نور دیجیتال بنز در راه است

چراغ‌های لیزری این روزها به‌تدریج در حال افزایش هستند و بعد از ب‌ام‌و و آئودی، مرسدس بنز به سراغ منبع تولید نور جدیدی رفته است که رقیبی برای چراغ‌های لیزری خواهد بود و گفته می‌شود مزایای زیادی نسبت به نورهای ال‌ای‌دی و لیزری دارد و به‌عنوان نور دیجیتال معرفی شده است. یکی از مزیت‌های چراغ‌های لیزری مصرف انرژی کمتر نسبت به ال‌ای‌دی است و نور یکدست و سفیدی که برای دید شب مناسب است از این چراغ‌های مدرن تولید می‌شود که برای راننده‌های روبه‌رویی و حیات وحش خطری ندارد.

نوری که از چراغ‌های لیزری تولید می‌شود روشن‌تر از ال‌ای‌دی است و این موضوع باعث افزایش دید راننده و در نتیجه افزایش ایمنی می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودرو‌سازی از نور ال‌ای‌دی برای روشنایی بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌کنند و تقریبا این نوع نور مورد استقبال بسیاری از خودرو‌سازان قرار گرفته است که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد. اخیرا موسسات ایمنی خودروها را از نظر کیفیت نور هم مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند و حد استانداردی برای نور چراغ‌های جلو از گذشته تا به امروز در نظر گرفته شده است اما در آزمایش‌های مربوط به ایمنی خودروها لحاظ نمی‌شده. در همین آزمایش‌ها مشخص شده است که برخی مدل‌ها از نور کافی برخوردار نیستند و حتی این مقدار به اندازه ۵۰ درصد کمتر از سایر خودروها بوده که نقطه ضعفی بزرگ در ایمنی یک خودرو به حساب می‌آید. در چراغ‌های لیزری، شعاع لیزر تولید شده از میان ماده فلورسنتی عبور می‌کند و به نور سفید یکدست و روشنی تبدیل می‌شود که برای دید جاده‌ای انتخاب مناسبی است. به عقیده کارشناسان این نور برای راننده‌ها و عابران پیاده، حیات‌وحش و حیوانات خطری ندارد و دید را برای رانندگان ساده‌تر خواهد کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های شعاع‌های لیزر این است که به دلیل اختلاف فاز ثابت امواج لیزر، شعاع‌های نور خروجی موازی هستند و شدت آن تقریبا هزار برابر بیشتر از نور چراغ‌های ال‌ای‌دی است. از سوی دیگر مصرف منبع لیزری تقریبا نصف چراغ‌های ال ای دی است و می‌تواند به ازای هر وات ۱۷۰ لومن روشنایی تولید کند. این میزان در چراغ‌های ال‌ای‌دی حدود ۱۰۰ لومن است.

با وجود تمام این مسائل و مزیت‌ها مرسدس بنز عقیده دیگری دارد و بر این باور است که فناوری خاصی برای تولید نور ابداع کرده است که می‌تواند نمونه‌های جدیدی از چراغ‌ها را وارد صنعت خودرو‌ کند. جزئیات این نوع نور منتشر نشده است اما به‌طور کلی چراغ‌های جلو با ترکیب بیش از یک میلیون میکروآینه در هر چراغ وجود دارند و هر چراغ هم چهار نقطه نوری و هر نقطه هم ۱۰۲۴ چیپ ال‌ای‌دی دارد که در مجموعه به خودرو ۸۱۹۲ چراغ ال‌ای‌دی می‌بخشد. این فناوری برای افزایش نوردهی یا طول خط نور نیست بلکه باعث می‌شود دقیقا محلی روشن شود که مورد نیاز است. بااستفاده از این فناوری در نقطه که مورد نیاز است بیشترین شدت نور وجود خواهد داشت و از نور پراکنی بی دلیل در محیط جلوگیری می‌شود. در این سامانه خودرو با دوربین‌ها و سنسورهای راداری می‌تواند برای هر پیکسل از جاده مقدار مشخصی از روشنایی را فراهم کند و به این ترتیب بهترین نورپردازی در شب ایجاد می‌شود و همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز علائمی روی جاده نقش ببندد. برای مثال در صورت عبور عابر پیاده خودرو خطوط مجازی با استفاده از افزایش شدت نور روی سطح جاده در شک خط عابر پیدا ایجاد می‌کند که باعث شود راننده دقت بیشتری به جلوی خودرو داشته باشد. چراغ‌های مرسدس بنز در نقش پروژکتوری عمل می‌کنند که می‌تواند علائم مختلفی را روی سطح جاده ایجاد کند که باعث افزایش ایمنی در خودرو می‌شود.

این قابلیت‌ها در راستای افزایش تعامل خودروها با محیط اطراف صورت می‌گیرد تا با درک اتفاق‌های اطراف خودرو واکنشی تعاملی بدون دخالت راننده صورت بگیرد. در این سامانه خودرو عبور عابر پیاده را تشخص می‌دهد و به او این اطمینان را می‌دهد که توسط سامانه‌های خودرو حضورش شناسایی شده است و مسیر برایش به شکل محل عبور عابر پیاده در‌می‌آید. مرسدس به سراغ این فناوری رفته است؛ چرا که قابلیت‌های بالایی دارد که در مقایسه با شدت نور اهمیت بیشتری در ایمنی خودرو بر عهده دارند. در پس این چراغ‌ها هوش مصنوعی وجود دارد و مجموعه‌ای حسگرها و رادارها که برای اسکنر محیط اطراف استفاده می‌شوند و مورد استفاده خودران‌ها هم قرار می‌گیرد در ایجاد این واکنش‌ها دخیل هستند.

نور دیجیتال بنز در راه است

نور دیجیتال بنز در راه است