صندوق توسعه ملی زعفران؛  راه حل وضعیت نابسامان بازار
دبیر شورای ملی زعفران گفت: ایجاد صندوق توسعه ملی زعفران راهکار اساسی برای حل مشکل نابسامانی بازار و نوسانات قیمت است. به گزارش ایرنا؛ فرشید منوچهری در این خصوص اظهار کرد: امسال در ابتدای شروع برداشت، قیمت زعفران حدود 10 میلیون ریال افت کرد و با شروع برداشت قیمت ها همین میزان افزایش یافت. وی ادامه داد: امسال بر اساس پیش بینی هاحدود 25 تا 30 درصد کاهش برداشت زعفران داریم که این خود باعث افزایش قیمت شده است.
منوچهری افزود: برای ساماندهی و تثبیت وضعیت این محصول نیازمند ایجاد مراکز خرید تضمینی زعفران توسط صادر کنندگان یعنی همان صندوق توسعه ملی زعفران هستیم که باید توسط دولت حمایت و اجرایی شود. وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد محصول تولیدی زعفران صادراتی است، توضیح داد: با ایجاد صندوقی که همه از تولید کننده تا صادر کننده در آن حضور دارند و ذی نفع هستند، عملا می توان شرایط این محصول را تثبیت و تعدیل کرد.
دبیر شورای ملی زعفران افزود: وقتی صادر کننده با دریافت تسهیلات از صندوق محصول را مستقیم از کشاورز یا تشکل هایکشاورزی بخرد عملا واسطه ها از این چرخه حذف شده و دست دلالان و خریداران خانگی از این بازار کوتاه می شود. وی توضیح داد: نیاز است اعتباراتی در این صندوق گذاشته شود تا زمانی که زعفران و بازار آن نظم بگیرد و از آن برای ایجاد انگیزش در جهت بهبود کیفیت زعفران و نیز تثبیت قیمت خرید زعفران و تثبیت بازار استفاده شود.
منوچهری در بحث استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید و ساماندهی بازار زعفران توسط صادر کننده ها گفت: نرخ کف بهره های بانکی بالای ۲۰ درصد است و با این بهره انجام اقداماتی از این دست توجیه ندارد. وی ادامه داد: برای خرید یک تن زعفران بیش از ۵۰ میلیارد ریال سرمایه نیاز است و استفاده از این میزان تسهیلات از بانک وثیقه سنگینی می طلبد که در توان هیچ صادر کننده ای نیست مگر آنکه بانک ها همان زعفران را بعنوان وثیقه بپذیرند.
دبیر شورای ملی زعفران گفت: تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد کسی نمی تواند از این تسهیلات استفاده کندو بازار زعفران هم سامان نخواهد یافت.