برج آزادی دیگر «چکه» نمی‌کند

بعد از گذشت چندین سال از بی‌توجهی مدیران شهری به مرمت برج آزادی بالاخره هفته گذشته رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران از اتمام مرمت برج آزادی خبر داد و گفت این برج دیگر چکه نمی‌کند. در چند سال اخیر بارها مدیران شهر تهران درباره مرمت برج آزادی و چگونگی آن صحبت کردند هر چند به دلیل پاسکاری میان مدیران شهری و دولتی اقدام عملی خاصی در ارتباط با مرمت این برج که نماد پایتخت محسوب می‌شود صورت نگرفت.

مدتی پیش اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر در این خصوص گفته بود: برای حل مشکلات برج آزادی، جلسه مشترکی با عوامل درگیر این برج مانند شهرداری، ارشاد، شهرداری منطقه ۹، معاون شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار برگزار شد و مصوب کردیم زهکشی‌های لازم برای حل مشکل نشت آب به سطوح پایین‌تر انجام شود و اعتبار لازم را نیز پیش‌بینی کردیم. او گفته بود: بر اساس آخرین گزارش‌هایی که معاونت عمرانی به شورا ارسال کرد، فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رفت و مشکلی که منجر به چکه کردن سقف برج آزادی شود، مطرح نشده است. شاکری با اشاره به تعمیرات اساسی که بدنه این برج نیاز دارد مانند بخش گنبد فیروزه‌ای آن، گفته ‌بود: این اقدامات اساسی نیاز به اعتبار دارد که مدیریت شهری از مدیریت مجموعه خواست در صورت کمبود اعتبار و بروز مشکل، آن را با ما در میان بگذارد؛ حتی ما برای مدیریت واحد این برج نیز پیشنهادهایی را مطرح کردیم بنابراین از لحاظ حمایت و اعتبار این برج با مشکلی روبه‌رو نبود.

در آخرین گزارشی که مدیرعامل برج آزادی برای ما ارسال کرد نیز اشاره به مشکل و کمبودی که منجر به ایجاد چنین مشکلی شود، نشده بود و به نظرم کوتاهی در بخش اجرایی‌شدن برنامه‌هایی است که برای ساماندهی برج پیش‌بینی شده است. این صحبت‌ها در حالی بود که رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران عنوان کرد: «شهرداری اجازه ورود به برج آزادی را ندارد.» او حتی عنوان کرده بود از سوراخ شدن سقف برج‌آزادی اطلاعی ندارد و این موضوع از طرف کمیته مشترک ساماندهی برج آزادی پیگیری می‌شود. بودجه ساماندهی برج آزادی تصویب شده و معاونت فنی پیگیر ساماندهی این برج است. یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این برج آن است که این برج متعلق به شهرداری نیست و ما حتی برای داخل شدن به آن نیاز به مجوز داریم. بعد از این صحبت‌ها بود که دور نماد آزادی را حصار کشیدند تا برای سومین بار برج آزادی را ساماندهی کنند.

این‌ در‌ حالی‌ است که در دو بار گذشته ساماندهی برج به جای آنکه مشکلات برج را حل کند بیشتر به آن لطمه زده و مسوولان ارشاد نگران بودند دوباره طرحی شتاب‌زده بیشتر به سازه برج لطمه بزند. نهایتا خردادماه سال ۹۴، احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر تهران گفت: معاونت فنی و عمرانی تهران طرح جامع و مطالعه‌شده‌ای را برای کل این پهنه در میدان آزادی تهیه کرده است؛ البته سازمان زیباسازی نیز حضور فعالی برای انجام برخی امور واگذارشده به آنها داشته است. در سطح کلان به دنبال اجرای تفاهم‌نامه‌ای هستیم که در همه بخش‌های شهر از جمله برج آزادی تمهیدات خوبی اندیشیده شود. همچنین به‌دنبال راه حلی هستیم که بتوانیم این برج را برای بازدید هر چه بیشتر شهروندان آماده کنیم، چراکه ارزش‌های برج آزادی نسبت به برج میلاد بیشتر است.

