6 نکته ارتباط مالی با فرزندان
آیا تاکنون، درباره موضوعات مالی با فرزندان خود صحبت کرده‌اید؟ تعطیلات آخر هفته، زمان مناسبی است که با اعضای خانواده در خصوص مسائل مالی مشورت کنید، اما این صحبت‌ها همیشه راحت نیست. دراین مطلب نکاتی در خصوص ایجاد ارتباط بهتر با اعضای خانواده مطرح شده است. این روش‌ها، می‌تواند الگوهای عملی مناسبی را برای شروع گفتمان مالی ایجاد کند.

موضوع را پیچیده نکنید
برقراری ارتباط مناسب در خانواده، یکی از بخش‌های مهم از طرح موفق مالی است. باید در نظر داشت که احتمال دارد روزی اعضای خانواده، زمام دارایی‌های شما را در اختیار گیرند. همچنین این امکان وجود دارد برای افزایش دارایی خود، به مشارکت آنها نیاز داشته باشید. این موضوع می‌تواند کمی تهدیدآمیز باشد، اگر کسی از اعضای خانواده بدون دانش و مهارت قبلی درگیر مسائل مالی شما شود. به یاد داشته باشید که با حفظ آرامش باید پیوندی میان اموال، خانواده و دارایی‌های خود ایجاد کنید. در بعضی اعیاد سنتی و جشن‌های خانوادگی تمام اعضا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این زمان می‌توان تلویزیون نگاه کرد، غذا خورد و از همه مهم‌تر آن‌که درباره طرح‌های مالی آتی خانواده، با یکدیگر گفت‌وگو کرد.

با توضیح اصول اولیه، شروع کنید
بهترین نقطه شروع برای صحبت کردن با خانواده این است که به سادگی آنها را از طرح مالی خود آگاه کنید و از آنها درخواست کنید که در این طرح مشارکت کنند. همچنین یک ایده مناسب این است که نقش اعضا و ارتباط‌های کلیدی میان آنها را مشخص کنید. در خصوص نقش هر یک از اعضا که به شما کمک می‌کنند، توضیح کامل داده و وی را متوجه اهمیت موضوع کنید. ما نقش اعضا را مشخص می‌کنیم و وقتی که آمادگی داشتند، کارها را واگذار خواهیم کرد. برای انتقال بهتر موضوع به اعضا از برخی جملات کلیدی استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال، توضیح دهید که برنامه‌ریز مسائل مالی خانواده چه کسی است و ما برای مسائل مالی از چه افرادی کمک می‌گیریم یا اینکه بیمه‌ای که ما استفاده می‌کنیم چه مزایا و معایبی دارد؟ همچنین اینکه برای دارایی‌های خانوادگی مانند املاک از چه موسسه مشاوره‌ای استفاده می‌کنیم و نقش اعضای خانواده برای نگهداری و گسترش این دارایی‌ها به چه شکلی است. پس از طرح موضوع با پرسش‌های کلیدی اعضای خانواده را درگیر کنید؛ سوالی یا نگرانی درباره طرح‌های مالی دارید؟ آیا در خصوص طرح‌های مالی ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد؟ شما در مسیر توسعه مالی خانواده چه نقشی را می‌توانید برعهده بگیرید. باید یادآوری کرد که ارائه جزئیات را به زمان دیگری موکول کنید. برای گفت‌وگوی اولیه، لازم است که قدم اول را در جای مناسبش بردارید. پس از این و با گذشت زمان، شما می‌توانید اعتماد افراد خانواده را برای کمک در مسائل مالی جلب کنید. همچنین سعی کنید پلی میان اعضای خانواده و مشاوران مالی خانواده ایجاد کنید.

