با پایین آمدن قیمت مسکن در تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ طی 5 ماه اخیر، اگر چه سطح جدید نرخ‌ها هنوز همخوانی منطقی با متوسط توان خرید متقاضیان مسکن پیدا نکرده، اما عوامل واسطه‌گر در بازار ملک تلاش می‌کنند تاثیر افت قیمت‌ها را زودتر از آنکه رخ دهد، القا کنند.
تحقیقات میدانی در این باره نشان می‌دهد: در حال حاضر حجم معاملات مسکن تغییر آنچنانی در مقایسه با نیمه اول امسال پیدا نکرده است که این نشان‌دهنده اثربخش‌ نبودن کاهش‌قیمت لااقل در هفته‌های اخیر بوده است، این در حالی است که مشاوران‌املاک از بازگشت خریداران به صحنه معاملات و حتی افزایش خرید و فروش آپارتمان خبر می‌دهند.در این بین، آنچه می‌تواند بین ادعای تداوم رکود یا شروع رونق در معاملات مسکن مهم باشد، بررسی قدرت خرید مسکن است.
در ماه‌های اخیر به‌رغم کاهش جزیی قیمت مسکن -۱۱ درصد کاهش طی ۴ ماه منتهی به مهرماه- قدرت خرید متقاضیان هیچ تغییری پیدا نکرد به‌طوری‌که نه میزان وام خرید افزایش پیدا کرد و نه اینکه سطح دستمزدها بالا رفت.
به این ترتیب با توجه به فاصله حداقل دو برابری بین قدرت خرید مسکن و قیمت مسکن، کاهش اخیر نرخ‌ها چون هنوز نتوانسته این فاصله را تاحد قابل توجهی کاهش دهد، نمی‌توان انتظار رونق گرفتن معاملات را داشت.
با این حال رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت، اعلام کرد: خرید و فروش مسکن نسبت به چند ماه قبل رونق گرفته است.
مصطفی قلی خسروی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در حال حاضر به سطح مناسبی رسیده، معتقد است: بعد از توافق ژنو بازار مسکن روند خوبی به خود گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری قیمت مسکن افزایش نیابد.
رییس اتحادیه املاک همچنین افزود: آمارهای سامانه رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد روند خرید و فروش مسکن در کشور با توجه به آمارهای موجود حاکی از رفتن به سمت رونق است. پیش‌تر میزان خرید و فروش مسکن در کشور، روزانه به کمتر از ۳ هزار فقره معامله کاهش پیدا کرده بود، اما در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که این میزان با یک رشد نسبی به ۶ هزار معامله مسکن در کشور رسیده است.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خاطرنشان کرد: مطمئنا بعد از توافق ژنو به نوعی به یک ثبات سیاسی رسیده‌ایم و ثبات اقتصادی همواره بعد از ثبات سیاسی به وجود می‌آید، حال با این وضعیت سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا با این وضعیت بازار مسکن پیشنهاد می‌کنید که مردم به خرید مسکن اقدام کنند، گفت: ما نمی‌توانیم به مردم پیشنهاد کنیم که مسکن بخرند یا نخرند چونکه مردم خود به خوبی روند کار را می‌دانند.
در رابطه با وضعیت کنونی بازار مسکن و اینکه معاملات رونق گرفته یا کماکان در رکود است، مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی نیز معتقد است: رکود ایجاد شده در بازار مسکن متوجه مسکن آزاد است.
حسین عبده‌تبریزی گفت: کسانی که می‌گویند در بازار معاملات مسکن رکود ایجاد شده منظورشان بازار مسکن آزاد است که این اتفاق خوشایندی است، چرا که از سفته بازی در این بازار ممانعت می‌شود، این درحالی است که رونق بر بازار مسکن مصرفی حاکم است.
عبده تبریزی در بخش دیگری از اظهارات خود از ضرورت تعریف سازوکاری برای تشویق ساکنان کلان شهرها به سمت حومه نشینی خبرداد و اظهار کرد: برای تشویق مردم به حومه‌نشینی لازم است که شبکه حمل‌ونقل شهرهای حومه کلان شهرها تقویت شود که این امر باعث می شود بسیاری از مردم به جای زندگی در کلان شهرهای آلوده و پرهزینه به سمت حومه‌های شهرها گرایش پیدا کنند.
همچنین رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن و معاون وزیر راه‌شهرسازی نیز برای خارج کردن بازار مصرفی مسکن از رکود، گفت: دولت به دنبال آن است که توان خرید مردم را با افزایش سقف تسهیلات افزایش دهد.
محمد پژمان افزود: اگر برنامه دولت برای افزایش سقف تسهیلات مسکن باشد برای اینکه بازار مسکن دچار التهاب و تورم نشود باید با کمک اقتصاددانان برنامه‌ریزی انجام شود و بهترین راهکار برای کنترل تورم به اجرا برسد.
وی با بیان اینکه می‌توان با تمهیداتی از افزایش تورم جلوگیری کرد، بیان کرد: دولت به دنبال این است که توان خرید مردم را با افزایش سقف تسهیلات افزایش دهد.
رییس سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص راهکارهای دولت برای افزایش سقف وام مسکن و کنترل قیمت‌ها، اظهار کرد: همه بخش‌های کشور به شکل متوازن با یکدیگر کار می‌کنند، بنابراین ممکن است که رونق در یک بخشی در بخش دیگر هم تاثیر بگذارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به حجم نقدینگی در کشور اگر در عرصه‌های دیگر اقتصادی مانند بخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات رکود ایجاد شود همه سرمایه‌ها از بخش‌های دیگر اقتصادی وارد حوزه مسکن می‌شود که درنهایت سوداگری را در بازار مسکن به‌وجود می‌آورد.