گروه صنعتی بارز، بالنده و پیشتاز

مهندس عباس عباسی ابیانه/ مدیر عامل گروه صنعتی بارز

گروه صنعتی بارز ( مجتمع صنایع لاستیک کرمان سابق) فروردین ماه ۱۳۷۲ افتتاح شد و با انتخاب علامت و نام تجاری «بارز» برای محصولات خود شامل انواع تایر، تیوپ و نوار وسایل نقلیه سبک و سنگین و همچنین تایرهای کشاورزی و راه‏سازی، اولین فعالیت تجاری خود را در سال ۷۳ با ظرفیت اولیه ۲۵هزار تن در سال آغاز کرد. این گروه هم‏اکنون با ظرفیت تولید ۸۴ هزار تن (۵/ ۴میلیون حلقه) انواع تایر بیش از یک سوم تولید تایر در کشور را به خود اختصاص داده و بالغ بر ۲۱درصد سهم بازار را در کل ایران از آن خودکرده است.

اهداف و راهبردهای گروه صنعتی بارز

در محیط پرچالش امروزی و در عرصه رقابت میان سازمان‏ها و شرکت‏ها، یکی از مولفه‏های افزایش‏دهنده موفقیت برای هر سازمانی متمرکز شدن بر برنامه‏ریزی‏ راهبردی است تا از طریق کنترل مناسب منابع سازمانی، ارزشی و انسانی بتوان مزیت رقابتی را نصیب سازمان کرد. امروز محیط بیرون بنگاه‏ها با شتابی روزافزون در حال تغییر است. فناوری‏های موجود، هم پیشرفت و توسعه می‏یابند و هم پیچیده می‏شوند و از سوی دیگر بازارها ماهیت‏ بین‏المللی پیدا می‏کنند. در گروه صنعتی بارز محیط رقابتی سازمان و محیط کلان بیرونی توسط مطالعات آینده نگاری با هدف شناخت پارامترهای محیطی و مطالعات تطبیقی برای بهینه‏کاوی و الگوبرداری بررسی می‏شوند و علاوه بر دنبال کردن فناوری مورد استفاده در تایرسازان برتر، فناوری ماشین‏آلات مصرفی در کارخانه‌های تایرسازی نیز مورد بررسی قرار می‏گیرد. برای تحلیل محیط داخلی سازمان نیز فرآیندهای داخلی سازمان در مقایسه با شرکت‏های موفق ارزیابی می‏شوند. حاصل این تحلیل‏ها در اهداف راهبردی گروه مشخص و منتج به تدوین راهبردها می‏شود. راهبرد اصلی گروه‏ صنعتی بارز حضور گسترده در بازار تایر تجهیزی (OE) یا به عبارت دیگر در پیوند دراز مدت با شرکت‏های خودروسازی داخلی و بین‏المللی است.

