اسماعیل جلیلی - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
پدیده شبکه‌های اجتماعی در طول سال‌های گذشته همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده اما در سطح عمومی کاربرد این شبکه‌ها دارای اثرگذاری مثبتی است.


در واقع شاید بخش عمده‌ای از مشکلاتی که جامعه امروز با آن روبه‌رو است بحث عدم آموزش و رعایت اصول و آدابی است که در این فضا باید ایجاد شود. با این همه باید تاکید کرد که فیلترینگ و ایجاد محدودیت دسترسی افراد برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی عملا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از این منظر نگریست که فضایی را برای اطلاع‌رسانی سریع و گسترده افراد فراهم می‌کند تا براساس تخصص، علایق، دیدگاه‌ها و حتی فرهنگ و زبان مشترک از آن استفاده نمایند. از سوی دیگر اما باید به یاد داشته باشیم که گردانندگان این فضا نیز فرصت دارند با محتویات مغایر اخلاق برای تاثیرگذاری فرهنگی و نفوذ در فرهنگ جوامع اقدام کنند و این را می‌توان یکی از مهم‌ترین اثرات منفی احتمالی شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای این‌گونه در فضای مجازی دانست. با این همه هرچه پیش‌تر می‌رویم مرزها با ابزارهای جدید ارتباطی بیش از پیش فرو می‌ریزد؛ بر این اساس می‌توان گفت که فیلتر ابزارهای ارتباطی جدیدی چون تلگرام، با وجود جایگزین شدن سریع نرم‌افزارها و ابزارهای ارتباطی نظیر آن، نمی‌تواند راهکار قطعی برای مقابله با آثار منفی ابزارهای ارتباطی اینچنین باشد. در مقابل باید در مسیر آموزش اطلاعاتی افراد و افزایش سواد رسانه‌ای جامعه گام برداریم و بر این مقوله تمرکز کنیم تا افراد خود با داشتن دانش، مسلح به قدرت انتخاب بوده و بتوانند رسانه‌ها و محتواهای سره را از ناسره تشخیص داده و انتخاب کنند.


در جامعه امروز دسترسی سریع به اطلاعات به یقین می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سریع و انتقال ایده‌ها و برنامه‌ها موثر باشد چه آنکه فلسفه بنیان‌گذاری فضای مجازی در محیط‌هایی که ارتباط‌های فیزیکی کاهش یافته موثر بوده است. شاید در جوامعی چون کشور ما به دلیل آنکه کماکان ارتباطات فیزیکی و رودررو اولویت دارد فضای مجازی هنوز نتوانسته به‌عنوان فضایی برای بخشی از رفتار اجتماعی ما جایگزین شود. به هر روی برای آنکه بتوانیم از فرصت وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و از ظرفیت‌های آن برای انتقال اطلاعات و حتی کسب‌وکار و... بهره گیریم، باید برای تقویت فضای مجازی و فرهنگ استفاده درست از آن تلاش کنیم. در این میان جای خالی فضای مجازی ملی که بتواند کاربران را برای استفاده از آن فضا جلب کند خالی است.