از چه راه‌هایی می‌توانیم اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

اعتماد به نفس یکی از ملزومات راه زندگی موفق و پیشرفت است. فردی که اعتماد به نفس ندارد کمتر ریسک می‌کند، کمتر راه‌های جدید برای انجام کار‌ها را کشف کرده و به‌کار می‌گیرد، با صدای آرام صحبت می‌کند، هنگام راه رفتن یا نشستن حالت خمیدگی به خود می‌گیرد (قوز می‌کند)، کمتر در گفت‌وگو‌های گروهی شرکت می‌کند، به سختی می‌تواند تصمیم بگیرد و...

اعتماد به نفس دو نوع دارد:

اعتماد به نفس سالم

اعتماد به نفس ناسالم و کاذب

اعتماد به نفس سالم براساس «من» واقعی و واقع بینی شکل می‌گیرد، یعنی اینکه «من می‌توانم و می‌دانم که می‌توانم.» اعتماد به نفس ناسالم یا کاذب بر اساس توهمات و عدم شناخت خود واقعی شکل می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم یازده روش برای افزایش اعتماد به نفس را به شما بیاموزیم:

  • توانایی‌ها و نقاط ضعف خود را بشناسید. اولین قدم در افزایش اعتماد به نفس «شناختن من واقعی» است. در این قدم شما باید به شناختی نسبتا کافی از خود برسید و بدانید که دقیقا چه شخصیتی، با چه علایق، استعدادها، توانایی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعفی هستید. در این مسیر می‌توانید از کمک دیگران برای بهتر شناختن خود نیز استفاده کنید.
  • قاطعیت را بیاموزید. قاطعیت یعنی اعتماد به خود، تعیین حد و مرزها، شفاف دیدن، صراحت و شفاف بیان کردن، پذیرفتن و همدلی با دیگران، به دست آوردن کنترل زندگی، شناخت اولویت‌ها، شناخت و توانایی گرفتن حق خود، داشتن عزت کلام. قاطعیت یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیت‌های سالم و با اعتماد به نفس بالا است.
  • تصمیم بگیرید و مسوولیت آن را قبول کنید. بسیاری از افراد در تصمیم‌گیری دچار مشکلاتی هستند. گاهی این مشکلات و تزلزل ناشی از آن است که فرد نمی‌خواهد مسوولیت عواقب تصمیم خود را بپذیرد. بهتر است هنگام تصمیم‌گیری:
  • راه‌های پیش رو را بر روی کاغذ بنویسید.
  • به خود بگویید که از میان این راه‌ها باید یک مسیر را انتخاب کنید.
  • فواید و مضرات هر انتخاب را در دو ستون بنویسید. یعنی، اگر هر یک از راه‌ها را انتخاب کنید، چه چیز‌هایی را به‌دست می‌آورید و
  • چه چیز‌هایی را از دست می‌دهید.
  • یکی از راه‌ها را انتخاب کنید و بپذیرید که این مسیر در هر صورت موجب از دست دادن برخی از مسائل می‌شود و شما باید این مساله را بپذیرید.
  • بر کمال گرایی خود کار کنید. ترس ما از اشتباه کردن، تپق زدن، اشتباه گفتن، و تلاش ما برای کامل و بی‌نقص بودن، باعث کاهش کارآیی و بازدهی مثبت عملکرد ما می‌شود و اعتماد به نفس ما را کاهش می‌دهد.
  • سعی کنید هر چیزی را در همان سطحی که هست، ابتدا بپذیرید و از آن توقعی متناسب با خود آن داشته باشید. این باور که همیشه همه چیز باید با استاندارد‌های ذهن من یکی و کامل و بی نقص باشد را در خود کمرنگ کنید زیرا این باور اشتباه است.
  • همیشه آراسته باشید. مهم نیست که شما همیشه بر طبق تجملات یا مد روز لباس بپوشید یا خیر، مهم این است که همیشه پاکیزه، آراسته و مناسب با شرایط لباس بپوشید.
  • موفقیت‌ها و دستاورد‌های گذشته خود را مرور کنید. یکی از راه‌های موثر برای افزایش اعتماد به نفس، مرور توانایی‌ها و دستاور‌های گذشته است. مرور کردن موفقیت‌های گذشته باید این دیدگاه را به شما بدهد که «انسان توانایی هستید و قبلا توانسته‌اید این کار‌ها را انجام دهید، بنابراین، باز هم می‌توانید.» عدم مرور موفقیت‌های گذشته، تصویری مبهم به شما می‌دهد و باعث سردرگمی‌تان می‌شود.
  • بلند و شمرده صحبت کنید. افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند با صدایی آهسته، با خنده، با شک و تردید، و در مواردی، بسیار تند صحبت می‌کنند. تمرین کنید که تمام واژه‌هایی که می‌گویید را بلند، رسا و شمرده بیان کنید. اگر به صحبت شما گوش نمی‌دهند می‌توانید صدای خود را بلندتر کنید! اگر صحبت شما را قطع می‌کنند می‌توانید با صراحت و قاطعیت از آنها بخواهید که «صحبت من تمام نشده است، اجازه دهید صحبت من تمام شود.» اگر هنگام صحبت کردن زیاد می‌خندید تمرین کنید که با جدیت و قاطعیت بیشتری صحبت کنید.
  • افکار منفی خود را شناسایی کنید. «من نمی‌توانم، من شکست می‌خورم، من کوچک‌تر هستم، من کمتر هستم و...» همگی افکار منفی مخرب اعتماد به نفس هستند. افکار منفی خود را شناسایی کنید و خلاف آن را به خود بگویید، آنقدر بگویید تا باور کنید.
  • عزت نفس خود را ترمیم و تقویت کنید. یکی از دلایل پایین بودن اعتماد به نفس می‌تواند عزت نفس آسیب دیده باشد. شما باید به جایی برسید که خود را ارزشمند، دوست داشتنی، کافی و لایق بدانید. برای تقویت عزت نفس حتما از یک روانشناس، مشاور یا مربی کاردان کمک بگیرید.
  • با افراد حامی و مثبت بین معاشرت کنید. برخی از افراد با مکالمات منفی خود اعتماد به نفس را از شما سلب می‌کنند، این افراد مخالفان شما هستند. اطراف خود را با انسان‌هایی شاد، توانمند، حامی و مثبت بین پر کنید و اجازه دهید که آنها انرژی خود را با شما شریک شوند و حس خوب بودن و لایق بودن را به شما بدهند.
  • خود را مسخره نکنید! گاهی قبل از اینکه دیگران ما را مسخره کنند یا دست کم بگیرند، خود ما این کار را در حق خود انجام می‌دهیم. به خود احترام بگذارید، از خود مراقبت کنید و خود را باور کنید. فراموش نکنید که تا زمانی که شما خودتان را باور نکرده باشید، کمتر کسی شما را باور خواهد کرد.