اهداف بازنشستگی را تشریح کنید
آیا اعضای خانواده شما از اهدافتان در دوره بازنشستگی اطلاعی دارند؟ اینکه شما بخواهید به مکان‌های مختلف دنیا سفر کنید، عضویت داوطلبانه در یکی از انجمن‌های خیریه را بر عهده بگیرید یا اینکه وقت بیشتری را با خانواده و دوستان سپری کنید. اهداف اصلی شما، می‌تواند به بحث‌ها و طرح‌های مالی‌تان، جهت دهد. برای مثال «مسیری که ما برای طرحی ارائه کردیم و جریان‌های مالی را بر اساس آن تنظیم کردیم» این یک راه مناسب است برای اینکه نگرانی بچه‌ها را از خرج‌های اضافی پدر و مادر کاهش دهیم. گفت‌وگو در این خصوص نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد. اگر در این خصوص با اعضای خانواده گفت‌وگو نکنیم، این اهداف می‌تواند در برخی از مواقع به یکی از مشکل‌های بزرگ هر خانواده‌ای تبدیل شود. گفت‌وگو را از امروز شروع کنید، هرچند اگر با واقعیت‌های زندگی شما فاصله زیادی داشته باشد.

نقش افراد خانواده را روشن کنید
این موضوع مهم است که قبل از انجام کارها، نقش‌های هریک از بچه‌ها را در خانواده روشن کنید. شما می‌توانید نقش‌هایی مانند وکالت‌نامه مالی یا وکالت‌نامه در امور درمانی و بهداشت را به بچه‌های خود اعطا کنید. می‌توانید یکی از بچه‌ها را که بزرگ‌تر است مسوول اداره املاک و دارایی‌های با ارزش کنید یا اینکه وکالت دهید که کارهای مالی خانواده را با نظارت شما انجام دهد. همچنین می‌توانید وظایف درمانی و بهداشتی را به فردی محول کنید که مسوولیت پذیری بیشتری در خانواده دارد. با این کار فرزندان نوجوان را نیز می‌توانید درگیر کنید.

وظایف فرزندان را یادآوری کنید
ارتباط یک خیابان دو طرفه است. فراموش نکنید که از فرزندان بزرگ خود درباره طرح‌های آینده‌شان سوال بپرسید. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شیوه نگرش نسل بعدی به مسائل مالی با شیوه نگرش شما یکسان باشد. همچنین هزینه‌های آنها نیز بر اساس هزینه‌های زندگی شما تنظیم شود. در دنیای امروز هزینه‌های زندگی و تحصیل به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما درآمدهای یک شغل متناسب با آن افزایش پیدا نکرده است. برای همه اینها نیاز به یک برنامه جامع است که شما تجربه‌های خود را در زمینه مالی برای آینده فرزندانتان تشریح کنید و آنها را تشویق کنید که زودتر وارد محاسبات مالی برای خانواده و در زندگی شخصی شوند.

برای مشارکت درخواست کنید
صحبت کردن در مورد امور مالی خانواده کار آسانی نیست. به همین دلیل است که اکثر خانواده‌ها از طرح موضوع میان افراد اجتناب می‌کنند و فکر می‌کنند این موضوع باعث ناراحتی می‌شود، اما باید تاکید کرد که به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی در یک خانواده، ریسک‌های مالی را در آینده برای این خانواده کاهش می‌دهد. صحبت کردن در خصوص طرح‌های مالی با افراد خانواده نیاز به یک نرم‌افزار پیچیده ندارد، بلکه لازم است زبان گفت‌وگو با فرزندان را پیدا کنید. یکی از بهترین ابزارها این است که شما در خصوص طرح‌های مالی فعلی صحبت کنید اگر می‌خواهید که آنها وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند. اطلاعات دقیقی از طرح‌ها و برنامه‌های مالی خود ارائه دهید. مطمئن باشید که آنها با درک دانش امروزی می‌توانند بهترین همکار در این مسیر باشند. در یک جمله باید گفت: به افراد خانواده خود در مسائل مالی اعتماد کنید و از این اعتماد، بهره ببرید.

نویسنده: باب کارول
منبع: ‌شورای سرمایه‌گذاری کارنگی