افزایش مقیاس تولید در بارز

افزایش مقیاس تولید یکی از عوامل کلیدی مهم موفقیت در صنعت تایرسازی است، چرا که به این طریق بنگاه‏ها نه تنها سهم بازار خود را اضافه می‏کنند، بلکه بهای تمام شده محصولات‏شان نیز کاهش پیدا می‏کند. در اهداف آتی گروه صنعتی بارز، افزایش ظرفیت تولید گروه به ۱۰ میلیون حلقه در سال (معادل ۱۴۴ هزارتن) پیش‏بینی شده خوشبختانه که با آغاز تولید کارخانه لاستیک بارز کردستان با ظرفیت سالانه ۵/ ۵ میلیون حلقه (معادل ۴۲ هزار تن)، ظرفیت تولیدی گروه به ۱۲۶ هزار تن بالغ خواهد شد. همراه با اجرای این طرح، گروه بارز طرح‌های توسعه‏ای مجتمع کرمان را نیز در برنامه دارد که با بهره‏برداری از آنها در آینده نه چندان دور هدف تولید ۱۰ میلیون حلقه‏ای گروه (معادل ۱۴۴ هزار تن در سال) تحقق پیدا کرده و از این رهگذر گروه جایگاه خود را در بین تایرسازان بین‏المللی بیش از پیش ارتقا می‏بخشد. لازم به توضیح است که بارز برای اولین بار در کشور و در مقطع زمانی مناسب نسبت به تولید و عرضه‏ تایرهای رادیال باری و اتوبوسی تمام ‏سیمی (All Steel) اقدام کرد. تولید این تایرها با وجود آنکه در آن زمان سهم ناچیزی در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور دارا بود، اما بارز با آینده‏پژوهی و پیش‏بینی شتاب‏گیری روند رادیال‏گرایی در ناوگان ترابری سنگین کشور، احداث یک خط تولید TBR با ظرفیت ۱۰۰۰ حلقه در روز و ظرفیت سالانه ۲۴ هزار تن (۳۴۰هزار حلقه) را اوایل دهه ۸۰ در دستور کار خود قرار داد که با اجرای فاز دوم آن قرار است تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت آن به دو برابر یعنی ۴۸ هزار تن (معادل ۶۸۰ هزار حلقه) افزایش یابد.

فناوری روزآمد، رویکرد همیشگی بارز

گروه صنعتی بارز در دهه ۸۰ با هدف توسعه توان فناوری خود در زمینه طراحی تایر، با انعقاد قرارداد همکاری فنی بلندمدت با شرکت کنتینانتال آلمان که چهارمین شرکت بزرگ تایر سازی جهان است، به اخذ فناوری تایرهای رادیال سواری و رادیال باری اقدام کرد. این همکاری‏ها زمینه مناسبی برای پایه‏ریزی مرکزی برای طراحی تایر در گروه فراهم کرد که امروز با نام معاونت تحقیقات و توسعه مشهور است. گروه با رقابتی تر شدن بازار در سال‏های اخیر توجه ویژه به تجهیز این معاونت به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت خود در آینده داشته و با گسترش آزمایشگاه‏ها و تجهیز آنها، زیربنای ارتقاء فناوری‏های طراحی، بهبود و تنوع محصولات تولیدی خود را فراهم کرده است. در ادامه همین مسیر، گروه با آغاز طرح احداث مرکز آزمون جاده‏ای تایر برای اولین بار در کشورجایگاه ویژه‏ای در صنعت تایر ایران کسب کرده و بر این امید است که این مرکز ضمن کمک به بهبود کیفی تولیدات تایر کشور، بتواند پیوند قوی‏تری بین بارز و خودروسازهای داخلی ایجاد کند.

بی‏تردید در سال‏های اخیر و آینده پیش رو، استقبال مصرف کنندگان خودروی داخلی به استفاده از خودرو‏های به روز و ایمن روندی رو به رشد داشته و همین امر خودروسازان را برآن داشته است تا با تنوع بخشی به سبد محصولات خود در مسیر نیاز بازار حرکت کنند. گروه صنعتی بارز نیز با توجه به همین روند غالب در بازار کشور، بر چابک‏سازی فرایند توسعه محصولات جدید خود در حوزه بازاریابی و فروش گروه بیش از پیش تاکید ورزیده به طوری که این شرکت در حال حاضر تولید تایرهای SUV و ۴*۴ خود را آغاز کرده است. موفقیت گروه در تولید تایر خودروهای سوزوکی گرندویتارا، مزدا۳ و خودروی جدید کیا سراتو و دریافت تاییدیه‏های شرکای خارجی خودرو سازان داخلی ایران را می‌توان از دستیافت‏های این رویکرد جدید به شمار آورد.

