دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- روزنامه «دنیای اقتصاد» با نگاهی به خروجی خبرگزاری‌ها در ایام نوروز، گزارشی اجمالی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی استان در تعطیلات نوروزی را پیش روی خوانندگان خود می‌گذارد: سال 94 در مشهد با حضور مقام معظم رهبری همچون دیگر سال‌ها آغاز شد و سخنان ایشان آغازگر نخستین ساعات سال جدید از حرم مطهر رضوی برای تمام ایرانیان شد.
نخستین روز سال تمام دل‌ها به سوی مشهد و صحن و سرای حرم امام رضا(ع) بود و مهمترین رویداد سیاسی کشور در آغاز سال در این شهر با حضور رهبر معظم انقلاب رقم خورد. ایشان همچون دیگر سال‌ها در سخنرانی خود خط مشی و راهبردهای اصلی کشور را بیان فرمودند.از آنجا که سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی مورد توجه سایر کشورها قرار دارد، این سخنرانی به صورت همزمان برای زائرانی که از کشورهای مختلف به حرم امام رضا(ع) مشرف شدند، به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه و در دو رواق غدیر و دارالرحمه پخش شد.

بازدید استاندار خراسان رضوی
از هلال احمر و سازمان صنعت، معدن و تجارت
در دومین روز از فروردین ماه امسال، علیرضا رشیدیان برای بررسی امدادرسانی‌ها از مرکز مدیریت بحران جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در مشهد بازدید کرد و در جریان این برنامه بر لزوم یکپارچه‌سازی خدمات امدادی در سطح استان تاکید کرده و از آمادگی استانداری برای تقویت همکاری در زمینه امکانات آموزشی و لجستیکی با هلال احمر خبر داد.
استاندار خراسان رضوی همچنین با حضور در ساختمان شماره دو سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرکز 124 از نزدیک در جریان نحوه نظارت بر بازار، تنظیم و کنترل قیمت‌ها قرار گرفت و بر ضرورت پایش مستمر بازار و نظارت بر قیمت کالاها در ایام نوروز تاکید کرد.

بازدید هوایی وزیر کشور
از محورهای مواصلاتی خراسان رضوی
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به همراه استاندار خراسان رضوی در سومین روز از آغاز سال جدید، از محورهای مواصلاتی استان شامل محورهای فردوسی، چناران، قوچان و مشهد-باغچه و نیز ایستگاه‌های امداد و نجات امامزاده ابراهیم واقع در محور قوچان- فاروج، ملک آباد همچنین پلیس راه‌های امام تقی(ع) واقع در شهر ملک آباد و شهر مشهد بازدید کردند.
وزیر کشور در جریان این بازدید گفت: خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد به دلیل ورود سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این مهم می‌طلبد تا دستگاه‌های اجرایی کشوری و استانی با تمام امکانات، زمینه رفاه حال مسافران را فراهم کنند. وی اظهار کرد: با آغاز عملیات اجرایی بزرگراه حرم تا حرم که از جوار بارگاه حضرت معصومه(س) آغاز و تا حرم مطهر رضوی ادامه دارد زمینه جابه‌جایی ایمن تعداد بیشتری مسافر فراهم خواهد شد.pic۱
همچنین وزیر کشور در بازدید از مرکز توانبخشی امام خمینی(ره) مشهد از اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار به این مجتمع خبر داد.

حضور معاون رئیس جمهور
در جمع عزاداران فاطمی در مشهد
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، چهارم فروردین ماه به دعوت جمعی از اصلاح طلبان مشهد، در آیین شهادت حضرت زهرا(س) در هتل هما شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
اعزام ۸۰۰ دانشجو
به اردوهای جهادی نوروزی
به گفته هادی باادب رئیس بسیج دانشجویی خراسان رضوی، در ایام نوروز امسال ۸۰۰ نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در قالب ۱۰ گروه به روستاهای محروم و کم‌برخوردار استان اعزام شدند.در این اردوها از سوم فروردین ماه در عرصه‌های مختلف محرومیت‌زدایی، بهداشتی و آموزشی خدمات‌رسانی شد و نصب دستگاه آب شیرین کن برای نخستین بار در منطقه دوچاهی سبزوار از جمله اقدامات انجام شده در اردوهای جهادی بسیج سازندگی در استان بود.

