سبقت «دمنده» با طرح توسعه
شرکت تولیدی و صنعتی «دمنده» در حال حاضر هم به یمن تکنولوژی و کیفیت تولید دستگاههای هواکش و فن‌های سرمایشی و گرمایشی و صنعت الکترود یک واحد ممتاز صنعتی و مثال زدنی است، با این حال مدیریت این شرکت به موقعیت فعلی راضی نیست، به طوری که از مدت‌ها پیش به اجرای طرح توسعه همت گماشته تا هم سیستم تولید را به موازات پیشرفت تکنولوژی و فناوری جهانی در این صنعت دگرگون سازد و هم با توسعه فیزیکی کارخانه فضایی وسیع در اختیار تولید قرار داده و تولید را تنوع بیشتر بخشد. احمد بستانچی پیشکسوت صنعت کشور و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت دمنده که هفته پیش میزبان محمدرضا مس‌فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بود، در این دیدار با افتخار از عملکرد خود به عنوان یک صنعتگر باسابقه دفاع کرد و با یادآوری روزهای نخست ورودش به این صنعت در سال 1346 که با ابتدایی ترین نوع تکنولوژی موفق به ساخت و عرضه هواکش‌های پرطرفدار بازار شده بود، صراحتا از عزم خود برای تبدیل برند دمنده به معتبرترین و عظیم ترین تولیدکننده سیستم‌های الکتروموتور و فن‌های سرمایشی و گرمایشی در خاورمیانه سخن گفت و تصریح کرد: وی هرگز به وضع موجود راضی نبوده و راضی نخواهد بود و هدف از اجرای «طرح توسعه» را گامی‌برای رسیدن به نقطه مطلوب دانست.
فاز اول این طرح بزرگ در حال حاضر در زمینی به وسعت ۱۳ هکتار و با ساخت ۱۲ سالن در شهرک صنعتی عباس آباد اجرا شده و قرار است به ماشین‌های خریداری شده از آلمان تجهیز شود . این ماشین‌های جدید و پیشرفته امکان تولید موتور خنک کننده‌ها و گرم کننده‌های فن‌های پیشرفته و محصولات تهویه ای و برخی اقلام سرمایشی و گرمایشی را فراهم خواهد ساخت.
به گفته بستانچی، در فاز اول طرح توسعه، که اینک در مرحله پایانی است، خطوط تولیدی دمنده از کارخانه قبلی واقع در خاتون آباد به کارخانه جدید در شهرک صنعتی عباس آباد منتقل و با افزودن ماشین آلات جدید 12 سالن با 1000 کارگر زیر بار تولید می‌رود،که بخشی از آن عملی شده وبه طور آزمایشی مورد بهره‌برداری واقع شده است. سپس در مراحل بعد فاز دوم و سوم طرح توسعه اجرا می‌شود که طی آن با تکمیل طبقات 3 گانه هرکدام از سالنها مجموعا 36 سالن در خدمت تولید قرار می‌گیرد که در این مرحله کارخانه برای 3 هزار کارگر و متخصص و مهندس اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد . فازهای دوم و سوم که در حال حاضر با سرعت لازم اجرا می‌شود طبق برنامه ریزی مدیریت شرکت در سال 1398 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

تولید ۱۳۰ مدل فن‌های پیشرفته
شرکت صنعتی دمنده که به عنوان یک شخصیت حقوقی در سال ۱۳۶۳ به ثبت رسیده و سپس فعالیتهای تولیدی خود را در منطقه پامنار تهران آغاز کرده، در حال حاضر ۱۳۰ مدل فن‌های پیشرفته خانگی، صنعتی و تاسیساتی تولید می‌کند که همگی دارای نشان ایمنی از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.
این شرکت که زائیده ابتکار عمل و تجربیات شخصی احمد بستانچی است از سال 1346 در قالب شخصیت حقیقی به ساخت و تولید انواع فن‌ها پرداخته و به یمن شهرت نیک خود در بازار، موفق به ثبت شرکت، شروع فعالیت در قالب شخصیت حقوقی و سپس توسعه گام به گام آن شده است. به طوریکه امروزه هواکش‌های سانتریفیوژ سقفی، مکنده بک وارد و دمند فور وارد، هواکش‌های اکسیال تاسیساتی، صنعتی و خانگی، بلوئر هود و پمپ آب کولر و دیگر محصولات آن در ابعاد و سایزهای مختلف و با قدرت مکندگی مختلف و مشخصات فنی گوناگون، دمنده را به معنای واقعی به یک شرکت مهندسی ساخت این گونه سیستم‌ها تبدیل کرده، تا جایی که حالا کارنامه این شرکت آکنده از گواهینامه‌های معتبر بین المللی و تقدیر نامه‌های گوناگون از مراجع داخلی و جهانی است.

فاز اول توسعه در آستانه افتتاح
به گزارش خبرنگار ما، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضمن تحسین ابتکار عمل مدیریت شرکت دمنده برای احداث چنین تاسیسات عظیم صنعتی که نمونه افتخار آمیز واحدهای صنعتی موجود در سطح کشورمان است، از خطوط جدید وقدیمی‌که از محل کارخانه سابق به محل جدید منتقل شده بازدید کامل کرد و نسبت به تفاوت سطح تکنولوژیک تولید که ماشین آلات جدید در اختیار شرکت قرار می‌دهد، اطلاعاتی کسب کرد.
وی سپس در جلسه ای به اتفاق احمد بستانجی و سایر مدیران دیگر شرکت و مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت و چگونگی پیشبرد طرح و مسائل و مشکلات آن را مورد بررسی قرار داد و زیر و بم‌های موجود در روند پیشرفت امور را از زبان مدیرعامل دمنده گوش کرد.
مدیرعامل دمنده در این نشست، نسبت به عدم همکاری و پیشرفت مطلوب طرح توسط برخی مسئولان خارج از حوزه سازمان متوالی در روند ساده سازی امور تجاری و صنعتی، از جمله واردات مواد اولیه و به ویژه ماشین آلات صنعتی ابراز تاسف کرد و با اشاره به موج واردات مواد اولیه نامرغوب از مبادی بازرگانی مثل چین و حتی ورود کالاهای مشابه ساخته شده با کیفیت‌های نازل و عرضه آن به قیمت ارزان در بازار خاطر نشان کرد که اینگونه واردات بی حد و حصر و بی حساب و کتاب، بدون تردید به کیفیت کالا و درجه ایمنی آنها لطمه می‌زند و جامعه مصرف کشور را با مخاطرات جدی روبرو کرده و به علاوه صنایع موجود را که میلیاردها میلیارد سرمایه ملی را صرف کرده اند با تهدید جدی روبرو می‌سازد.
در پایان این جلسه مس فروش، ضمن بیان این نکته که دولت تدبیر و امید گام به گام درصدد تحقق وعده‌های خود برای سر و سامان دادن امور واردات و رقابت‌های ناسالم بازرگانی است، از پیشرفت‌های اجرایی فاز یک طرح توسعه کارخانه دمنده در شهرک صنعتی عباس آباد ابراز خشنودی کرد و گفت: انتظار می‌رود این فاز در آینده نزدیک با حضور مسئولان ارشد کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد افتتاح رسمی‌قرار گیرد.