بازی دوگانه در واشنگتن
در ایالات‌متحده آمریکا، نظرسنجی از شهروندان با دو هدف عمده توسط نهادهای معتبر خصوصی انجام می‌شود. یک هدف این است که واقعیت‌های جامعه و خواست شهروندان برای رهبران و روسای کشور آشکار شود و هدف دوم این است که این خواسته باید محور اتخاذ تصمیم‌ها باشد. شبکه خبری ان‌بی‌سی در این روزهای گرم مذاکرات نتایج نظرسنجی خود از مردم آمریکا درباره توافق یا عدم توافق هسته‌ای کشورشان با ایران را دستمایه کار قرار داده است. شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌گوید: بنا بر نظرسنجی تازه‌ای در آمریکا، با نسبت ۲ به ۱، شمار کسانی که از توافق احتمالی اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی حمایت می‌کنند، دو برابر بیشتر از مخالفان آن است. از میان کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ۳۵ درصد گفته‌اند از توافقی سیاسی که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را با راستی‌آزمایی برنامه اتمی بگیرد، حمایت می‌کنند. در مقابل ۱۷درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با این توافق مخالفت کرده‌اند.
اما گذشته از اینها شمار قابل توجهی از شهروندان،( ۴۶ درصد)، گفته‌اند آنقدری اطلاع ندارند که بخواهند در این مورد نظر دهند. دیدگاه‌های سیاسی کسانی که از آنها پرسش شده، در پاسخ آنها بی‌تاثیر نبوده است؛ هواداران حزب دموکرات، حزبی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری یا جان کری، وزیر خارجه ایالات‌متحده، از آن می‌آیند ۴۷ در مقابل ۳ درصد حامی توافق هستند. در مقابل در میان هواداران جمهوری‌خواهان، حزبی که کنگره را در دست دارد و بسیاری از اعضای آن مخالفت خود را با توافق اعلام کرده‌اند، ۲۴ در مقابل ۳۵ درصد مخالف توافق هستند. این نظرسنجی که به تازگی منتشر شده، در فاصله زمانی ۱۴ تا ۱۸ ژوئن، پیش از تمدید مهلت تعیین‌شده برای ۳۰ ژوئن، انجام شده است. به نظر می‌رسد که انتشار این نظرسنجی در این روزهای حساس می‌تواند منتقدان اوباما در مسیر رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کرده و راه دولت را هموارتر کند.
در این میان پس از توافق نیز چندین نظرسنجی انجام شده است که همچنان حاکی از حمایت مردم آمریکا از این توافق است. در این نظرسنجی‌ها نزدیک به 57 درصد مردم این کشور موافق توافق هستند.
اسرائیل عقب می‌نشیند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تاکید بر منافع مشترک تل‌آویو و واشنگتن «با وجود اختلافات» گفت: اسرائیل باید سیاست‌های خود را با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه تغییر دهد. به گزارش رادیو صدای اسرائیل موشه یعلون، این اظهارات را در ابتدای دیدار خود با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا بیان کرد و گفت: باید سیاست‌های خود را متناسب با شرایط کنونی منطقه خاورمیانه تغییر دهیم. کارتر نیز در این دیدار گفت: روابط ما با تل‌آویو بخش مهمی از استراتژی آمریکا در منطقه را تشکیل می‌دهد. کارتر همچنین سه‌شنبه به دیدار نتانیاهو رفت و با تکرار برخی ادعاهای خود قصد داشت تا موضع رژیم صهیونیستی را نرم‌تر کند.
متن توافق به کنگره ارسال شد
در حالی که اشتون کارتر به گفته سی‌ان‌ان در سفری دیپلماتیک برای دلداری دولتمردان اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌بُرد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد متن توافق را به کنگره این کشور ارائه کرده است. با این اقدام، کنگره آمریکا ۶۰ روز برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مهلت خواهد داشت. براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، مهلت ۶۰ روزه از دوشنبه ۲۰ ژوئیه (جولای) آغاز خواهد شد.
قبل از این باراک اوباما رئیس ایالات‌متحده آمریکا تهدید کرده بود در صورت رای منفی کنگره به توافق هسته‌ای، آن را وتو خواهد کرد. اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است. جمهوری‌خواهان برای عبور از وتوی اوباما مجبور هستند بیش از دو سوم به متن توافق رای منفی بدهند که بعید است این اتفاق روی بدهد.
جان کری: ایران و آمریکا متحد هم نیستند
جان کری وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خود گفت که توافق با ایران براساس هشدار، احتیاط و نظارت و نه برپایه اعتماد ساخته شده است. کری در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا و در تلاش برای اقناع مخالفان توافق هسته‌ای ادعا کرد: تهران همچنان از سیاست‌های پیشین خود عدول نکرده است و مذاکرات آمریکا با ایران تنها در حوزه هسته‌ای صورت گرفته است. وی تاکید کرد: ایران و آمریکا به‌رغم دستیابی به توافق هسته‌ای همپیمان نخواهند شد. ایران در گذشته دشمن آمریکا بوده.
ما هم اکنون رقیب هستیم و همپیمان یا دوست نیستیم. کری به کنگره درباره کشتن امکان منع تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای هم هشدار داد و گفت: کنگره نباید علیه توافق رای بدهد. در غیراین صورت ایرانی‌ها دوباره به غنی‌سازی اورانیوم بازمی‌گردند و احتمال زیادی درباره بروز جنگ وجود دارد. در این وضعیت آمریکا خود را در صحنه جهانی منزوی خواهد دید و همپیمانان ما را در زمینه انجام تحریم‌ها ترک خواهند کرد. وی با این حال امکان استفاده آمریکا از این توافق برای بهبود روابط با ایران را رد نکرد.
جان کری ادامه داد: می‌خواهیم کنگره با دقت به ما گوش بدهد. این توافق پایدار خواهد ماند زیرا زمینه را برای بازرسی‌های بی‌سابقه از ایران و اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه بر برنامه هسته‌ای ایران فراهم می‌کند. وزیر خارجه ایالات‌متحده توضیح داد: تهدید واقعی برای خاورمیانه عدم دستیابی به این توافق بود، در صورتی که کنگره این توافق را تایید نکند نه بازرسی خواهیم داشت و نه تحریم و نه می‌توانیم مذاکره کنیم.
کنگره آمریکا هم‌اینک با اکثریت در دستان جمهوری‌خواهان است. برخی می‌گویند: این گروه قصد دارند تا با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا در سال 2016 از این توافق به‌عنوان یک حربه سیاسی استفاده کنند. از این رو به اعتقاد این دسته ممکن است آنها به این توافق رای ندهند. با این وجود، این افراد باید بیش از دو سوم آرای کنگره را به دست آورند و تنها زمانی به این امر نایل خواهند شد که بتوانند برخی از دموکرات‌ها را همراه خود کنند. در غیر این صورت همانگونه که اوباما گفته است این رای منفی را وتو خواهد کرد.