سهم خواهی شرکت ها از قطب ماشین آلات سنگین کشور
دنیای اقتصاد: هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته با حضور دکتر مجیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و مهندس دادخواه معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گشایش یافت.

در این دوره بیش از 40 مشارکت کننده از استان های تهران، اصفهان، مرکزی، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، یزد و کرمان و نیز نمایندگی های کشورهای آلمان، چین، کره جنوبی و ترکیه در فضایی به مساحت پنج هزار مترمربع به ارایه دستاوردهای خود پرداختند.
ماشین آلاتی از قبیل بیل، لودر، گریدر، بولدوزر، پمپ بتن، سنگ شکن و چکش هیدرولیکی انواع تجهیزاتی است که در این نمایشگاه عرضه شده است. همچنین حضور برندهای هیوندای، نیوهلند، سانی، کوماتسو، ایستا، لیوگانگ، سانواردو و شانتویی از نقاط قوت این نمایشگاه قلمداد می شود.

ضایعات معدنی کشور، بیش از استاندارد جهانی
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با انتقاد از اینکه ضایعات معدنی کشور بیش از استاندارد جهانی است، گفت: مشکلات بخش معدن با تجهیزات نوین و دانش به روز رفع می شود و بانک ها باید در این زمینه از بخش خصوصی حمایت کنند.
محمد مجیری اظهار کرد: پِرت و ضایعات عملیات معدن کاری در کشور بیش از استاندارد جهانی است و باید برای رفع این مشکل و پیشرفت بهتر از دو راهکار به کارگیری تجهیزات نوین و هم چنین دانش فنی به روز استفاده کنیم. وی افزود: البته بانک ها نیز باید به کمک بخش خصوصی در عرصه راهسازی و معدن کاری بیایند چرا که این بخش با مشکل تأمین سرمایه در گردش مواجه است.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به توان بالای معدن کاران و راهسازان استان اصفهان در سطح کشوری، ادامه داد: این نمایشگاه هر سال از نظر ارایه تجهیزات و ماشین آلات به روزتر می شود و برگزاری آن آثار خوب و کارسازی برای فعالان این حوزه ها به دنبال خواهد داشت؛ چرا که به صورت تخصصی اجرا می شود.
مجیری، آثار تحریم غرب را برای هر دو بخش خصوصی و دولتی زیان بار دانست و تصریح کرد: اساساً تحریم ها و رکود اقتصادی در سال های گذشته مانعی برای نوسازی تکنولوژی و تجهیزات معدنی و راهسازی در کشور شد، اما با لغو تحریم ها از اوایل سال آینده شاهد رشد و شکوفایی در تولید و اشتغال کشور خواهیم بود.

خریداران دست نگه داشته اند
همچنین مدیر برگزاری نمایشگاه به ایسنا گفت: در این دوره ۵۰ غرفه در اختیار نمایندگی شرکت های داخلی و خارجی عرصه صنایع راهسازی، معدنی و ... قرار گرفته است. البته ۸۰ درصد غرفه ها از نمایندگی شرکت های آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه و کره جنوبی است.
نعمت اللهی با یادآوری اینکه امسال اجازه حضور نمایندگی ماشین آلات ساختمانی و عمرانی را نیز صادر کرده ایم، ادامه داد: بیست درصد غرفه های مربوط به شرکت کنندگان داخلی نیز شامل تولید کنندگان بیل مکانیکی، بَکهو، لودر و ... بوده است. سرپرست فروش و بازاریابی شرکت پرشیا جنوب، اظهار کرد: با اجرایی شدن برجام و شرایط پساتحریم، نباید انتظار رفع رکود و باز شدن قفل بازار ماشین آلات سنگین را در کوتاه مدت داشت.