میدان آزمون تایر بارز

گروه صنعتی بارز با هدف انجام آزمون‏های میدانی در مورد تایرهای تولیدی خود و صرفه‏جویی هزینه‏های ارزی ناشی از انجام آزمون‏های تایر در کشورهای اروپایی تصمیم به طراحی و ساخت میدان آزمون تایر در نزدیکی کارخانه کرمان گرفت.در گذشته خودروسازان و قطعه‏سازان کشور به منظور انجام آزمون‏های متعدد مجبور به ارسال خودرو به کشورهای اروپایی بودند که علاوه بر هزینه بالا با مشکلاتی همچون عدم تطابق شرایط آب و هوایی همراه بود. در حال حاضر بزرگترین خودروسازان و تولیدکنندگان تایر، مراکزی از این قبیل را در اختیار دارند و گروه صنعتی بارز نیز با توجه به برنامه‏ریزی‏های انجام شده برای اجرای طرح‏های توسعه‏ای خود، در سال‏های اخیر لزوم ایجاد چنین مرکزی را یک ضرورت تشخیص داده و اجرای طرحی را در این زمینه آغاز کرده است. قابل توجه است که عملیات اجرایی روسازی مسیر‏های مستقیم به انضمام مسیر آزمون ترمزگیری و آزمون راحتی این مرکز براساس طرح یکی از شرکت‏های اروپایی اجرا شده و در حال بهره‏‏برداری است. با معرفی ویژگی‏های منحصر به فرد این مرکز به خودروسازان داخلی، تاکنون امکانات آزمون خودروهای ساخت شرکت‏های ایران خودرو و کرمان خودرو در این مرکز فراهم شده و گروه در مرحله عقد قرارداد خدمات فنی با شرکت‏های مذکور است.طراحی مسیرهای آزمون فرمان‏گیری، دینامیک تایر و خودرو، آزمون صدا و ایجاد ساختمان‏های جدید موردنیاز نیز در دستور کار گروه قرار گرفته و متعاقبا اجرا خواهد شد.

مدیریت دانش. زیر ساختی برای نوآوری‏ها

در ادامه موفقیت‏های بارز در تقویت بلوغ سازمانی و توانمندی فرایندهای شرکت و اخذ تندیس بلورین تعالی سازمانی به عنوان یکی از ۱۸ شرکتی که تاکنون چنین جایزه‏ای در کشور دریافت کرده‏، گروه صنعتی بارز در جایزه جهانی مدیریت دانش (MAKE) نیز موفق به کسب تقدیرنامه مدیریت دانش شد. شرکت در جایزه جهانی مدیریت دانش منجر به افزایش ماندگاری دانش فنی و نشر آن بین واحدهای اصلی و پشتیبان گروه شده و تدبیری است که برای پرکردن خلاء ناشی از بازنشستگی نیروهای کلیدی و صاحب دانش کار بارز ‌اندیشیده شده است.

روابط برون سازمانی با جامعه

گروه صنعتی بارز با توجه به مسوولیت اجتماعی که برای خود قائل است، در سال‏های اخیر به این مهم توجهی خاص داشته و با استقرار فرایندی برای مدیریت روابط بیرونی گروه با جامعه و پایش سنجه‏های ارزیابی عملکرد آن فعالیت‏هایی را در این حوزه برنامه‏ریزی کرده است. در جهت اجرای بهتر این مسوولیت‏ها گروه به تدوین راهبردهای خود در حوزه جامعه به شرح ذیل اقدام کرده است:

* توسعه روابط با دانشگاه‏ها / نهادهای علمی

* حفظ محیط‏زیست

* رفع نیاز نهادهای دولتی و غیردولتی استان کرمان

* رشد آگاهی مصرف‏کنندگان از طریق تبلیغات

صرف‏نظر از اشتغال‏زایی گروه در استان کرمان، بارز در راستای اجرای برنامه‏های مدیریت انرژی، کمک به نهادهای ملی، اجتماعی و ... طبق برنامه‏های مشخص اقدام می‏کند‏.

دستاوردهای بارز

گروه صنعتی بارز از زمان تاسیس تاکنون موفق به دریافت گواهی‏نامه‏‏های استاندارد کیفی، تقدیرنامه‏ها و جوایز متعددی شده که در جدول زیر به تعدادی از آنها اشاره می‏شود.

گروه صنعتی بارز، بالنده و پیشتاز