پیشنهاد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت برای خانواده‌ها
سرمایه‌گذاری صرفا برای افراد ثروتمند نیست. تقریبا هر فردی می‌تواند با افزایش درآمد و کم‌کردن هزینه‌های اضافی، حداقل کمی پول برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارد. اگر چند میلیون تومان یا حتی چند صدهزار تومان که اکنون نیاز ندارید داشته باشید، چندین پیشنهاد وجود دارد در خصوص اینکه چگونه به بهترین نحو از آن استفاده کنید. البته برای اینکه بتوانید به روش‌های پیشنهادی که در ادامه می‌آید عمل کنید یک مرحله مقدماتی را باید بگذرانید.

مرحله مقدماتی نیز کنارگذاشتن و پس‌انداز مبلغی پول برای اتفاقات اضطراری است. منظور از پس‌انداز اضطراری مبلغی است که در جای امنی (مانند بانک) نگهداری می‌کنید تا هزینه‌های عادی زندگی شما را تا چند ماه بپردازد تا اگر به‌طور ناگهانی درآمد شما به پایان رسید بتوانید بدون مشکل تا به‌دست آوردن درآمد مجدد، زندگی‌‌تان را سپری کنید. قربان محمد پورقاز استاد دانشگاه در گفت‌وگویی کوتاه با «دنیای اقتصاد» با معرفی اصول اولیه سرمایه‌گذاری، بازارهایی مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را معرفی می‌کند و روش‌های پوشش ریسک را تشریح می‌دهد.

اصول اولیه سرمایه‌گذاری چیست؟
هر خانواده تلاش دارد سرمایه‌گذاری درست و صحیح و به موقع داشته باشد.هدف این عملکرد حفظ کیفیت زندگی و ارتقای سطح زندگی خانواده‌ها است. اولین موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه‌های اجتماعی، یعنی بهبود فضای مقبولیت و محبوبیت خانواده در جامعه است. دومین محور سرمایه‌گذاری بهبود سرمایه‌های انسانی است داشتن اخلاق، دانش، مهارت و تجربه فاکتور‌های سرمایه انسانی است. سومین سرمایه، سرمایه فیزیکی یا به عبارت ساده تجمیع دارایی‌ها برای خانواده خواهد بود.

اولویت سرمایه‌گذاری برای خانواده‌ها چه حوزه‌ها و بازار‌هایی می‌تواند باشد؟
ابتدا تعریف بازار را داشته باشیم. هرجا رابطه، معامله و مبادله صورت بگیرد، آنجا بازار است. افراد در بازار به دنبال رضایت، کیفیت و ارزش هستند اما برای ورود به هر بازار باید به سبک و طبقه اجتماعی خانواده‌ها توجه شود. سرمایه‌گذاری بار اول در خانواده‌ها جمع‌آوری دارایی‌ها خواهد بود. یعنی داشتن حداقل‌ها برای زندگی قابل قبول (خوراک، پوشاک و مسکن مناسب و متناسب با سبک زندگی خانواده‌ها ) اما سرمایه‌گذاری مطلوب لازمه سرمایه‌گذاری درست خواهد بود.

این حوزه‌های سرمایه‌گذاری چگونه ریسک را پوشش می‌دهد؟
- در تعریف جدید ریسک، بررسی جنبه و پیامد‌ها و مشخص نبودن مثبت یا منفی بودن تصمیمی است، بنابراین در فاز اول باید ریسک ارزیابی شود. بعد از حاصل نتیجه ارزیابی ریسک، سه رویکرد تعریف شده است؛ پذیرش ریسک، انتقال ریسک و حذف ریسک. بنابراین برای داشتن شرایط مطلوب سرمایه‌گذاری به اطلاعات تصدیق شده و صحه‌گذاری شده بازار لازم است و آشنایی کامل به مدل‌های ارزیابی ریسک در تمام فرآیندها.

اگر خانواده بخواهد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد چه بازاری را به انها پیشنهاد می‌کنید؟
این یک سوال کلی است و نمی‌توان جواب کوتاه داد. بنابراین سرمایه‌گذاری هر خانواده بستگی به سبک و طبقه اجتماعی خانواده‌ها دارد و عوامل تاثیرگذار مثل تجربه، مهارت و دانش نیز جزو الزامات خواهد بود. خانواده به‌عنوان نهاد جامعه تلاش در جهت حفظ ساختار خود دارد. بنابراین کسب‌وکارهای خانوادگی به عنوان یکی از قابل قبول جهت سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شود. اما چگونگی شناخت بازار هدف بسیار مهم خواهد بود و شرایط اقیمی، فرهنگی و... نیز تاثیرگذار خواهد بود. در سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت تعریف صحیح و درست درآمد کسب‌وکار بسیار مهم خواهد بود. معمولا در کسب‌وکار‌های خانوادگی پیشنهاد می‌شود تا سه سال اول درآمد حاصله نباید تبدیل به دارایی‌های شخصی شود و طرح مدل اقتصادی باید آینده مرجع برای خانواده به ارمغان آورد.