکت پورشه باز خواهد شد. این احتمال وجود دارد که خودروهای اسپرت یا خودروهای شاسی بلند ساخته شده توسط فولکس واگن هم در آینده از این موتور ارتقا یافته استفاده کنند. این موتور می‌تواند قدرتی معادل ۵۵۰ اسب بخار تولید کند که حجمی معادل ۴ لیتر دارد. این موتور به سامانه کاهش مصرف سوخت مجهز است که می‌تواند با از مدار خارج کردن سیلندرها بر اساس شرایط رانندگی تا ۳۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. در سرعت‌های پایین و در شرایط رانندگی در مسیرهای هموار خودرو به مقدار مشخصی نیرو نیاز دارد و این سامانه با خاموش کردن سایر سیلندرها تنها قدرتی که خودرو برای حرکت نرم خود به آن نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهد هر چند این سامانه جدید نیست اما به‌صورت ارتقا یافته در این موتور استفاده شده است تا خودرو مصرفی اقتصادی داشته باشد.

شایعاتی در رابطه با ارتباط نزدیک این موتور با موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر توربوشارژر آئودی مطرح شده است که قابلیت استفاده در محصولات یکدیگر را دارند، به‌طوری‌که از موتور آئودی می‌توان در پورشه و همچنین موتور پورشه قابلیت نصب در دل محصولات آئودی را نیز دارد. این جابه‌جا‌یی‌ها در گذشته هم توسط خودرو‌سازها صورت گرفته اما کاملا محدود بوده است و می‌توان گفت این موتور پورشه اهداف بزرگتری را در سر دارد که نتایج اقتصادی خوبی را برای شرکتش رقم خواهد زد.

این موتور جدید پورشه در کنار کاهش مصرف سوخت مقدار دی اکسید کربن خروجی از موتور را نیز کاهش می‌دهد و این در حالی است که عملکرد بالاتری نسبت به موتورهای پیشین دارد ولی 20 اسب بخار کمتر از مدل‌های قبلی نیرو تولید می‌کند. موتور استفاده شده در پورشه پانوراما 8/ 4 لیتر و چهار سیلندر است که می‌تواند 570 اسب بخار نیرو تولید کند. ساخت این موتور باعث شده است تا فولکس واگن بتواند از آن در اغلب محصولاتش استفاده کند که این موضوع باعث کاهش هزینه‌های ساخت موتورهای جدید در محصولات آینده خواهد شد. داشتن موتوری واحد در یک غول خودرو‌سازی مزایای زیادی برای این شرکت و شرکت‌های تحت مالکیتش دارد اما باعث کاهش تنوع در قدرت محصولات تولیدی خواهد شد که کاهش قدرت انتخاب مشتریان را نیز به‌دنبال خواهد داشت که البته ممکن است حتی به نارضایتی نیز منجر شود.

به نظر می‌رسد این تغییر سیاست در تولید موتوری واحد سیاست جدیدی است که خودروسازان به‌دنبال آن هستند. در گذشته سیاستی که دنبال می‌شده عبارت بود از تولید یک محصول با موتورهای مختلف با حجم‌ها و قدرت‌های متنوعی که در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد این سیاست در حال تغییر است و خودروسازان به‌دنبال ساخت بدنه‌هایی شیک‌تر و مدرن‌تر هستند که موتوری بهینه شده و کاملا قابل اتکا در دل آن قرار داده شده است؛ چرا‌که با وجود قوانین و مقررات سختگیرانه در رابطه با مصرف سوخت و آلایندگی گازهای خروجی در موتور جدید خود پروژه‌ای حساس و پرهزینه خواهد بود و نوعی ریسک به حساب می‌آید. این موضوع زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که فولکس واگن به‌عنوان مالک برند‌های معروف خودرو‌ساز در راس قرار دارد و ورود این خودرو‌ساز به داشتن موتوری واحد برای محصولات به معنای استفاده از این موتور در سایر خودرو‌سازی‌های زیر‌مجموعه هم می‌شود. کاهش قیمت تمام شده خودرو ممکن است بتواند آن دسته از مشتریانی را که به‌دنبال تنوع در موتور یک محصول هستند، قانع کند و البته وجود آپشن‌های بیشتر و تیونینگ موتور می‌تواند پاسخگوی نیاز این افراد باشد. به نظر می‌رسد رانندگی‌های امروزی به حد مشخصی از قدرت موتور و سرعت خودروها نیاز دارد که این موتورها برای خودروهای با قیمت متوسط به بالا کارآیی لازم را دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز مشتری‌ها باشند. اما تمرکز خودرو‌سازان امروزی از موتور به سمت تنوع در آپشن‌های الکترونیکی یا سامانه‌های ایمنی و خودران خودرو معطوف شده است و البته طراحی‌های خلاقانه در بدنه و شکل ظاهری خودرو موضوعی است که بیشترین اهمیت را برای خریداران خودروهای امروزی دارد.

شرکت پورشه به‌عنوان زیر مجموعه شرکت بزرگ فولکس واگن در آلمان قرار دارد و همواره محصولاتش با توجه به قیمت و امکاناتی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته است.

موتور جدید پورشه