پوریا آسترکی - تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی
‏پاسخ اول؛ قبل‌از انجام فیلترینگ بیشتر بهتر است در حالت کلی پرسید آیا فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی اصلا تاثیر مثبتی داشته است؟ در حوزه اطلاع‌رسانی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باعث شد رسانه‌های ایرانی از این ابزارهای اساسی برای ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری بر کاربران آنلاین محروم شوند عدم دسترسی رسانه‌های ایرانی به اکوسیستم خبری در رسانه‌های اجتماعی باعث شد ده‌ها میلیون کاربر این رسانه‌ها به صورت انحصاری در معرض نفوذ رسانه‌های خارج از ایران قرار گیرند.


که بعضا گرایش‌های شدید ضدایرانی دارند. در این میان، آمار و مستنداتی موجود است که نشان می دهد نفوذ رسانه‌های آنلاین ایرانی به تدریج در جامعه کاهش یافته است و حتی آمار بازدید سایت‌ها همزمان با رشد کاربران اینترنت رشد نکرده، دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد فیلترینگ در حوزه رسانه‌های اجتماعی تاثیرات فاجعه‌باری داشته است هرچند در‌باره علل افول رسانه‌های داخلی دلایل دیگری نیز مفروض هستند و نمی‌توان فیلترینگ را تنها علت دانست اما یکی از علت‌های مهم است. بنابراین هر تصمیمی برای فیلترینگ پیش از بررسی علمی و عالمانه نتایج حاصل از موارد گذشته اقدامی خام و نادرست است.


‏پاسخ دوم؛ من از تلگرام برای دسترسی به اخبار و اطلاعات مورد علاقه استفاده نمی‌کنم و بیشتر از طریق خبرخوان‌ها و توییتر به اخبار و اطلاعات دسترسی دارم البته این رفتار من به‌عنوان یک کاربر است و افراد مختلف بصورت طبیعی رفتار متفاوتی دارند، اما استفاده از تلگرام به‌عنوان یک رسانه خبری-و نه فقط یک پیام‌رسان- موضوع جالب توجهی است، کانتکست و امکانات تلگرام به‌عنوان یک رسانه در جای خود باید به‌صورت دقیق مورد تحلیل قرار بگیرد به‌عنوان یک ایراد گفته می‌شود تلگرام ابزاری برای درج شایعه است. خوب ما می‌‌دانیم کانتکست رسانه‌های اجتماعی بر رفتار کاربران تاثیر می‌گذارد به‌طور معمول رفتار یک کاربر و حتی ادبیات او در فیس‌بوک و توییتر متفاوت است به همین قرینه تلگرام هم به‌عنوان یک پیام‌رسان ظرفیت‌های خاص خود را دارد که نتیجه‌اش ممکن است نشر اطلاعات غیر‌موثق باشد چاره‌جویی برای این مشکل لزوما فیلترینگ نیست بلکه می‌توان با برداشتن فیلتر از رسانه‌ای مثل توییتر به‌صورت ریشه‌ای با شایعه‌سازی مقابله کرد چون می‌دانیم که فضای توییتر اصولا مجال فراگیر شدن به اخبار دروغ و شایعات را نمی‌دهد.