نهضتی برای معرفی اقتصاد  ایران

حسین وثوقی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

رئیس فعال اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران هفته گذشته از فعالان بخش خصوصی و به‌صورت عام ایرانیان خواست با فعالیت بیش از پیش در فضای مجازی و بهره‌گیری از فنون و روش‌های نوین اینترنتی نهضتی را برای معرفی ایران و مخصوصا اقتصاد ایران آغاز کنند. این درخواست به نوعی ماحصل تجربه بخش خصوصی از فضای پسابرجام و عدم توفیق کامل آن در رونق بخشیدن به اقتصاد کشور در بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی است اکثر فعالان بخش خصوصی در سفرهای تجاری خود شاهد عدم آشنایی کافی مردم کشورهای جهان ابتدا درخصوص ایران و دوم درخصوص مشخصات و مختصات اقتصاد ایران هستند. این حرکت با توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌های اقتصادی ایران می‌تواند استفاده مفیدی از فناوری روز برای کشور رقم بزند.

 

این نهضت برخی مقدمات نیاز دارد که باید به آن پرداخت، مشکل فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی معروف در ایران از آن جمله است. محدودیتی که در مقایسه با آزادی سایر شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت در ایران دیگر توجیهی ندارد. می‌دانیم که بیشتر تبادلات داده‌ای شبکه‌های مجازی در سه مجموعه فیس‌بوک، توییتر و لینکدین صورت می‌گیرد و براساس آمار ۷۰ درصد این تبادلات را شامل می‌شود ولی دسترسی به دو شبکه اول در ایران الان مقدور نیست بنابراین براساس همان منطقی که اکنون بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در کشور آزاد هستند رفع محدودیت این شبکه‌ها از پیش‌شرط‌های توفیق برای تحقق درخواست رئیس اتاق ایران است. از سوی دیگر سال‌های تحریم تجار کشور را به محدود شدن در بازارهای منطقه‌ای واداشته است که مشکل ارتباط زبانی با آنها با بهره‌گیری از هموطنان ترک، عرب، کرد، ترکمن و بلوچ حل شده است اکنون برای حضـــور در بازارهای جهانی و با توجه به سرمایه‌گذاری زیادی که در آموزش زبان‌های بین‌المللی شده است ارتقای این آموزش‌ها به زبان تخصصی بازرگانی هم در سایه آموزش و هم در اشاعه آنها در داخل کشور و استفاده بیش از پیش برای ورزیدگی تجار در به‌کارگیری زبان انگلیسی مخصوصا در نوشتار پیش شرط دیگر موضوع است.

تجربه تاریخی به ما آموخته است که تجارت بهترین روش شناساندن ایران به جهانیان بوده است. جاده ابریشم که ایران عمده‌ترین سهم را در اقتصاد و جغرافیای آن داشت و اشاعه اسلام و فرهنگ ایرانی در آسیای جنوب شرقی که به شهادت تاریخ نتیجه حضور بازرگانان ایرانی در این مناطق بوده است و سابقه بسیار دیرین حضور ایران در کشورهای اروپایی با پرچم فرش ایران نشان می‌دهد که بازرگانی ظرفیت ویژه‌ای برای شناساندن ایران دارد.بر این اساس حمایت‌های ویژه دولت از بازرگانان و تولید‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همایش‌های اقتصادی در سراسر دنیا بهترین روش برای شناساندن ایران محسوب می‌شود در این خصوص اتاق ایران وظیفه دارد رویکرد خود را درخصوص بند هـ ماده ۵ قانون تشکیل اتاق بازرگانی که «تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اتاق در چارچوب سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» از وظایف و اختیارات اتاق بر می شمارد، به‌صورت شفاف اعلام کند و برنامه‌های سه سال آینده اتاق برای تحقق این بند از وظیفه‌های قانونی خود را تدوین و اجرا نماید.

اما آنچه در این میان به‌عنوان زیر ساخت محسوب می‌شود تهیه و انتشار آمارهای مورد نیاز فعالان اقتصادی خارجی برای تصمیم‌گیری درست است. در ماده ۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مرکز آمار ایران موظف است با تهیه برنامه ملی آماری کشور ترتیبی اتخاذ کند تا: « اطلاعات آماری مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران در پایگاه اطلاعات آماری کشور به شکل مستمر و روزآمد ارائه شود.» بنابراین این تکلیف قانونی باید از سوی جامعه مدنی بخش خصوصی و به ویژه اتاق ایران هم به‌عنوان نماینده قانونی بخش خصوصی و هم با توجه به بند ط ماده ۵ قانون اتاق به‌صورت مستمر و با صدای بلند از دولت مطالبه گردد. برای توفیق این نهضت فعالیت سه گروه اساسی و کارساز به نظر می‌رسد. ابتدا دولت براساس قوانین موضوعه در این خصوص وظیفه قانونی دارد و هم با توجه به شرایط خاص اقتصاد در این روزها و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مجبور به ایجاد رونق در اقتصاد است که با توجه به نوسان قیمت نفت و رکود طولانی داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایجاد رونق نقش ویژه‌ای می‌تواند داشته باشد. دوم هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور که اکنون ظرفیت فوق‌العاده در سطح بین‌المللی دارند و ضمن حضور در بسیاری از مراجع اقتصادی و سیاسی و علمی دنیا به‌عنوان میانجی و واسطه تعامل ایران با جهان می‌توانند عمل کنند این ظرفیت فوق‌العاده که می‌تواند مزیت کشور در نیروی انسانی مورد نیاز برای شناساندن میهن خود باشند.

گروه سوم همان فعالان بخش خصوصی هستند که در خط مقدم تماس با اقتصاد بین‌المللی قراردارند که با تسلط به فضای داخلی اقتصاد و آشنایی با اقتصاد بین‌الملل کاربردی‌ترین اطلاعات اقتصادی را می‌توانند تهیه کنند و در اختیار علاقه‌مندان به حضور در اقتصاد ایران قرار دهند. در پایان پیشنهاد می‌شود اتاق ایران جامعه هدف این درخواست رئیس اتاق یعنی جوانان کارآفرین را که هم در عرصه کار‌آفرینی و اقتصاد فعال هستند و هم با شبکه‌های اجتماعی و ترفندها و روش‌های آن بیشتر آشنا هستند مدنظر قرار دهد و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتشار نتایج اولیه آن هر چه سریع‌تر وارد جنبش هشتگ iraneconomy# شود.

نهضتی برای معرفی اقتصاد ایران