به این ترتیب بود که از بهار سال ۹۴ سومین و جدیدترین طرح در برج آزادی برای مرمت و بهسازی محوطه بیرونی آن و جلوگیری از نفوذ آب به فضای داخلی اجرایی شد؛ طرحی که به‌ گفته اعضای شورای‌شهر تهران در واقع سعی در اصلاح اشتباهات قبلی داشت و قرار بود جلوی تخریب‌های بیشتر را بگیرد؛ در همان سال ۹۴، در حالی که مدیران شهرداری و شورای شهر تهران از اتمام طرح مرمت برج آزادی تا پایان شهریورماه خبر داده بودند علی سلطانی، مدیر اجرایی برج دراین‌باره گفت: برج آزادی از سال ۸۲ به بنیاد رودکی سپرده شده، یک بنای میراثی باید هر سال مرمت و بازسازی شود. باتوجه به هوای نامطلوب تهران و بارندگی‌های اسیدی مرمت هرساله برج آزادی ضرورت بیشتری دارد. مرمت برج مطابق با زمان‌بندی وعده‌ داده ‌شده پیش نمی‌رود. بخش‌های زیادی از برج در جریان مرمت‌های گذشته آسیب دیده‌اند و هنوز برنامه‌ای برای اصلاح شرایط آنها در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر باتوجه به اتفاقاتی که در گذشته در طرح‌های مرمت رخ داده، طرح‌ مرمت جدید با حساسیت ویژه‌ای درحال اجراست. نمی‌خواهیم دیگر کیفیت را فدای سرعت انجام کار کنیم و شاهد دوباره‌کاری و صدمات به این اثر ملی باشیم.

نهایتا در هفته اخیر سال جاری احمد حکیمی‌پور با اشاره به آخرین بازدیدی که از پروژه مرمت میدان آزادی داشته، عنوان کرد: مرمت محوطه برج آزادی از شورای اول تهران مورد توجه مدیریت شهری بوده اما در دوره اول به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها این طرح متوقف ماند که مجددا در شورای چهارم دنبال شد. او با بیان اینکه شورای چهارم از سال ۹۲ مرمت میدان آزادی و جلوگیری از نشت آب‌های روسطحی به طبقه منفی یک را دنبال می‌کند، گفت: این پروژه با وجود دشواری‌های زیاد به اتمام رسیده، هرچند چندین مرتبه به دلایلی نیمه کاره رها شده بود. حکیمی‌پور ادامه داد: شورای چهارم برای تکمیل هر چه سریع‌تر برج آزادی از ظرفیت‌های شهرداری استفاده کرد تا این پروژه تکمیل و اجرا شد. به گفته وی، تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای مرمت برج آزادی از سوی شهرداری تهران هزینه شده و شورای شهر تهران در بودجه ۹۶ ردیف‌هایی را برای این منظور در نظر گرفته است. رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران اظهار کرد: در مرحله بعد باید المان‌ها و نورپردازی آن مورد مرمت قرار گیرد که امیدواریم با پیگیری مدیریت برج آزادی و تعامل با مدیریت شهری جدید این مرحله عملیاتی شود.

حکیمی‌پور در پاسخ به این پرسش که دیگر نگرانی درخصوص چکه کردن برج آزادی وجود ندارد و از نحوه ساماندهی و مرمت برج راضی هستید یا خیر، گفت: با وجود بارندگی‌هایی که پشت سر گذاشتیم مشکلی درخصوص چکه کردن برج را شاهد نبودیم و نحوه مرمت راضی‌کننده بود اما در بدنه برج خوردگی‌هایی وجود دارد که نیاز به مرمت دارد که این به پیگیری‌های مدیریت بعدی شهرداری بازمی‌گردد. این برج یک نماد ملی فرهنگی و معماری و تاریخی است که همیشه باید پایدار باشد. رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران درخصوص مدیریت یکپارچه برج آزادی که از سوی شورا به شهرداری و وزارت ارشاد پیشنهاد شده بود، گفت: درخصوص کارهای مشترک برای مرمت و نگهداری برج آزادی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده که تمامی این صورت‌جلسات به شورای پنجم منتقل شده است و امیدواریم با پیگیری مدیریت جدید شهری همچنان به این برج توجه شود.

برج آزادی دیگر «چکه» نمی‌کند

برج آزادی دیگر «چکه» نمی‌کند