اینترنت ثابت نسل 4 ایرانسل در 25 استان به بهره‌برداری رسید

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- نسل چهارم اینترنت پرسرعت برای مصارف خانگی و اداری (TDD- LTE) برای اولین بار در ایران به‌صورت همزمان در ۲۵ استان کشور توسط ایرانسل به بهره‎برداری رسید. مدیرعامل ایرانسل در آیین بهره‎برداری از اینترنت نسل چهارم، اینترنت ثابت یا TDD-LTE را آخرین نسل اینترنت ثابت و بهترین گزینه بی‌سیم برای تأمین اینترنت سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تجاری و همچنین منازل مسکونی دانست و اظهار کرد: این سرویس در مقایسه با سایر سرویس‌های موجود اینترنت ثابت از جمله Dial-up، ADSL و WiMAX سرعت بالاتری دارد و محدودیت‌هایی مانند فناوری قدیمی، محدودیت مکانی و عدم‌امکان جابه‌جایی مودم، نیاز به استفاده از خط تلفن و لزوم وجود ظرفیت خالی در مرکز مخابرات منطقه را برطرف کرده و از پایداری بالایی در آپلود و دانلود برخوردار است. علیرضا قلمبردزفولی با بیان اینکه با گذشت حدود ۲۰ ماه از راه‌اندازی نسل‌های سه و چهار اینترنت همراه، درحال حاضر بیش از ۱۰۴۰ منطقه در ایران، شامل ۵۲۷ شهر، تحت‌پوشش شبکه ۳G ایرانسل و ۲۴۰ منطقه، شامل ۲۰۳ شهر در تمامی استان‌های ایران تحت‌پوشش ۴G ایرانسل قرار دارند، تعداد کاربران شبکه باند پهن ایرانسل را ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون تعداد ۲۵ میلیون نفر کاربر دیتا در شبکه ایرانسل فعال هستند که این رقم طی بازه زمانی خرداد ۹۴ تا خرداد ۹۵ با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده و رشد مصرف دیتا به ازای هر کاربر در یک سال اخیر بالغ بر ۳.۵ برابر بوده است.

تأثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد

دزفولی درخصوص تأثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد عنوان کرد: به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، تولید ناخالص ملی ۳۸.۱ درصد رشد خواهد داشت. مدیرعامل ایرانسل با اشاره به روند استفاده از سرویس اینترنت TDD-LTE ، خاطرنشان کرد: در سال۲۰۱۰، نخستین آزمایش‌های میدانی در زمینه این فناوری توسط شرکت اریکسون، همراه با شرکت Reliance Industries در هند انجام شد که طی آن به سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه دست یافت. پس از آن در سال ۲۰۱۱ شرکت China Mobile با همکاری شرکت Huawei، سرویس TDD-LTE را در ۶ شهر چین به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد و در ۲۰۱۲، سرویس TDD-LTE به‌عنوان سرویس نسل چهار توسط Soft Bank در ژاپن به بهره‌برداری رسید؛ سال ۲۰۱۳ نخستین سرویس TDD-LTE در آمریکا راه‌اندازی شد و در ۲۰۱۴، نخستین سرویس تجاریTDD-LTE در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا توسط STC به راه افتاد؛ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز، تعداد ۷۶ شبکه TDD-LTEدر ۴۳ کشور راه‌اندازی شده و ۹۳ شبکه TDD-LTE در ۶۰ کشور نیز در حال راه‌اندازی است که این امر، توجه به توسعه زیرساخت‌های آی‌تی در کشور را دوچندان نمایان کرده است.

دزفولی با بیان اینکه با فاصله بسیار کوتاهی از این روند جهانی، ایرانسل در سال ۲۰۱۵ پروانه راه‌اندازی شبکه سراسریTDD-LTE را دریافت کرد و یک روز بعد این سرویس به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد، افزود: هم‌اکنون و در سال ۲۰۱۶ نیز نخستین شبکه TDD-LTE در ایران توسط ایرانسل به‌صورت رسمی و تجاری راه‌اندازی می‌شود. وی درخصوص مودم‎های این نسل از اینترنت نیز تصریح کرد: این مودم‌ها دارای سیم‌کارت هستند و در دو نوع داخلی و بیرونی ارائه شده‌اند؛ پیش‌شماره ۰۹۴۱۱ برای استفاده در شبکه TDD-LTE به‌کار می‌رود و سیم‌کارت‌های ویژه این سرویس، صرفا جهت ثبت‌نام و شناسایی در شبکه به‌کار می‌روند و امکان استفاده جهت مکالمه و ارسال پیامک توسط آن‌ها وجود ندارد. این سرویس برای اولین بار در ایران، همزمان با مشهد، در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شهرکرد، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان، یاسوج و یزد به‌صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رسید.