خراسان مرکز اندیشمندان است
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- رئیس جمهوری با انتقاد از اینکه خراسان نباید با سابقه تاریخی و علمی قوی دارای مشکل باشد، پرسید: چرا خراسان در رنج است؟ حسن روحانی که صبح روز یکشنبه در جمع نزدیک به یک هزار نفری نخبگان استان خراسان رضوی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه خراسان مرکز اندیشمندان است، گفت: مرحوم آخوند خراسانی چنان در فلسفه و کلام و اصول متبحر بود که حدود صد سال است که در حوزه‌ها کتاب اصلی علم اصول از آن این فیلسوف بزرگ خراسان است. وی ادامه داد: علاوه بر آخوند خراسانی، خیام و فردوسی و عطار و در دوران اخیر شخصیتهایی مثل شهید مطهری و دکتر شریعتی در این استان رشد کرده اند.


مقاله نوشتن هدف ما نشود
همچنین به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار کرد: باید حواسمان باشد مقاله نوشتن، ‌امتیاز گرفتن و رتبه علمی هدف ما نشود، چون اگر چنین باشد به جایی نمی‌رسیم. وی ادامه داد: به لحاظ تعداد مقالات در منطقه جایگاه خوبی داریم، اما باید بدانیم برای چه مقاله می‌نویسیم و آیا هدف‌مان از نوشتن مقاله بالا رفتن رتبه خودمان است؟
رئیس دولت تدبیروامید با اشاره به این‌که در حوزه علم به برخی فسادها بر خورده‌ایم که شگفت‌آور است، افزود: در گذشته در برخورد با موضوعاتی می‌گفتند انسان شاخ در می‌آورد و امروز متوجه می‌شوند که انسان از مشاهده برخی امور آنقدر به مغزش فشار می‌آید که گویی می‌خواهد شاخ در بیاورد؛ چرا که گاهی شاهدیم برای گرفتن بورسیه تقلب می‌شود.
روحانی با اشاره به طبیعی بودن وجود رانت در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی بر این نکته که البته آن هم بد است، تاکید کرد و گفت: اما این‌که فردی بخواهد با تقلب استاد بچه‌های مردم شود و بخواهد با تقلب معلم کشور شود و شاگردانی را تربیت کند که آن‌ها در آینده می‌خواهند کشور را نجات دهند جای حیرت دارد آن هم در شرایطی که با تحریم اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی روبرو هستیم و شعارهای پرطمطراقی مطرح می‌شود.
مگر این دولت از تهدید می‌ترسد؟
دکتر روحانی گفت: این دولت هر آنچه در راه مبارزه با فساد و توسعه مملکت نیاز باشد انجام می‌دهد وازهیچ قدرتی نخواهد ترسید.
رییس جمهوری در ادامه گفت: ممکن است این سوال پیش آید که چرا نمی‌ترسید؟ دیگران خیلی چیزها دارند که می‌توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیندازند. حال من می‌خواهم به شما بگویم این‌چنین نخواهد شد و تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار این دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.وی اظهار کرد: امروز در محضر امام هشتم و فرهیختگان استان خراسان می‌گویم دولت هر آنچه را که در راه مبارزه با فساد و راه توسعه کشور نیاز است، انجام خواهد داد و در این راستا از هیچ شخص و قدرتی نخواهد ترسید.
روحانی گفت: اگر زمانی باشد که مردم در کنار این دولت نباشند، ما موفق نخواهیم بود. موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور و تلاش مردم و البته لطف پروردگار و عنایت حق که اصل و همه چیز است، به دست می‌آید.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در روزهای اولی که من انتخاب شدم به من گفتند تصور خام است که شما فکر کنید ظرف چهار سال می‌توانید کاری کنید. آنچنان برای شما چاه کنده‌اند که شما از این چاه به آن چاه می‌افتید و به جاده نخواهید رسید در حالیکه من به آنها گفتم: اگرچه مشکلات زیاد است، اما باید امید ما بر تمام مشکلات فائق آید.
رییس دولت اعتدال عنوان کرد: برای حل معضلات این مملکت حتی در موضوع مبارزه با فساد من کلیدی جز تحقیق، علم، دانش و فناوری نمی‌بینم و باید دانشمندان و دانشگاهیان و اهل نبوغ ما به ما طرح دهند؛ چرا که فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود.
رئیس جمهور با بیان این‌که برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی، دولت نیاز به کمک فرهیختگان و اساتید دارد، گفت: شما اهل نظر و اندیشه بگویید چطور از فساد پیشگیری کنیم. شما باید با طرح علمی به ما بگویید چگونه رابطه مراجعه کننده و کارگزار کمتر شود. خیلی از کارها می‌تواند با پست و به صورت الکترونیک انجام شود و دولت الکترونیکی یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است.رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر مشکل ما آب، محیط زیست، سیاست خارجی، حقوق ملی و رودخانه مرزی است علم حقوق و سیاست و اقتصاد همه باید به کمک ما بیایند و شما باید کاری کنید که ما بتوانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.


