جرقه‌ای برای دلگرمی اهالی تئاتر
مهرداد نصرتی برنامه تلویزیونی «مجله تئاتر» به تهیه‌کنندگی نیما دهقان و مجری‌گری و کارشناسی منوچهر اکبرلو کاری از گروه فیلم و نمایش شبکه چهار، چهارشنبه‌های هر هفته ساعت یازده و ربع شب روی آنتن شبکه 4 سیما می‌رود. باز پخش این برنامه شنبه‌ها ساعت یک و نیم بعد از ظهر است. معمولا مجری در برنامه‌های چالشی و گفت‌وگو محور زیر تیغ نگاه مخاطبان و منتقدان قرار می‌گیرد و هر پرسش یا مکث و سکوت او از سوی بینندگان مورد قضاوت و سنجش درست یا اشتباه بودن آن کنش یا واکنش است. از این رو، شاید بتوان توفیق نسبی برنامه‌های چالشی این حوزه را اجرای خوب مجری و کارشناس آن با دعوت از میهمانان و کارشناسان در آن عرصه خاص دانست. یکی از امتیازات چنین برنامه‌هایی را می‌توان، زنده بودن برنامه دانست که به دلیل چالشی بودن موضوع، مخاطب بدون ممیزی مستقیمی از سوی عوامل سازنده برنامه می‌تواند حرف‌های منتقدان و کارشناسان را بشنود. نظرسنجی از مخاطبان را نیز می‌توان یکی از امتیازات این برنامه برشمرد، با توجه به اینکه مخاطبان چنین مجلاتی، قشری خاص هستند بنابراین نظراتشان قابل تامل است.

چه خلأیی باعث شد این برنامه تولید شود و روی آنتن برود؟
درباره تئاتر همواره سوال‌هایی از این دست وجود دارد:جایگاه «تئاتر» در سیاست‌های فرهنگی و هنری کشورمان کجا است؟ اصلا چرا باید به هنر نمایشی «تئاتر» توجه شود؟ کجا باید مسائل صنفی هنرمندان تئاتر طرح شود؟ «مجله تئاتر» شبکه چهار تلاشی در راستای پاسخگویی به این پرسش‌ها و نیز طرح آنها است.
امروز بحث نبود زیرساخت‌ها برای توسعه این هنر، کمبود سالن‌های تئاتر به‌ویژه در شهرستان‌ها، ممیزی آثار نمایشی و حمایت از هنرمندان این عرصه، تنها بخشی از خیل دغدغه‌های این هنر است وقتی هم که سفره دل هنرمندان تئاتر پهن شود، مسائل و مشکلات مبتلابه آن به کوهی از موضوعات قابل طرح و بحث بدل می‌شود که شاید ساعت‌ها بحث در مورد آن موضوع باز هم کافی نباشد اما همین که طرح بحث شود به امید اینکه جرقه ای برای برون رفت از آن مشکل زده شود، موجب دلگرمی اهالی تئاتر و دوستداران این هنر است.
درباره بخش‌های برنامه بیشتر برایمان بگویید.
بخش اصلی مجله تصویری تخصصی تئاتر را گفت‌وگوی محوری آن تشکیل می‌دهد که در کنار آیتم‌های نقد یک تئاتر روی صحنه، معرفی نمایش‌های روی صحنه، معرفی کتاب و... قرار دارد. این مجله تصویری که به صورت هفتگی به مسائل صنفی، حرفه‌ای و تخصصی این هنر و نقد و بررسی آثار روی صحنه تئاتر می‌پردازد، در بخش نقد نمایش‌های روی صحنه با دعوت از کارگردان یا نویسنده آن نمایش، درباره آن صحبت می‌شود. در بخش دیگری از این مجله تصویری، گزارش‌های حوزه تئاتر را می‌بینیم که در آن وضعیت تئاتر در شهرستان‌ها در گفت‌وگو با هنرمندان و پیشکسوتان تئاتری آن شهر بررسی می‌شود. این برنامه هنری گاه ویژه برنامه‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال ویژه برنامه‌های جشنواره تئاتر دفاع مقدس و تئاتر ماه و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که بر آن رویداد فرهنگی خاص متمرکز می‌شود. معرفی و گاه نقد کتاب از دیگر بخش‌های این برنامه است که ضمن معرفی تازه‌های نشر کتاب‌های مرجع مناسب با موضوع هر برنامه را جهت مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه می‌دهد.
مسابقات چه جایگاهی در چنین برنامه‌هایی دارند؟
معمولا مسابقات از بخش‌های جذاب برنامه‌های ترکیبی به شمار می‌روند. در این برنامه نیز یک مسابقه پیامکی گنجانده شده است که در آن بخش‌هایی از یک نمایش یا تئاتر پخش می‌شود و پرسشی چهار گزینه‌ای مرتبط با آن تئاتر مطرح می‌شود که مخاطبان با ارسال پیامک در این مسابقه شرکت خواهند کرد.
اگر منصفانه بخواهید نگاه کنید جایگاه چنین برنامه‌هایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
وجود چنین برنامه‌هایی را می‌توان اتفاقی خوب در فهرست برنامه‌های رسانه ملی دانست چرا که با وجود بی مهری‌هایی که در عرصه‌های نمایشی به‌ویژه تئاتر هست چنین برنامه‌هایی می‌تواند شعله‌ای گرمابخش در جمع هنرمندان و دوستداران این هنر باشد. اگرچه پیشتر در برنامه دو «قدم مانده به صبح» و «دور میز شب» هفته‌ای یک شب به مقوله تئاتر پرداخته می‌شد اما در این برنامه به صورت هفتگی و ویژه با فرمت مجله تصویری به هنر تئاتر پرداخته می‌شود و این نشان از اهمیت هنر تئاتر دارد، هنری که باید به مردم
بازشناسانده شود.
و حرف پایانی؟
آنچه در این بین اهمیت دارد بازشناسی و مرور چندباره اهداف ساخت چنین برنامه‌هایی است قطعا چنین مجلاتی بنا دارند که وضعیت کنونی تئاتر در کشورمان را بهبود بخشند و زمینه‌های آشنایی و علاقه‌مندی مردم با این هنر را توسعه دهند، پس باید توجه داشت که مسیر چنین برنامه‌های چالشی و پیگیرانه‌ای به محاق خصومت‌های شخصی اعضای خانواده تئاتر نرود یا اینکه به تریبونی برای کل کل‌های شخصی بدل نشود همچنان‌که شاهد چنین اتفاقی در برخی از برنامه‌های ترکیبی مشابه در حوزه هنرهای نمایشی هستیم. البته اکثر عوامل و کسانی که در این برنامه حضور دارند در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند و دغدغه‌ها و مسائل این عرصه را خوب می‌شناسند. آنچه نبض حیات چنین مجلات تصویری را در دست دارد، اثربخش بودن آن برنامه در رفع یک مشکل یا حساس کردن مسوولان و مخاطبان نسبت به آن
موضوع است.