روند تغییرات بازارهای مختلف اعم از سکه، مسکن، دلار، سیستم بانکی و بورس نشان می‌دهد تفکر مردم به تدریج از تصمیمات سفته بازانه تغییر کرده و به سمت تصمیمات واقعی‌تر حرکت می‌کند.
طی این مدت نیز شاخص بورس کشور رکوردهای روزانه ثبت کرده و طی سال ۹۲ و در مدتی کوتاه بیش از ۴۵ رکورد را پشت سر گذاشت. این در حالی است که طی مدت ۶ ماه گذشته آنچه اتفاق افتاد تسریع در بهبود بازار سرمایه و تضعیف مداوم بازارهای ارز و سکه بوده و این روند هنوز ادامه دارد. پاسخ به این سوال که آیا باید در بورس سرمایه‌گذاری کرد واضح است؛ آری! پاسخ به این سوال هم از بعد تئوریک ما را به این نتیجه رهنمون می‌کند و هم از منظر وضعیت اقتصادی کشور. البته در این میان برخی موضوعات نیز لازم به بررسی است که در ادامه قابل ذکر است.
از بعد تئوریک، در اقتصادهای بزرگ دنیا و در میان بازارهای پول و سرمایه، آنچه مورد اهمیت است بورس و بازار سرمایه است. اما در کشور ما سیاست‌ها در جهت تقویت بازار پول بوده و این روند همچنان ادامه دارد. توجه به نرخ‌های سود بانکی در مقایسه با نرخ‌های بهره سیستم بانکی جهانی حکایت از آن دارد که نظام بانکی در ایران یک بازار جدی، موازی و تا حد زیادی غیراستاندارد است که با هدایت نقدینگی به این بازار سهم سایر بازارها از جمله بورس را همواره تهدید می‌کند. از منظر وضعیت اقتصادی کشور، اما شرایط برای حضور در بورس فراهم است. با مراجعه به بازدهی بازارهای مختلف نتایج جالبی حاصل می‌شود.
در بازار سکه، سرمایه گذاران در سال جاری متحمل ۳۵ درصد زیان در مدت ۹ ماه شدند و این در حالی است که قیمت دلار نیز در حدود ۱۹ درصد کاهش ارزش را طی همین مدت تجربه کرده است. تحلیلگران و آمار و ارقام بخش مسکن نیز از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ملک در کلانشهرها در همین مدت زمانی حکایت دارند. اما شاخص کل بورس طی این دوره زمانی در حدود ۱۲۰ درصد بازدهی را به ثبت رسانده و سود هنگفتی را عاید آن دسته از فعالان این بازار که انتخاب‌های درستی داشته اند کرده است.
در این میان، مساله دیگر استناد به پیش‌بینی‌ها است. پیش‌بینی اول افت بیشتر بازار طلا در ماه‌های پیش رو است که تحلیل‌های تکنیکال بازار طلا این دو پیش بینی را تقویت می‌کند. در حال حاضر قیمت ۶۹۰ هزار تومان بهای هدف برای این کالا است که در صورت تحقق، مبین زیان ۶۰ درصدی طلا نسبت به فروردین ماه امسال است، به بیان دیگر برای آن دسته از کسانی که فروردین ماه سکه‌های با بهای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به هوای استفاده از افزایش قیمت‌های آتی آن خریداری کرده بودند جز زیان راهی در پیش نیست.
پیش بینی دوم، قیمت دلار است. نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تومانی دلار در بودجه سال جاری به معنای تثبیت نرخ دلار در بازار در همین محدوده است، در حالی‌که مهم‌ترین مشخصه این بازار جز کاهش قیمت، تثبیت بهای این ارز در بازار است. به آن معنا است که انتظار افزایش قیمت در این بازار نمی تواند انگیزه‌های دلالی ایجاد کند.
پیش‌بینی سوم کاهش قیمت در بخش مسکن است. برخی پیش‌بینی‌ها معتقدند قیمت مسکن تا ۲۵ درصد تا پایان سال کاهش می‌یابد، اما سال آینده می‌تواند زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.
اما در بخش بورس همچنان اوضاع «بسامان» است. رکوردهای مهمی در این مدت در بورس به ثبت رسیده و این رکوردها همچنان می‌توانند ادامه داشته باشند. دلیل این موضوع نیز مشخص است؛ پس از نشست ژنو و با مراجعه به مفاد توافق این مذاکرات، گروه‌های خودرویی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بانک‌ها که هم سهم بالایی از بازار را در اختیار دارند و هم مورد اقبال عموم معامله‌گران این بازار در شرایط مساعد اقتصادی قرار دارند، می‌توانند نقش عمده ای را در این بین ایفا کنند. این در حالی است که در سایر گروه‌ها نیز کم و بیش به دلیل تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی و بهبود مناسبات تجاری می‌توان به بهبود روند بازار امیدوارتر از گذشته بود.
بر این اساس، از بعد اقتصادی سرمایه‌گذاری در بورس در ماه‌های پیش رو می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود؛ فرصتی که البته نیازمند بهبود قدرت تحلیلگری برای خرید است.