جدال آفرودرها در بم

چهارمین مرحله از سری مسابقات دودیفرانسیل (آفرود) قهرمانی کشور این بار در بم برگزار شد. این بار آفرودسواران به میزبانی کمیته دودیفرانسیل بم و همکاری هیات‌ موتورسواری و اتومبیلرانی کرمان، در پیست بام بم گرد هم آمدند تا برای چهارمین بار در سال جاری پنجه در پنجه هم بیندازند. این مسابقه در حالی در این پیست برگزار می‌شد که پیست بام بم یکی از تخصصی‌ترین پیست‌های آفرود کشور است. این پیست با توجه به پتانسیل‌هایی که از نظر وسعت و البته جنس خاک دارد، می‌تواند با همکاری مسوولان کرمان و شهر بم حتی به یکی از پیست‌های بین‌المللی آفرود در منطقه بدل شود.

چهارمین مرحله از سری مسابقات دودیفرانسیل در شرایطی برگزار شد که ۷۷ شرکت‌کننده از ۲۰ استان کشور در آن حضور داشتند. البته آفرود‌سواران یک روز قبل از مسابقه راهی بم شده بودند تا هم پیست را رصد کنند و هم گشتی در شهر بزنند. این پیکار با نام یاد‌بود سیزدهمین سالگرد زلزله بم برگزار شد. تماشاگران زیادی از این مسابقه استقبال کردند. تقریبا مردم بم در چهار سال گذشته حداقل یک دور از مسابقات کشوری را میزبانی کرده‌اند و از این رو از قبل انتظار می‌رفت که تعداد تماشاگران به چند هزار نفر برسد. پیست مسابقه حدود ۴ کیلومتر طول داشت. مسوولان برگزاری مسابقه و طراحان مسیر سعی کرده بودند از موانع مختلفی در پیست استفاده کنند. از این رو مسیر پیست به‌صورت قدرتی، سرعتی و تکنیکی طراحی شده بود تا هم قدرت و تیونینگ ماشین‌ها به چالش کشیده شود و هم مهارت رانندگان در عبور از موانع مختلف مورد آزمایش قرار بگیرد. بخش‌هایی از مسیر دارای پیچ‌های بلندی با زاویه نه چندان تند بود که آفرودرها می‌توانستند در این نقاط با استفاده از قدرت پیشرانه‌ها به سرعت‌های بالا دست پیدا کنند و از این رو هم تایم بهتری به ثبت برسانند هم هیجان بیشتری به مسابقه بدهند. حتی دو مسیر دریفت بلند هم برای آفرودرها در نظر گرفته شده بود که عیار تکنیکی آنها را محک می‌زد. البته تپه‌های کوچک هم در مسیر وجود داشت که موجب می‌شد خودروها پرش هم داشته باشند و سیستم تعلیق آنها محک زده شود. در مجموع پیست تلفیقی از همه آنچه بود که یک آفرودر را به چالش می‌کشد.

مسابقه در ۴ کلاس مختلف و یک کلاس اختصاصی بانوان برگزار شد. کلاس‌بندی‌ها در سال ۹۵ با توجه به حجم پیشرانه‌ها صورت می‌گیرد. از این رو رویارویی خودروهایی مثل تویوتا هایلوکس با نمونه‌های دست ساز از جمله زیباترین پیکارهای این مسابقه بود. هر چند خودرویی مثل تویوتا هایلوکس با توجه به قابلیت‌هایش و البته فرمانپذیری خوب، از جمله بهترین انتخاب‌ها برای مسابقه در چنین زمین‌هایی است. از نکات مهم این مسابقه باید به نظم برگزاری آن اشاره کرد. به‌طوری که تجربه قبلی در این مسابقات نشان داده بود وقتی تعداد خودروها از ۵۰ دستگاه فراتر می‌رود، مسابقه از صبح تا غروب ادامه می‌یابد. اما در این پیکار به‌رغم تعداد بالای خودروها، مسابقه در ساعت ۱۰ صبح استارت خورد و در ساعت ۲:۳۰ به پایان رسید. چهارمین مرحله از مسابقات آفرود قهرمانی کشور با حوادثی هم رو به رو بود. از معلق زدن FJ کروزر گرفته تا تویوتا هایلوکس صحنه‌هایی بودند که در این مسابقه به ثبت رسید. در پایان چهارمین مرحله از مسابقات که امتیازاتش می‌تواند در جدول قهرمانی مسابقات تغییراتی ایجاد کند، نفرات برتر به ترتیب زیر مشخص شدند:

در کلاس بانوان، الهه کریمی از استان همدان در جایگاه اول قرار گرفت، مهناز موسوی از کرمان دوم و زاهده اسکندرلو از البرز مقام سوم را از آن خود کرد.در کلاس اول آقایان سعید مرادی از قزوین و سعید ستاری از استان فارس عناوین اول و دوم این کلاس را به‌دست آوردند و اصغر زادبیگ از آذربایجان شرقی نیز سوم شد.در کلاس دوم رقابت‌ها حسین کوهکن از سیستان و بلوچستان، فرشاد ابراهیمی و قاسم وکیلی از قزوین نفرات اول تا سوم این کلاس بودند.در کلاس سوم حسن بلوچیان از تهران نفر اول و علیرضا رهبر از تهران و محمود رضایی از قزوین نیز به ترتیب عناوین دوم و سوم را از آن خود کردند.در کلاس چهارم افشین تیموری از کرمان، محمدرضا مهرابی و علی نخبه زارع از البرز به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.همچنین در کلاس اورال (آزاد) حسین کوهکن به‌عنوان راننده برتر شناخته شد.

جدال آفرودرها در بم

جدال آفرودرها در بم

جدال آفرودرها در بم