آرزوی جانباز مشهدی برآورده شد
حاج رجب محمدزاده جانباز 70 درصد مشهدی به آرزوی خود یعنی دیدار با مقام معظم رهبری رسید، این دیدار روز یازدهم فروردین ماه در جریان تشرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به حرم مطهر امام رضا(ع) صورت گرفت.
این جانباز یک نانوای بسیجی بود که در دوران دفاع مقدس و در سال ۱۳۶۶ در منطقه هور عراق، بر اثر اصابت خمپاره از ناحیه سر و صورت به درجه جانبازی نائل شد.

ورود بیش از شش میلیون مسافر نوروزی
به مشهد
به گفته محمدحسن واحدی، جانشین رئیس ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، شش میلیون و ۳۵۰ هزار و ۹۱۶ نفر زائر و مسافر از ۲۵ اسفند تا دوازدهم فروردین ماه سال جاری به مشهد مقدس بدون احتساب سفرهای حومه (شش محور) وارد شدند.
طی همین مدت 9 میلیون و 889 هزار و 191 نفر بدون احتساب سفرهای حومه درون استانی، به استان وارد شده‌اند. در مجموع 9 میلیون 73 هزار و 921 نفر بدون احتساب سفرهای حومه درون استانی (10 محور)، از استان خارج شده‌اند که شش میلیون و 74 هزار و 517 نفر از آن بدون احتساب سفرهای حومه (شش محور) مربوط به مشهد مقدس است.
کل اقامت در استان در این مدت، دو میلیون و ۲۴ هزار و ۱۶۱ نفر بوده که ۲۸۹ هزار و ۶۰۵ نفر آن مربوط به اقامت شهرستان مشهد و یک میلیون ۷۷۶ هزار و ۶۰۲ نفر مربوط به شهر مشهد بوده است.

افتتاح پست برق ۶۳/۲۰ کیلوولت کمپکت ناظریه با حضور وزیر نیرو در مشهد
این پست برق با چنین ویژگی‌هایی برای اولین بار در دنیا افتتاح شد. پست برق 63/20 کیلو ولت کمپکت ناظریه در چناران با هدف کاهش تلفات، حفظ مبلمان شهری و کاهش حریم پست، حذف فیدرخانه 20 کیلو ولت، کاهش حجم کابل‌کشی سمت 20 کیلو ولت و قرارگیری باطری‌خانه و متعلقات بر روی ماژول در مساحت 40 متر مربع با سه فیدر طراحی و ساخته شده است.

رونمایی از سامانه آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری خراسان رضوی
سامانه آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری خراسان رضوی که از شش ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده بود، پنجم فروردین ماه با حضور مدیرکل نظارت بر خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی بطور رسمی در مشهد رونمایی شد.
در این سامانه که از طریق سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آدرس razavi-chto.ir قابل دسترسی است تعداد واحدهای اقامتی، نرخ نامه ها و وضعیت پذیرش واحدها درج شده است. علاوه بر این گردشگران و زائران می‌توانند از طریق این سامانه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات احتمالی خود از تاسیسات گردشگری را اعلام کنند.

برپایی300 غرفه برای عرضه صنایع دستی به مسافران در استان
۳۰۰ غرفه صنایع دستی همزمان با ایام تعطیلات نوروز به منظور فروش این محصولات در محل اماکن فرهنگی تاریخی خراسان رضوی برپا شد که از این تعداد ۲۱۸ غرفه در سطح شهرستان‌ها و مابقی در مشهد و اماکن تاریخی اطراف این شهر فعال شدند.
همچنین50 ویترین صنایع دستی متشکل از آثار فاخر و نفیس هنرمندان صنایع دستی در مجموعه قطار شهری مشهد ایجاد شد.

