یک تکنیک ساده برای مدیتیشن

قدمت مدیتیشن به قدمت تمدن انسان می‌رسد. تاثیر مثبت مدیتیشن هم از لحاظ تجربی و هم از لحاظ علمی ثابت شده است. دکتر هربرت بنسِن در اواخر دهه ۱۹۶۰ تحقیقاتی را درباره تاثیر مدیتیشن بر سلامت انسان انجام داد. وی مدیتیشن را عامل موثری بر درمان مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردردهای میگرنی و همچنین بیماری‌هایی ماننددیابت و آرتریت نیز می‌داند. او در طول تحقیقات خود متوجه شد که کسانی که مدیتیشن انجام می‌دهند ضربان قلب و تنفسشان آرام‌تر شده، لاکتت خون آنها پایین آمده، فعالیت مغزشان در حالت آلفا افزایش می‌یابد که تمام اینها نشانه آرامش هستند. همچنین، او به این نتیجه رسید که مدیتیشن مانع افکار وسواس گونه، اضطراب، افسردگی و خشم می‌‌شود.

به گفته محققان قسمتی در مغز وجود دارد که این بخش هم برای احساسات منفی است و هم برای احساسات مثبت. تحقیقات نشان داده است که افرادی که غالبا شاد هستند فعالیت بیشتری را در قسمت‌های جلویی لوب‌های پیشانی خود دارند درحالی‌که در افرادی که نگران و مضطرب هستند سمت راست فعال‌تر است. خبر خوش این است که «شما می‌توانید» با مدیتیشن احساسات خود را تعدیل و تنظیم کرده و نقطه احساس در مغز را تغییر دهید. اگر شما به مدت ۸ هفته، روزی تقریبا یک ساعت، یعنی ۶ روز در هفته و روزی یک ساعت مدیتیشن انجام دهید شادتر خواهید شد. علاوه‌بر شادی، شما به درک و همدلی بیشتری با دیگران نیز دست می‌یابید، همچنین، سیستم ایمنی بدن شما نیز تقویت می‌‌شود. مدیتیشن با آرام‌سازی ذهن شما و تعدیل هورمون‌ها کمک می‌کند که خواب عمیق‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید. زمانی که خواب شما عمیق و با کیفیت باشد هورمون‌های رشد و ملاتونین در بدن ترشح می‌شود که هر دوی آنها هورمون‌های ضد پیری هستند. علاوه‌بر این، خواب عمیق و با کیفیت باعث آزاد شدن پروتئین‌های سمی از مغز می‌شود که اگر این پروتئین‌ها (در اثر خواب بی‌کیفیت) در مغز بمانند توانایی پردازش اطلاعات، حل مساله و خلاقیت را کاهش داده و میزان واکنش‌های احساسی را افزایش می‌دهند. همچنین، مدیتیشن نقش موثری در افزایش قدرت ذهن دارد. این فرآیند با بالا بردن سطح تمرکز شما، سرعت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد و قدرت حافظه، سطح هوشیاری و میزان کنترل احساسات را افزایش می‌دهد و از کاهش موارد ذکر شده با افزایش سن جلوگیری می‌کند.

یک تکنیک ساده برای مدیتیشن

یکی از تکنیک‌های ساده جهت آرامش و شفافیت ذهن، تکنیک «نیلوفر آبی» است. «نیلوفر آبی» یک تکنیک آرام سازی و تصویر سازی است. این متد بر پایه این باور است که اگر میان دنیای درون (ذهن و جسم) و دنیای بیرون (جهان هستی) ارتباط و هماهنگی‌ای برقرار شود منجر به بهبودی می‌شود درحالی‌که که درد این ارتباط را قطع می‌کند. این تکنیک را در هر زمان و در هر حالتی (ایستاده، نشسته و...) به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر از آن، می‌توانید انجام دهید.

نکته: این مدیتیشن برای افراد دارای علائم بیماری‌های روانی مناسب نیست.

۱- خورشیدی را تصور کنید که از فاصله‌ای دور به سمت شما می‌آید. گرما و روشنایی آن را به مدت یک دقیقه احساس کنید.

۲- تصور کنید که این خورشید به اندازه یک توپ گلف کوچک می‌شود و به درون شکم شما در ناحیه پشت ناف می‌رود و شما هنوز گرما و درخشش آن را احساس می‌کنید. اجازه دهید ۱ تا ۳ دقیقه در آنجا باشد.

۳- یک گل نیلوفر را با هر رنگی که می‌خواهید تصور کنید که از فاصله‌ای دور به سمت شما می‌آید. روی آن بنشینید. نور درون توپ درخشان را که از شکم شما از همه جهت‌ها بیرون می‌آید احساس کنید و به گلبرگ‌های نیلوفر دست بزنید. بر این صحنه به مدت ۱ تا ۳ دقیقه متمرکز شوید.

۴- در تصور خود گل نیلوفر را به اندازه یک توپ گلف کوچک کرده و به شکم خود در ناحیه پشت ناف وارد کنید.

۵- گل نیلوفر را از مرکز شکم خود به اطراف آن، با هفت یا نه چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت و هفت یا نه بار موافق جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. طوری‌که پس از هر بار چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت دایره آن بزرگ‌تر می‌شود و پس از هر بار چرخش موافق جهت عقربه‌های ساعت دایره چرخش کوچک‌تر شده تا با محل اصلی آن (ناف شکم) مماس می‌شود.

۶- به مدت یک تا سه دقیقه بر روی گل نیلوفر که در شکم شما قرار دارد تمرکز کرده و سپس از مدیتیشن خارج شوید.

نکات هفته

۱- به چیزهایی که دوست ندارید «نه!» بگویید.

۲- هر روز یک مطلب جدید بیاموزید.

۳- اطراف خود را با انسان‌هایی پر کنید که چیز جدیدی به شما می‌آموزند و شما را خوشحال می‌کنند.

۴- از افراد منفی باف وناامید دوری کنید.

۵- احساسات خود را از شریک عاطفی تان مخفی نکنید و راه‌های صحیح ابراز آن را بیاموزید.

۶- سعی نکنید همه را راضی نگه دارید زیرا همیشه افرادی هستند که به هر دلیلی با شما مخالفت می‌کنند.

۷- از چیزهای کوچک لذت ببرید.