سیدامیر تقی‌آبادی
شناسایی درست مخاطب هدف برای هر تجارتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو است. این نکته برای هر دادوستدی مهم است. از حقوق و دستمزد گرفته تا سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید شما؛ به هر حال مهم است که بدانید باید سراغ چه شخصی بروید. این اصلا منطقی نیست که بخواهید همه را خشنود کنید. زمان شما، انرژی و پول شما محدود است و بهتر است با دقت بیشتری از آن استفاده کنید و در اولین قدم بهتر است جامعه هدف خود را تا حد قابل‌قبولی محدود و مشخص کنید.
اصول ایجاد رابطه: زیاد ببخشید تا زیاد به‌دست آورید
روابط فردی یکی از نیازهای ضروری هر انسانی است. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهد که برای شاد بودن و احساس موفقیت داشتن به حضور دیگران نیاز داریم. بدون دیگران، داشتن تمام ثروت‌های دنیا هم بی‌معنی است. در ایجاد یک رابطه داد و ستد امری عادی است. شما به دیگران،کمک خواهید کرد که به اهداف و آرمان‌های خود برسند و در مقابل آنها نیز به شما کمک خواهند کرد به چشم‌انداز زندگی خود دست ‌یابید.

به‌طور کلی مخاطبین هدف شما شامل سه گروه از افراد می‌شوند.
افرادی که به شما پرداخت می‌کنند.
افرادی که روی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند تاثیرگذارند.

pic۱


و در نهایت حامیان شما
اولین گروه این لیست یعنی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند مرکز توجه شما هستند. از جمله این گروه می‌تواند به رئیس فعلی یا بعدی شما اشاره کرد. ممکن است مشتری کسب‌وکار کنونی یا بعدی شما باشد. حتی ممکن است یک سرمایه‌گذار یا بانک باشد.
افرادی که به شما پرداخت می‌کنند
مرحله یک: اشخاصی را که باعث پیشرفت شما می‌شوند شناسایی کنید

pic۲


در مسیر رسیدن به اهدافتان نیاز است روی تصمیم دیگرانی که روی زندگی شغلی شما نقش دارند تاثیرگذار شوید. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید جایگاه‌های شغلی را یکی پس از دیگری به دست آورید نیاز است در هر مرحله نظر مثبت رئیس خود را برای این ارتقای شغلی جلب کنید.
شناسایی فردی که مسوول اتفاق بزرگ بعدی زندگی شما است بسیار مفید است. او می‌تواند یک سرمایه‌گذار یا یک مشتری باشد یا رئیس شما که به آن اشاره کردیم. در هر مرحله نیاز است او یا آنها را بشناسید و مراحل بعدی را اجرا کنید.
مرحله دو: توصیف کاملی از آنها تهیه کنید

pic3


در این مرحله نوبت آن رسیده است که توصیف کاملی از آنها تهیه کنید. مدیران بازاریابی و تبلیغات از این شیوه برای شناخت بهتر مخاطبان خود بسیار استفاده می‌کنند. آنها شرح کامل و بسیار دقیقی از مخاطب هدف خود تهیه می‌کنند. اطلاعاتی شاملی سن، جنسیت، سرگرمی‌ها، سطح سواد و درآمد و بسیاری چیزهایی از این دست را گرد هم می‌آورند. حتی برای آنها اسم و تصویری فرضی انتخاب می‌کنند و بر این اساس فضاهایی که احتمال حضور آنها در آن بیشتر است را برای تبلیغات محصول یا خدمت خود انتخاب می‌کنند.
به‌تبع این تجربه شما نیز باید همین اطلاعات را از مخاطبان خود به دست آورید. تا حد امکان وارد جزئیات شوید. در مورد وظایف کاری روزانه آنها تحقیق کنید. از فعالیت‌هایی که در تعطیلات آخر هفته انجام می‌هند مطلع شوید. هر چقدر در این مرحله اطلاعات بیشتری کسب کنید در مراحل آتی سریع‌تر و راحت‌تر پیش خواهید رفت. تا جایی پیش بروید که حتی عکس مخاطب خود را نیز شامل شود. اگر مخاطب موردنظر شما فردی واقعی است از عکس خود او استفاده کنید و اگر در مورد گروهی از مخاطبان صحبت می‌کنید از عکس اینترنتی استفاده کنید که بیشترین شباهت به پروفایل در نظر گرفته برای آنها را داشته باشد.
مرحله سوم: انگیزه‌های شخصی آنها را بیابید
همین‌طور که در تلاشید پروفایل مخاطبان هدف خود را تکمیل کنید باید به انگیزه‌ها و محرک‌های درونی آنها نیز توجه کنید تا بتوانید آنها را برای رسیدن به اهدافشان یاری رسانید.

pic4


دانستن این انگیزه‌ها شما را یاری می‌کند عمده وقت خود را به طراحی ابتکارات جدید برای رشد شرکت یا کاهش بار مسوولیت رئیس خود اختصاص دهید. در نتیجه او می‌تواند با خیالی آسوده ساعات خود را در کنار خانواده سپری کند.
شناسایی انگیزه‌های مخاطبان باعث پیدا شدن فرصت‌هایی می‌شود که به آنها کمک کنید تا بتوانید جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید و راه رسیدن به مقصد نهایی را هموارتر کنید.
مرحله چهار: فرصت‌های بالقوه خود را شناسایی کنید
وقتی که محرک‌های شخصی افراد را یافتید حال نوبت آن رسیده است که راه‌هایی را که می‌توانید به آنها جامه عمل بپوشانید تدوین کنید. برای این کار می‌توانید از روش ابداعی خود استفاده کنید یا مستقیما با آنها گفت‌وگو کنید.

pic5


برای مثال اگر شما در تیم فروش هستید و می‌خواهید به رئیس خود کمک کنید که به اهداف فروش موردنظر خود دست یابد می‌توانید مستقیما با او وارد گفت‌وگو شوید و از او در مورد جزئیات هدف پرس و جو کنید. به کمک او راه‌هایی که در گذشته موجب افزایش فروش شده را بررسی کنید. این گفت‌وگو شما را یاری می‌رساند فرصت‌های ممکن و راه‌های رسیدن به آنها را بیابید.
مرحله پنج: یک نقشه راه ترسیم کنید
سپس یک جلسه تشکیل دهید. با هم‌تیمی‌های خود روش‌های استفاده از فرصت‌ها را بررسی کنید. روش‌های معمول داخل شرکت را با روش‌های سایر شرکت‌ها مقایسه کنید. هیچ دلیلی ندارد از صفر شروع کنید. در نهایت مسیر دستیابی به اهداف را ترسیم کنید.

pic۶


وقتی به این اهداف مشخص رسیدید حال وقت آن رسیده نتایج اقدامات خود را به اطلاع رئیس برسانید. این همان چیزی است که شما برای رسیدن به ارتقای شغلی به آن نیاز دارید.
در شماره آتی ضمیمه آخر هفته دنیای اقتصاد به افرادی که روی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند تاثیرگذارند و در نهایت حامیان شما خواهیم پرداخت.