بهره‌‌برداری از دستگاه بالابر معلولان
در راه‎آهن مشهد برای نخستین بار در کشور
با حضور استاندار خراسان رضوی نخستین دستگاه بالابر ویژه معلولان و جانبازان در راه‌آهن مشهد به بهره‌برداری رسید.
دستگاه استاکر(بالابر) ویژه انتقال معلولان و جانبازان به سالن قطار برای نخستین بار در کشور در راه‌آهن مشهد به بهره‌برداری رسید و با توجه به تردد تعداد زیاد مسافر لزوم بهره‌گیری از این وسیله سودمند در ایستگاه راه‌آهن مشهد ضروری بود.
به گفته علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی دستگاه بالابر معلولان توسط متخصصان فنی راه‌آهن خراسان رضوی ظرف مدت دو ماه ساخته شده است و برای ساخت این دستگاه 33 میلیون تومان هزینه از محل اعتبارات راه‌آهن هزینه شده است.

افزایش ساعت کاری 75 نانوایی در نوروز سهمیه و ساعات کاری 75 واحد نانوایی در محدوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) و مناطق ییلاقی شهر مشهد افزایش یافت.
به گفته ایرج حسن‌پور، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی این نانوایی‌ها در مناطقی که با ازدحام جمعیت زائر و مسافر مواجه بوده، قرار داشتند و تدارک لازم برای تامین گندم و آرد مورد نیاز آن‌ها انجام شد. علاوه بر این چهار واحد نانوایی سیار هم در محدوده اطراف حرم مطهر نان تازه را در اختیار زائران و مجاوران قرار دادند.
با اجرای طرح نظارتی ویژه آرد و نان در استان، 264 پرونده برای نانوایان متخلف تشکیل شده است که گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و عرضه خارج از شبکه آرد، عمده‌ترین تخلفات واحدهای نانوایی متخلف در این ایام بوده است.

آتش سوزی در کارخانه قطعه‌سازی
در مشهد
آتش‌سوزی در کارخانه تولید چراغ خودرو واقع در شهرک صنعتی مشهد خسارتی 15 میلیارد تومانی به دنبال داشت.به گفته مهدی رضایی، مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد این آتش‌سوزی در روز دوم فروردین ماه رخ داد و با همکاری آتش‌نشانان از 40 ایستگاه آتش‌نشانی خاموش شد و خسارت جانی در پی نداشت.

تولید 6000 تن گوشت مرغ
از ابتدای سال در استان
به گفته مجید روحانی‌نژاد، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی نوروزی دامپزشکی در استان بیش از 3 میلیون و 500 هزار قطعه طیور نظارت شرعی و بهداشتی صورت گرفت و بیش از 6000 تن گوشت مرغ سالم تولید شد.
همچنین در این مدت رقم کشتار دام در کشتارگاه‌های دام استان ۷۴ هزار و ۸۴۲ راس دام سبک و سنگین بوده که از این میزان دام کشتارشده، بیش از ۲۶۰۰ تن گوشت قرمز تهیه و روانه بازار مصرف شده و از ورود شش تن از فرآورده‌های این واحدها که قابلیت مصرف انسانی را نداشته و غیربهداشتی تشخیص داده شده، جلوگیری و معدوم شده است.

معدوم‌سازی بیش از ۱۸ تن موادغذایی
در استان
بیش از ۱۸ تن موادغذایی در خراسان رضوی طی ۱۳ روز ابتدای سال کشف و معدوم شد و در این مدت با ۸۳ مورد دست‌فروش برخورد شده و ۱۱۱۵ کارت معاینه پزشکی نیز صادر شده است.