عباس حق بین، یکی از مشارکت کنندگان هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته که در زمینه ماشین آلات سنگین از جمله ماشین های راهسازی و راهداری فعالیت می کند، افزود: مشتریان و خریداران انواع ماشین آلات سنگین با به اوج رسیدن روند مذاکرات هسته ای ایران، از خرید دست نگه داشته اند و در انتظار نتیجه نهایی مذاکرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و قیمت ها هستند. وی تأکید کرد: بودجه عمرانی کشور در سال جاری رشد چندانی نداشته و بیشتر خریداران ماشین آلات سنگین، پیمانکارانی هستند که از دولت مطالبات مالی سنگینی دارند و همین امر بر قدرت خرید آن ها تأثیر منفی داشته است. وی پیش بینی کرد: این شرایط رکود همچنان تا آغاز سال 95 ادامه خواهد یافت و حتی با وجود رفع برخی تحریم ها، تأثیر شرایط پساتحریم بر بازار ماشین آلات سنگین و
قیمت ها، روانی و مقطعی خواهد بود. وی اضافه کرد: تا سال آینده نمی توان برند جدیدی از ماشین آلات سنگین را به کشور وارد کرد و بعد از آن نیز با توجه به تصمیم گیری های دولت برای تک نرخی کردن نرخ ارز و برداشتن ارز مبادلاتی که هم اکنون واردات ماشین آلات سنگین با اتکا به آن صورت می گیرد، قیمت ها نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش نیز خواهد داشت.
حق بین گفت: در آینده با وارد شدن برندهای جدید و متنوع ماشین آلات سنگین به کشور، احتمالاً شرایط رقابتی خواهد شد؛ البته رقابت مذکور بین برندهای ژاپنی و کره ای خواهد بود و برندهای چینی به دلیل تفاوت قیمت با دو برند مذکور با آن ها رقابت نخواهند داشت. وی با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته از 1 تا 5 مهر ماه در اصفهان گفت: حضور در نمایشگاه امسال هشتمین حضور ما بود و خوشبختانه این نمایشگاه هر سال همچون قطعه های پازل کامل تر شده است. وی با اشاره به اینکه فضای نمایشگاه اصفهان برای برگزاری این نمایشگاه فضای محدودی است، افزود: در صورت در اختیار داشتن فضاهای بیشتر می توان بحث همایش ها و کنفرانس های جانبی را نیز بیشتر مورد توجه قرار داد.
حق بین تأکید کرد: اصفهان قطب ماشین آلات سنگین کشور محسوب می شود و به دست آوردن سهمی هر چند کوچک از بازار این استان برای شرکت ها مهم است.

مطالبات سنگین پیمانکاران از دولت
معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز اظهار کرد: نمایشگاه امسال از سطح کیفی خوب و قابل قبولی برخوردار است اما این صنعت نیازمند اطلاع رسانی بیشتری است. فرزاد دادخواه افزود: پیمانکاران به ویژه پیمانکاران همکار در زمینه پروژه های شهرداری باید به این نمایشگاه ورود کنند.
وی با اشاره به اینکه شرکت های فعال در زمینه ماشین آلات سنگین ساختمانی و معدنی و راهسازی مطالبات مالی معوقه زیادی از سفارش دهندگان خود دارند، گفت: استفاده کنندگان اصلی این ماشین آلات و مجریان طرح های عمرانی کشور معمولاً بخش دولتی است که به دلیل مشکلات اعتباری همچنان معوقات مالی به این شرکت ها دارند و شرکت ها را در تهیه ماشین آلات سنگین از کشورهای مطرحی چون ژاپن دچار مشکل کرده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس شرکت های وارد کننده ماشین آلات راهسازی، راهداری و معدنی بیشتر از کشور چین ماشین وارد می کنند که قیمت ارزان تری دارد، اما بالطبع کیفیت چندانی ندارد.
به گفته وی دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دیزل که در تاریخ ۱۳ تا ۱۷ مهرماه برگزار خواهد شد می تواند حلقه مکمل نمایشگاه ماشین آلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته باشد.