با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود
ارتقای فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است. آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ راه دیگری نداریم؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟
وی گفت: ما نباید اگر کاری را انجام دادیم و از آن نتیجه‌ای نگرفتیم آن را دوباره تکرار کنیم، بلکه بایدآن را اصلاح کنیم و راه علمی برای ارتقاء اخلاق و نشاط پیدا کنیم. عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. در اول انقلاب فردی می‌گفت که باید برای این‌که زن و مرد در کنار هم در پیاده‌رو راه نروند، در آنجا دیوار بکشیم.


راهی جز اقناع نسل جوان نداریم
روحانی خاطرنشان کرد: عده‌ای در اول انقلاب به دنبال ایجاد دیوار در کلاس‌ها برای جدایی دخترها و پسرها بودند که امام (ره) وقتی متوجه این مسأله شد بسیار عصبانی شد. به نظر من این بحث‌ها سخیف کردن دین اسلام است. دین ما دین مشکلات و سختی‌ها نیست و این‌همه پیچیدگی ندارد.
وی در ادامه با بیان این‌که ما باید ابتدا معروف را در جامعه ایجاد کنیم بعد آن را امر کنیم، خاطرنشان کرد: در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد، ما باید نسل جوان را اقناع کنیم، ولی ما فقط دیوار و فیلتر را یاد گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم همه مشکلات با این دو حل می شود! دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر. کاری جز این نکردیم،. شما فیلتر می‌کنید، او فیلترشکن درست می‌کند. اگر سلامت راه علمی دارد، فرهنگ و مبارزه با فساد هم راه علمی دارد.
روحانی درپایان با تأکید بر این‌که در نوشتن مقاله باید به دنبال راه‌حل باشیم، گفت: علمی که هم تن و هم جسم و هم روان را پرنشاط می‌کند جامعه را اصلاح خواهد کرد وباعث توسعه می‌شود.


