حال و هوای تحریریه در روز خبرنگار

دنیای اقتصاد- روز گذشته و همزمان با هفدهم مردادماه، در تحریریه «دنیای اقتصاد» در مشهد، میزبان مدیرانی بودیم که با شاخه‎های گل برای تبریک روز خبرنگار به دیدارمان آمده بودند و برای یک روز در سال هم که شده، بدون هیچ سلسله‌مراتب و کاغذبازی و با رویی باز پاسخگوی سوالات خبرنگاران حوزه‌های مختلف بودند؛ کاش تمام مدیران و مسئولان زمانی‏که از آنان سؤالی داریم ۱۷ مرداد از خاطرشان نرود. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ازجمله مدیرانی بودند که با حضور در تحریریه «دنیای اقتصاد» خدا قوتی به خبرنگاران این مجموعه گفتند.

تحصیل رایگان اتباع خارجی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جریان این بازدید در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» درخصوص وضعیت تحصیل دانش‎آموزان اتباع خارجی در استان، گفت: ۶۰ هزار نفر دانش‏آموز اتباع خارجی در استان مشغول به تحصیل هستند که همانند سایر دانش‎آموزان خدمات آموزشی دریافت می‎کنند. سیدجواد حسینی با اشاره به فراهم شدن امکان تحصیل برای حدود ۶۰۰۰ نفر از دانش‎آموزان اتباع خارجی فاقد برگه هویتی، خاطرنشان کرد: اکنون ادعا می‏کنیم منعی برای تحصیل دانش‎آموزان اتباع خارجی حتی بدون برگه هویتی نیز وجود ندارد؛ در گذشته دانش‎آموزان اتباع خارجی باید شهریه‌ای پرداخت می‎کردند اما اکنون تحصیل آنان رایگان است.

برای کاهش مصرف آب سرمایه‏گذاری نکردیم

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی هم در جریان بازدید خود در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» درباره هدررفت حجم زیادی از آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: هر بخشی برای ارتقا و به‌روزرسانی به سرمایه‎گذاری نیاز دارد؛ مشکل بخش کشاورزی به‏روز نبودن تکنولوژی است؛ در برنامه پنجم ۳۳.۴ درصد اعتبارات کل بودجه در خراسان رضوی به وزارت نیرو برای آب اختصاص داده شد؛ ۹۰ درصد این رقم که معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، برای تأمین و انتقال آب شرب هزینه شده است. مجتبی مزروعی ادامه داد: شهرداری مشهد سالانه چند هزار میلیارد تومان درآمد دارد و عمده این اعتبارات در مشهد هزینه شده است؛ دلیلی ندارد درحالیکه روستاهای ما خشک است و شهرداری نیز چنین درآمد هنگفتی در اختیار دارد که صرف اقدامات فرهنگی و ساخت مسجد می‏شود، آب مشهد را ما تأمین کنیم. وی اضافه کرد: درصورتیکه اعتبار کل بخش کشاورزی ظرف پنج سال گذشته ۶.۸ درصد بوده و به آب بخش کشاورزی کمتر از یک درصد اعتبار اختصاص داده شده است؛ به عبارت دیگر برای بیش از ۸۰ درصد آب یک درصد اعتبار و برای پنج درصد آن، ۳۳.۴ درصد بودجه پنج ساله را اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درخصوص تعامل با شهرداری برای طرح این مسائل عنوان کرد: این امر نیاز به مصوبه مجلس دارد که این وظیفه را از بودجه دولتی بردارد و برعهده شهرداری‎ها بگذارد؛ این مسأله را به کمیسیون اقتصادی مجلس و مجمع نمایندگان استان اعلام کرده‌ایم. مزروعی با تأکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی سرمایه‎گذاری نکرده‎ایم، تصریح کرد: از اول انقلاب بارها گفته‎ایم کشاورزی محور استقلال است اما بودجه کافی به این بخش اختصاص نیافته است؛ کشورهایی مانند پاکستان، هند، ترکیه و ... برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی، در دو برنامه توسعه، ۲۰ درصد اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دادند.

حال و هوای تحریریه در روز خبرنگار