پیروزی دولت تدبیر و امید مرهون سیاست‌ورزی خردورزانه اصلاح طلبان بود
به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» قبل از صحبت‌های رییس جمهوری سه تن از اعضای حاضر در جلسه به نمایندگی از برگزیدگان استان به بیان نظرات، پیشنهادات و درخواست‌های خود از دکتر روحانی پرداختند. در این جلسه دکتر سید حسن علم الهدایی و دکتر علیرضا کوچکی به نمایندگی از جامعه علمی به بیان دغدغه‌های خود درباره مسائل روز و مشکلات حال حاضر استان خراسان پرداختند.
معصومه ریاحی، دبیر کمیسیون بانوان استانداری خراسان رضوی در دولت سیدمحمد خاتمی، در ادامه اظهار کرد: در این مراسم بنده نکاتی را بیان می کنم که شاید بتوان گفت شکر نعمت باشد. وی گفت: پیروزی دولت تدبیر و امید مرهون سیاست‌ورزی خردورزانه و اثبات بلوغ سیاسی اصلاح طلبان بود و منافع ملی را بر منافع جناحی ارجحیت داد که مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت که این امر باید مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: همه بر این باوریم که باید از سیاست‌های رئیس جمهور در عرصه سیاست های داخلی و خارجی حمایت کنیم و همان طور که مقام‌معظم رهبری فرموده‌اند باید همه دولت را یاری کنند تا دولت تدبیر و امید بتواند آوارهای باقی مانده قبلی را از روی کشور بردارد.
ریاحی افزود: کسانی می توانند دولت را همراهی کنند که به برنامه های دولت تدبیر و امید اعتماد داشته باشند.دولت برای حفظ دستاوردهایش، ماندگاریش و عمل کردن وعده هایی که به مردم داده است، بی نیاز از توانمندی و سلامت مدیران اصلاح طلب نیست، فضای امید و آرامش را مواظبت کنید. وی با اشاره به انجام نگرفتن تغییرات لازم در سطح مدیران اظهار کرد: این مورد باید به‌جد پیگیری شود تا جناح پیروز بتواند پاسخگوی مطالبات مردمی که به تغییر، رای دادند نیزباشد. او ادامه داد: شما منتقدین را مانند سیره اصلاح طلبان عزیز می شمارید و خوشبختانه دامنه افراد خودی را گسترده نگه داشته اید مگر کسانی که علیه منافع ملی حرکت کنند.
ریاحی گفت: برای موفقیت در این زمینه لزوم برنامه ریزی جدی حس می شود و باید با دقت نظر خاصی در این زمینه اقدام کرد. او اظهار کرد: ما به صورت شفاف و صریح از شما می خواهیم که از توانایی های زنان فرهیخته هرچه بهتر و بیشتر استفاده کنید و شرایطی را رقم بزنید که آنها بتوانند هرچه بهتر و بیشتر در خدمت جامعه باشند. اعتماد به نیروی انسانی جوان واستفاده از مدیران زبده و عملگرا دیگر توقعی است که ما از دولت تدبیر و امید داریم.



رییس جمهوری در دیدار با ایثارگران خراسان:
فرهنگ ایثارگری باید جاودانه بماند
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی درجمع ایثارگران خراسان رضوی درسالن صبای صدا و سیما اظهار کرد: ایثارگری یک فرهنگ است؛ فرهنگی که صرفا مخصوص دوران جنگ و جهاد نیست و باید جاودانه بماند. وی گفت: ایثارگر نه برای جناح و حزب که برای آرمان و اهداف بلندش و برای اسلام، عزت و شرف مردم، ایستادگی و مقاومت می کند و هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای هیچ جناحی نخواهد کرد، حتی اگر علاقه به جناحی هم داشته باشد خالی از اشکال است.
دکتر روحانی گفت: آن روز ما پیام امام خمینی را شنیدیم، اجرا و عمل کردیم و در مسیر جهاد حرکت کردیم و خداوند در دنیا عزت و پیروزی را به ما داد و رزمندگان ما با فداکاری‌های خود، عزت، شرف، شکوه و سربلندی را به دامان این ملت گذاشتند.
دکتر روحانی عنوان کرد: قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری را با وجود اینکه سال‌ها مانده بود و خاک می‌خورد از قفسه درآوردیم، بوسیدیم و خاک‌هایش را زدودیم و بر سینه گذاشتیم و برای اجرا به دست مجریان سپردیم. وی افزود: برخی از بدهی‌های ایثارگران را که از سال‌ها پیش مانده بود، پرداخت کردیم و بقیه را هم پرداخت و این قانون را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.
روحانی ادامه داد: البته دولت در شرایطی قرار دارد که تحریم‌ها هنوز جاری است و یک سال زمان برای اینکه بتوانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم کم است. اما وظیفه ما ایجاب می‌کند تا از ایثارگران حمایت کنیم و انشاالله قانون خدمات جامع ایثارگری را از شهریورماه و مهرماه اجرایی می‌کنیم.